Hur många har börjat fodra med hö i hagen?

Sv: Hur många har börjat fodra med hö i hagen?

Vet inte om jag var otydlig men våra hästar står inne på natten så han äter 5 kg på natten och får nu också 2 kg i hagen på morgonen. Det stämmer nog som många har sagt att gräset är näringsfattigt nu så jag kommer att fortsätta fodra ute i hagen när de går ut på morgonen. Roligt att höra allas åsikter!

men 5 kg... lagom för att mätta en shetlandsponny!!:eek:

våra har fått hö ute i hagen i snart 2 månaders tid.

Min häst har fri tillgång på hö i hagen från 1/10 när de kom in från betet.

Japp, våra hästar får ca 2 kg hö var i hagen, runt 12 när de andra mockat och ridit (min dam får lite extra i hagen när de andra rider ut), samt lite när jag kommer för att mocka på em, sen 1'a november.

Det finns alldeles för lite att äta under utevistelsen. Hästarna trampar bara runt i jakt på mat om dagarna och äter rötter och jord som de hittar, vilket kan leda till störd tarmflora om de hittar något olämpligt. Det hände i våras och då blev det tre veckor med mag/tarmbalans och vetekli.

Inomhus får min dam, annars:

6-7 mo. kraftgiva o 2 kg hö får hon mer hö, trampar hon bara runt det i väntan på att bli utsläppt. .
15-16 insläpp. skrammelkraft i krubban o 2 kg hö.
17-18 efter ridning kraftgiva o 1 kg hö
20-22 Natt. kraftgiva o 4 kg hö och sen fri tillgång på välaxad vetehalm hela natten.

Tidigt?? du bor inte i sverige va? Våra hästar har iförsej varit inne hela sommaren så dem har fått hö hela tiden men i hagen fick vi börja med i augusti någon gång.

Våra två får nu fri tillgång. Vi fick höensilage förra veckan och dom äter som stollar. Vi fyller på två kärror med höensilage ca 4 gånger om dagen.

Men de har gått på bete samtidigt också och är runda o fina. ;) (jag är kompis med lwt03001) Då är väl inte 5kg nåt att klaga på!

Alltså,om K-holm innebär Katrineholm så bor ni ca 5-6 mil från mig och jag har fodrat fullt sen mer än en månad tilbaka,mina är också runda å goa efter betet men man kan ju inte svälta de i form.
Det finns ju ingen näring i det som funnits kvar.

Jag har sen 14 dgr tillbaka haft fri tillgång på hösilage i foderhäcken när de är ute och de får alla minst 7 kg nattahösilage inne.
Kommer de in tidigare än för nattningen så får de ytterligare 2 kg när de kommer in.

Nu är det inget att tveka på längre! Nu är marken täckt av snö och det är 2 minusgrader. Hu, vad vintern kom fort! Nu räcker det helt plötsligt inte bara med morgon-hö i hagen, nu vill man ju lunchfodra också!

men 5 kg... lagom för att mätta en shetlandsponny!!:eek:

Men det beror väl på vad höet innehåller! Mitt hö har egentligen för höga värden för min häst så därför kan jag inte ge hur mycket som hellst utan får komplettera med halm. Man kan inte bara tänka i kg utan måste se till vad det innehåller. Dock vet jag att jag var otydlig och inte skrev vad jag hade för typ av hö.

I dagsläget får min häst 8 kg/dygn.

Men det beror väl på vad höet innehåller!

Men det folk menar mest är att om den nu bara hade fått 5kg hö (och inget annat, varken bete eller halm) så är det för lite i fibermängd och tuggtid. Rekommenderat är ju att de, pga det stora tuggbehovet och magens behov av fibrer för att fungera ska fodras med 1.5-2kg hö (eller allra helst fri tillgång) per 100kg häst (oavsett näringsmängd i höet). Han väger väl ca 450kg va? Alltså blir det ca 7-9kg totalt med all grovfoder (halmen inkluderat) och det får han ju nu (tidigare gick han ju på gräs och fick 5kg vilket ju också borde vara okej, plus att han också då fick/stod på halm?). :)

Mitt hö har egentligen för höga värden för min häst så därför kan jag inte ge hur mycket som hellst utan får komplettera med halm. Man kan inte bara tänka i kg utan måste se till vad det innehåller. Dock vet jag att jag var otydlig och inte skrev vad jag hade för typ av hö.

Ja och nämn alltid om hästen får halm också, det spelar in en del. ;)
Folk är inte oroliga här för att din häst ska svälta/få näringsbrist utan att den får för lite att tugga på! (jag vet hur det fungerar här och brukar själv också reagera på sånt)

Hej vet inte hur mycket du kan om foder men jag har lärt mig att en häst behöver äta grovfoder i 18 timmar per dygn.
Nu vet ju inte jag när din häst går in men 2 kg hö en hel dag ute i hagen låter lite den kanske behöver lunch också.
Man ska helst dela upp mängden grovfoder på 4 gånger.
Något att tänka på ....

vi har med gett hö i hagen ett bra tag tycker jag..
ca 2 månader nu.. fast just nu har han bytat hage med lite gräs kvar så han får ej middags hö för han äter inte upp det, ganska onödigt att ge det då..

*kl*

Vi ger inget hö i hagen ännu, det är gott om gräs i vinterhagen, som dessutom finns kvar i stort sett hela vintern. Visst det är nog inte mycket näring i det, men hästarna kommer in vid 22 på kvällen och få då 4 (ponnyn får 3) kg silage. På morgonen får de 2 kg (ponnyn 1,5) gammelgubben får 2 dl (torrt) betfor när han kommer in. (De äter inte mer silage utan trampar runt det i boxarna om vi skulle ge mer.)

Sen får de kraftfoder efter ridning.

Vårat största bekymmer nu är vattnet, det fryser på nätterna så det gäller att komma ihåg att fylla på hinkarna inne vid morgonfodringen.

Snart kommer vi dock att börja försöka fodra ute i hagen också, vi måste bara lösa hur och när.
Funderar på att skaffa en storbal halm, om det går att få tag i fräscht.

vi gör som så att våra hästar får frukost höet i hagen sen får dom även lunch. Hade innan min häst i en hage själv då dom andra inte fodrade sina hästar eller tog in, bara för att jag ville att hon skulle ha foder även ute.

Har fri tillgång till grovfoder både inne och ute till bägge hästarna. Lägger ut i hagen på morgonen.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 900
Senast: Edla
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 067
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka