hur många hönor/tupp ?

kandahar

Trådstartare
vi har tre hönor och en tupp hemma men funderar på att skaffa några hönor till .
de enda hönorna jag hittar till salu säljs i grupp om tex tre hönor och en tupp....så min fundering är om man kan ha två tuppar till sex hönor eller om det bara blir bråk då ?

Sv: hur många hönor/tupp ?

2 tuppar bråkar, och ibland inte. det är så olika på deras temperament och vad det är för ras. vi har 2 brahma-tuppar tillsammans med 10 hönor och det har aldrig varit problem. beräkna ca: 1 tupp på 4-7 hönor! det är olika! 2 tuppar till 6 hönor låter lite tight tycker jag!

Min familj har haft hönor så länge jag kan minnas
det brukar funka med två men det går ju såklart bäst om man har en tupp för då blir det inga bråk om hönorna :)
men det brukar gå bra med två :)

Precis.

Min mor har alltid haft en massa tuppar i sin hönsflock, ibland upp till tiotalet tuppar (hönsantalet brukar vara 25-40 st) och det beror helt på tupparnas mentalitet. Åsbohönsen hon haft senast har visat sig vara väldigt flockmedvetna och stridslystna, medans Sussex, Lohman och Blommehönsen varit fridfulla. Bäst funkar det om tupparna föds på gården, då brukar det inte vara problem. Men eftersom hon har så många hönor så delar de upp sig i småflockar.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Fler som har dessa fantastiska höns? :love: Vi har precis skaffat 3 orpington, varav två bara är 3 månader så vi får se om dessa blir...
Svar
4
· Visningar
1 695
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 789
Senast: Cissi_ma
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 717
Senast: manda
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama