Hur många gånger hoppad efter vila innan träning?

the_connemara

Trådstartare
Har en unghäst som hoppades in i somras (juni-juli) och gick en terrängträning i början/mitten av augusti ungefär (inte exakta datum i huvuvdet men typ). Sedan löshoppades han på kvalitén (övervuxen ponny) sista augusti och sedan har han trappats ned, vilat, skrittats och sätts nu igång igen.

Nu ska vi troligtvis på en liten kurs på hemmaklubben sista helgen i januari. Om det blir som förr om åren så är det gymnastik/lydnadhoppning på lägre hinder lördag och söndag. Hur mycket tycker ni att jag ska hoppa honom innan dess för "hoppmusklernas" skull sas?

Hurvida han hoppar bra eller inte bekymrar mig inte det minsta utan jag tänker på att han inte ska blir helt mörbultad som inte hoppat sedan i somras. Självklart kommer jag inte rida/hoppa mer på träningarna än vad jag känner passar men man vill ju försöka förbereda den lille så gott det går.

Hur gör ni efter vilor?

Sv: Hur många gånger hoppad efter vila innan träning?

Calle har vilat 8 veckor nu när jag sätter igång honom om en vecka, dock kommer mamma att skritta honom för hand o longera honom denna vecka.
Planen är att han ska kunna gå träning i januari, en komma igång träning.
Kommer jobba honom med lite bommar o studsa lite småhinder då vikten kommer ligga på styrka och snabbhet(kvick) och lydnad under försäsongen.
Förmodligen kommer han vara helt crazy första hoppingen efter vila..blir nog säkerhetsväst på :p

Sv: Hur många gånger hoppad efter vila innan träning?

Calle har vilat 8 veckor nu när jag sätter igång honom om en vecka, dock kommer mamma att skritta honom för hand o longera honom denna vecka.
Planen är att han ska kunna gå träning i januari, en komma igång träning.
Kommer jobba honom med lite bommar o studsa lite småhinder då vikten kommer ligga på styrka och snabbhet(kvick) och lydnad under försäsongen.
Förmodligen kommer han vara helt crazy första hoppingen efter vila..blir nog säkerhetsväst på :p

Jag funderar oxå på säkerhetsväst... Men det är mest för att jag vill testa min nya :D

Men då kanke det räcker om vi skuttar ngt smått 1-2 gånger under julen? Vi kommer ju inte hoppa ngra höjder att tala om öht varken då eller på kursen, matte är ju hopprädd fortf :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 804
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar