Hur många gånger klipper ni??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare In_Joy_And_Sorrow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 759
I

In_Joy_And_Sorrow

Hur många gånger per år klipper ni eran häst?? Och när på våren ska man sluta klippa?? Har hört att det kan störa vinterpälsfällningen om man klipper för sent på våren.
Jag ber om ursäkt om det redan finns en sådan här tråd...
Mkt tacksam för svar :)

Sv: Hur många gånger klipper ni??

Jag har aldrig behövt klippa mina hästar mer än en gång. Ang när man "ska sluta" så har jag ingen aning! :bump:

Jag klippte min för ca en vecka sen, blir nog läge att klippa nån gång i januari igen, sen får det vara.

Det brukar bli ungefär 2 ggr/år beroende på hur snabbt pälsen växer ut igen. Första gången sept/okt och andra gången dec/jan. Personligen tycker jag inte man ska klippa hästen efter februari men det är ju en individuell fråga, varierar med hästen.

Har aldrig hört att det skulle påverka att klippa hästen under fällning, har aldrig gjort det själv heller förstås. Men de fäller väl ändå, även om håren är kortare.

Jag klippte för tre veckor sen, ska klippa igen imorn tror jag, sen blir det kanske 3 gånger till fram till februari. Han lurvar på sig ganska fort...

Haha!

Jag blev lite chockad av allas svar om 1-2 ggr/vinter.

Klippte min egen för 3 veckor sen och hon har redan masor med päls tillbaka.. Jag hade hoppats att pälsen inte skulle bli såå tjock när den växte ut, men tji fick jag. Lär få klippa snart igen..

/ Lavinia

Tack för alla svar!! :)
Jag har en nordsvensk travare och han har redan blivit lite långhårig igen (klippte honom för 2 veckor sedan) Så han blir det nog till att klippa fler än 2 gånger i vinter :crazy:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 598
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka