Hur många har islandshästar?

D

Daniela

Jag är ganska ny här..

Har varit runt här och kollat en del men inte varit registrerad.

Kollat har jag gjort länge, kanske inte på forumet men på annons sidorna, köpte min första häst genom bukfalos som då hette stallet för ca 5 år sedan..

Själv har jag en islandshäst och tycker att det skulle vara kul att veta hur många (eller hur få kanske...) som har det..

Är vi i minoritet?

Min häst är en import och är nu 9 år, haft henne i 4 år.

Sv: Hur många har islandshästar?

JAG HAR :D

en 6årig svensfödd femgångsvalack.
Ási från Fors.
Ylva hagander har fött upp honom :)
haft han sen 11juni iår...

Jag också :)
Det känns som att många som skriver just på islandshäst delen själva är ägare till minst 1 islhäst, men det kär kansek bara en känsla?
Men det ska väl inte vara något hinder om man inte har det

Jag har också en!:)
Min är en tvåårig silversvart islandsfödd valack. Troligrn fyrgångare.
Jag har haft honom sedan 10 juni i år.

Har en häst på foder, Yrpa frá Kleifum, nästa år hoppas jag på betäckning på henne (om ägaren fortfarande går med på det då) och ett inköp av en tävlingshäst till mig.

Fast Yrpa är såklart min kärlek..

Jag har tre ston.
En som är 11 och e: Mökkur Frá Varmalaek och är gulbrun
En som är 22 och e: Blakkur Frá Saudadalsá och är svart
En som är 2 och e: Silfurmáni Fra Asgård och hon är silversvart.

Daniela skrev:
Jag är ganska ny här..

Har varit runt här och kollat en del men inte varit registrerad.

Kollat har jag gjort länge, kanske inte på forumet men på annons sidorna, köpte min första häst genom bukfalos som då hette stallet för ca 5 år sedan..

Själv har jag en islandshäst och tycker att det skulle vara kul att veta hur många (eller hur få kanske...) som har det..

Är vi i minoritet?

Min häst är en import och är nu 9 år, haft henne i 4 år.

Många! Islandshästen är näst största rasen i Sverige om jag förstått saken rätt. Minns inte om det var shetland eller halvblod som det var fler av men jag tror det var halvbloden. Jag har 11 st nu. Har minskat ner och tänker sälja ett par till men det blir förhoppningsvis 3 föl till våren så risken finns att jag behåller någon av dem också... Har haft 26 hästar som mest samtidigt.

asterix_zaphir skrev:
Jag har tre ston.
En som är 11 och e: Mökkur Frá Varmalaek och är gulbrun
En som är 22 och e: Blakkur Frá Saudadalsá och är svart
En som är 2 och e: Silfurmáni Fra Asgård och hon är silversvart.

Aha! Är det du som har det riktigt mörkt silversvarta stoet efter Silfurmáni? Har hört att det skulle finnas ett i trakten. Jag har nämligen aldrig sett ston som är riktigt mörka på kroppen, bara hingstar och valacker. Jag har nu 8 st:

sto 13 år, ljus musblackt
sto 10 år, svart
sto 6 år, svart
valack 5 år, svart
hingst 4 år, silversvart med bläs
hingst 3 år, silvermusblack
hingst 1 år, silversvart med stjärn o snopp
stoföl, svart med bränd man, får se vad det blir...

Sedan har maken 3 st:

valack 6 år, gulsvart
sto 3 år, silversvart
hingst 1 år, svart

Just nu rids ingen. Mina 3 ston är dräktiga, min valack har jag inte hunnit med att rida in, men påbörjat markarbetet och makens är inriden men knappt riden sista året för han hinner inte med, och de andra är för unga att rida... OBS! Ingen av de silversvarta är till salu! Har blivit nerringd på mina annonser på de två jag hade till salu i denna färg och de båda är sålda! På min icke uppdaterade hemsida står Ylfa till salu men det var i fjol och vi ångrade oss så hon är INTE till salu längre!

hej! jag har idag 9 hästar i stallet 7 egna en lånad en träningshäst =) och imån åker jag och hämtar hem 2 till låne hästar =)

sambaengi skrev:
Aha! Är det du som har det riktigt mörkt silversvarta stoet efter Silfurmáni? Har hört att det skulle finnas ett i trakten. Jag har nämligen aldrig sett ston som är riktigt mörka på kroppen, bara hingstar och valacker. Jag har nu 8 st:

QUOTE]

Ja, hon är mörk. Det är hon som är på bilden bredvid. Jag kan maila en bild på henne till dig om du vill. Jag var och tittade på dina hästar och din hingst:love: när grannen var och hämtade en silversvart som hon köpt av dig. Så jag kan säga att allt är bra med honom och hennes tidigare islänning och han fann varandra med en gång.

asterix_zaphir skrev:
sambaengi skrev:

QUOTE]

Ja, hon är mörk. Det är hon som är på bilden bredvid. Jag kan maila en bild på henne till dig om du vill. Jag var och tittade på dina hästar och din hingst:love: när grannen var och hämtade en silversvart som hon köpt av dig. Så jag kan säga att allt är bra med honom och hennes tidigare islänning och han fann varandra med en gång.

Hade tänkt fråga om det var du som var med hemma hos mig men hade inte riktigt kopplat att det var du som hade det mörka stoet också. Är hon lika mörk i färgen som min hingst? Maila gärna bilder! Fast jag tror jag skall hälsa på Silfur-Barmi snart och då skulle det vara kul att träffa ditt sto också! Marie sade hon hade ett gott och lugnt lynne också. Min mail hittar du under min profil. Hälsningar Anette

Jag har ett underbart rött femgångssto på 12 år!

Jag har ett 7-årigt skimmelsto efter Segull. Japp, det är hon på min avatar. Hon är söt som socker och snäll som ett lamm:D . Tyvärr fick hon fång i somras, men är nu på bättringsvägen. Jag håller tummarna för att hon inte får återfall...:(

jag har en 5årig valack efter Hrimnir från Ödmården...han är kastanjebrun med mjölmule på vintern och kopparbrun i olika nyanser på sommaren.
Han är 4gångare kan dock vara 5gång vet ej riktigt än. Underbar e han o min Drömhäst!!!

Jag har en 12 årig valack. 5 gångare och blecksvart e. Gustur frá Stykkishólmi

:) :)

Jag har ett skimmelsto 11 år med obedömda föräldrar samt ett 4,5-månaders hingstföl u skimmelstot e Feykir från Knutshyttan

Japp, jag har en unghäst som heter Silfurgeisli (han kallas dock allt utom sitt namn: silvergrisen, snuffe, sigge, silverbebisen mm:smirk: )
Han är silverbrunskäck och fyller två til nyår.

ps. kolla gärna andra sådana här trådar så får du bilder på kusarna och allt...

sambaengi skrev:

sto 13 år, ljus musblackt
sto 10 år, svart
sto 6 år, svart
valack 5 år, svart
hingst 4 år, silversvart med bläs
hingst 3 år, silvermusblack
hingst 1 år, silversvart med stjärn o snopp
stoföl, svart med bränd man, får se vad det blir...

Sedan har maken 3 st:

valack 6 år, gulsvart
sto 3 år, silversvart
hingst 1 år, svart

Just nu rids ingen. Mina 3 ston är dräktiga, min valack har jag inte hunnit med att rida in, men påbörjat markarbetet och makens är inriden men knappt riden sista året för han hinner inte med, och de andra är för unga att rida... OBS! Ingen av de silversvarta är till salu! Har blivit nerringd på mina annonser på de två jag hade till salu i denna färg och de båda är sålda! På min icke uppdaterade hemsida står Ylfa till salu men det var i fjol och vi ångrade oss så hon är INTE till salu längre!

skulle man kunna få komma och plåta nån dag :love:

Heejsan , såg ditt "meddelande" :p , jag har en egen islandshäst , och enligt mej så tror jag att det ökar nu att det är många mer som köper inslandshäst för dte är en sån lätt skött häst och super bra häst , förrut var det inte lika vanligt men det blir mer och mer vanligare (: MVH / clara . :bump: :banana: :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 491
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 930
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 467
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar