Hur många hopponnyer

fio

Trådstartare
blir stora hästar nästa år när den nya mätregeln införes att ponnyn inte får vara högre än 151 för då får den inte starta.

Sv: Hur många hopponnyer

Alldeles för många! :mad: Jag har ett ganska litet fullblod (157 cm) och jag har vid ett flertal tillfällen på tävlingar ridit förbi "d-ponnyer" som har varit nästan lika höga som min häst inte 10 cm lägre:crazy:

Var har du fått den där 151 cm regleln ifrån?

ehum...

ponnyer är 148 cm eller lägre. 149 cm är stor häst. definitivt 151 cm oxå.

alltså du har en "ponny" som är högre än 148?

Ponnyna mäts ofta utan skor och välverkade(för att klara 148 cm) vilket betyder att på tävlingsbanan kan de mäta mer än 148 cm eftersom det tillkommer skor,utvuxen hov och ev broddar !!!
/Cetzy

jaja, sorry, tyckte det var oklart bara

jag eventuellt.. har en maxad dponny men gäller detta oavsett hur gammal ponnyn är för min är ju snart 18.. .

har itne hört nått om en ny regel? att ponnyhöjden ska höjas?
det är väl 147 cm och har alltid varit?

Jag tycker att det är knäppt en ponny är en ponny ingen storhäst. jag tycker att ponnyerna ska slutmätas med skor på.

Ja här var ju ett gäng trögbollar som svarat. Läser ni inte Ridsport?

Ja alltså efter ponny EM där det gjordes stickmätningar så visade sig att många ponnys var upp emot 10cm för stora så FEI kommer införa en ny regel nu som skall få bort dessa stora ponnyer från tävlingsbanorna.
Sverige skall följa efter och from nästa år kommer alla ponnyer från Nationell tävling och uppåt kontrollmätas och är dom den dagen högre än 151 får dom tävlingsförbud. Alltså gäller inte någon slutmätning längre. Varför dom satt 151 är ju för att dom måste ha några cm tillgodo.

Min ponny kommer aldrig vara förstor, han blir inte ens stor när han blåser upp sig och så.:D ( Bara 144cm, men bär upp mycket ryttare!;) )

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 237
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar