Hur många gör något "ovanligt" med sina hundar?

Red_Chili

Trådstartare
Jag satt nyss och funderade på hur kul jag tycker det är att se vanliga sällskapsraser som tävlar lydnad. Började då fundera på om det är vanligt att man använder hunden till sådant den inte är tänkt till från början.

Hur många här är det som tex spårar med hundar man inte brukar spåra med, tävlar lydnad med "icke lydnadshudnar" osv. På något vis gör något "oväntat" med sin hund?

Gärna bilder också :D
(länka om det är stora bilder)

Sv: Hur många gör något "ovanligt" med sina hundar?

Min ras är väl inte särskilt oväntad för ändamålet egentligen, men många blir nyfikna när de hör att vi tränar räddning.

_MG_5681.jpg

Annars kör vi lydnad, och det är väl extremt schäferaktigt!

Senast ändrad:

Jag tränar agility med en av mina Maremmano-Abruzzese.Det är en vaktande herdehund som är mycket självständig och i regel svårmotiverad.

Det finns inte så många dvärgpinschrar som tävlar lydnad, vi har hittills tävlat lkl 1 en gång och fick 132 p trots att vi nollade platsliggningen, läggandet under gång och apporten.

Christin%20o%20Milla.jpg

Det är inte så många dps på agilityplanen heller, vilket är konstigt för de är snabba och smidiga:

n762946227_820053_2036.jpg

Spårar och tränar lydnad med min utställningsgolden.

Men om det är så ovanligt vet jag inte;)

Jag träffade en kvinna som tävlade med sin chow chow/samojed blandning, tävlade klass 2 (lydnad).
Såg riktigt bra ut, hunden gjorde precis allt den skulle, bara att den gjorde de lite i sin egen takt!

Sen finns det en tjej som tävlar lydnad med jämthund här runtom, tror hon tävlar med en av sina Jämtar i klass 3 eller Elitklass, verkligen jättekul att se :laugh:

(man är ju less på såna som bara kör Border och Kelpie...:angel:;))

Min ena Lhasa Apso hade jag tänkt tävla agillity, vilket hans farmor och faster gör tror jag, men han tycker inte direkt att det är jättekul med slalom och så.. Tills vi gått nån kurs fortsätter jag med hoppningen ;)

Jag tävlar lydnad med ena afghanen. Ett par starter i Lkl 1 har vi hunnit med, tyvärr inte med något förstapris ännu. Men det kommer, jag vet att hon kan :-)

Utöver det är samma afghan klar för anlagsklassen i viltspår.

Vi tränar också agility och lite personspår.

Andra afghanen har vi bara haft några månader och han är inte start-klar på läääänge, men vi tränar agility, lydnad och viltspår.

Schäfern tränar LC och agility. Kanske inte så ovanligt med schäfer till agility? Har själv bara sett en annan.

Italienarna kör agility och viltspår. Lite lite lydnad också.

Kanske kommer bilder senare. Är bara inne snabbt från faderns dator då vi varken har internet eller tid för att sitta här just nu :-)

//Flo

Jag vet en tjej som tävlar rallylydnad med sin greyhound:D

KL

Jag har en schäfer/Labrador som tränas i .. uhm.. filmproduktion!
Han lär sig alltså sådant som behövs för att vara i riktig film.

Min pappa har filmföretag och en av hans stora samarbetspartners, som har vart med i en hel del större produktioner i sverige, vill låna Xerox nästa år.
Det ska bli spännande!

Jag tävlar lydnad med min wheaten terrier. Vi hade även tänkt starta appellklass spår i höst, men han bröt benet så det får vi köra på nästa år.
Han tränar dessutom inför anlagsprovet i viltspår.

Tränar lydnad med min portugisiska vattenhund med ev start senare i höst. Tränar även inför start i appellklass spår så småningom.

Jag tränar lydnad och viltspår med min phaléne!

Innan vi har varit inne på plan i lydnaden brukar "bruks-tanterna" man höra en del nedlåtande kommentarer men efteråt så är det idel glada och positiva kommentarer!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 975
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 291
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 318
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?