Hur många har börjat fodra med hö i hagen?

lwt03001

Trådstartare
Tyckte det var onödigt när vi bestämde det på stallmötet förra helgen. Men när snön kom i veckan så la även jag ut hö till våra 2 hästar. Hur har ni gjort? tycker att det känns väldigt tidigt. Dessutom tycker jag inte om att den andra hästen äter upp min hästs FINA hö och min häst får äta hennes skithö. Men det var nog en parantes...:smirk:

Sv: Hur många har börjat fodra med hö i hagen?

Det finns strå ja, näringsmässigt ingenting. Äter hästarna av grovfodret så innebär det att näring behövs, de blir inte tillfredsställda på det som hagen erbjuder.

O Ja, det var väl över en månad sen som vi började lägga hö i hagen. Visserligen inte så mycket till en början eftersom dom bara åt en del då.
Men vi har i säkert tre veckor i alla fall lagt 1-2 balar per dag åt våra två hästar. Dom får så mycket dom äter upp helt enkelt.

Dom går också i stor hage på ca2ha lite bete finns det visst kvar, men hur mycket BRA mat är det??

Jag har gett hö i drygt en månad nu och det trots att det finns kvar att äta i hagen. Dom släpptes på nya vallen för 2 veckor sen och det finns gott om tugg men ingen näring att prata om. Dom äter sitt hö och få även kraftfoder där. Stallas in från nästa vecka ungefär...Det handlar om två ston med halvårsföl och hagen är på ca 2,75 ha.

En unghäst är redan installad p.g.a. skada och hon får också hö i sin hage på ca 1/2 ha.

Vi började ge för ett par veckor sedan.
Anledning:

*Min häst började nästan knapra på gräsrötterna. Likaså tävlingsponnyn.
*Stallägarens häst + en nykomling gick kvar på betet, men så blev det för blött så de fick flytta till vinterhage för att spara marken.
*Även om det funnits gräs att tugga på, så börjar det bli alltför näringsfattigt. På betet hade de möjligen klarat sig någorlunda ett tag till.

Min häst har fått hö i hagen sedan slutet på augusti, därmed även hans hagkompisar.Det beror mest på att han har väldigt svårt att hålla vikten uppe,även med tillgång till bra foder.

De andra hästarna i stallet började få hö i hagen för ungefär en månad sedan, i början av oktober.

Jag började ge kvällshö för ca 1 månad sedan. Då gick de fortfarande kvar ute på natten. Veckan efter började jag ge även på morgonen. För två veckor sedan tog jag in för natten. Nu får de nästan full dagsranson. Morgon och lunch ute. Det finns att gnaga på i hagen men det är nog ingen näring kvar.

Mina har ätit hö sen i början på september, fångisen har dock ätit det hela sommaren

Våra får bara hö inne än så länge. Vi har 2ha som inte är avbetat än. Dessutom så är dom jätte tjocka hela högen..

Tidigt? :eek:

Nog märks det att vårat land är avlångt alltid..
Jag har gett hö i ca två månader.

hej. vi la ut hö till våra när gräset i hagerna började ta slut efter betet. för de e ju alltid bra för magen att äta lite hö imallen gräset.

nej det får dom oftast inte. får dock frukosthö innan dom går ut och kommer in vid 17 och får hö.

ena hästen äter knapt hö inne så han är det ingen ide att lägga ut till, den andra är tillräckligt tjockt som det är... dom får kraftfoder till middag men ej hö.

Min har fått hösilage ut länge.
Delar nämligen upp hösilaget på 4ggr under dagen. Så det blir en jämn giva. (säger man så)

Vet inte om jag var otydlig men våra hästar står inne på natten så han äter 5 kg på natten och får nu också 2 kg i hagen på morgonen. Det stämmer nog som många har sagt att gräset är näringsfattigt nu så jag kommer att fortsätta fodra ute i hagen när de går ut på morgonen. Roligt att höra allas åsikter!

min häst har fått hösilage i hagen sen mitten på september...hon hade ingen vidare stor hage ett tag å inte alls mycket att äta där så just därför. nu får hon ca 3 kg ute att äta nån gång under dagen.

(hästarna stallades in i början på september)

*K-L*

Våra har fått ensliga i några veckor nu.
det är ganska mkt grönt kvar att beta i markerna, vilket dom fortfarande äter med glädje, men vi anser att det behövs mera näring för att hålla värmen ute hela dagarna när höstvädret är som värst...

Jag har fodrat med hö i vinterhagen i över en månad nu. Och stödfodrade i sommarhagen ungeför en månad innan det. Så jag har gett hö länge :p Visserligen i början bara för att balansera upp magen.

Våra hästar får full höranson nu. Omkring 9 kg var per dygn + halm.

Finns inget i gräset (det är ju november!) och gräset som finns i hagen är övervuxet gammalt = dött.
Har gett hö i några veckor men började med hö tidigare än så fast de fick lite mindre till att börja med, de ville inte ha mer.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 900
Senast: Edla
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024