Hur många försök?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 254

majola

Trådstartare
Hur många gånger inseminerades era (maiden-)ston?

Jag är lätt deprimerad då mitt sto inte blir dräktigt (har inseminerat två brunster hittills).

Vet kliar sig också i huvudet och säger att det bara är att fortsätta att försöka - det finns ingen synbar orsak till att hon inte skulle ta sig. Stoet är sju år, friskt, i lagom hull, svabb-/infektionsprov är taget (och är negativt), vi har haft varmt och soligt väder, hon har haft lugn och ro, brunstar ordentligt, rejäla folliklar, får extra betakaroten, timingen för inseminering har varit perfekt. Spermakvaliteten är god.

Tja, det är bara att fortsätta och hoppas att det blir något innan oktober eller så... :crazy:

Vad har ni för erfarenheter? Hur många gånger har ni behövt inseminera?

Sv: Hur många försök?

Som mest har vi behövt inseminera 4 gånger för att det skulle ta sej. Som tur var fölade stoet i mitten på mars, så vi hade lite tid på oss att betäcka om innan det var för sent på säsongen.
Dock är detta inget maiden sto, utan att äldre sto vi hade.

De maiden ston jag har haft har tagit sej på första eller eventuellt andra gången. Ta i trä, för jag har aldrig haft några större problem.

Första gången behövdes två semieringar innan hon tog sig. Andra gången hon skulle betäckas tog det 4 gånger men hon tog sig direkt när jag bytte hingst.

Står hingsten på stationen? annnars rekomenderar jag dig att betäck henne på den stationen om det går.

Nej hingsten står inte på samma ställe som stoet. Har funderat på att byta hingst, men jag är inte intresserad av någon av hingstarna från samma hingsthållare, och här betalar man allt i språngavgift, så det är ekonomiskt inte möjligt för mig att byta till en annan station.

Mitt maidensto (som iofs var 15 år gammal då) seminerades två brunster första sommaren utan att ta sig, och tre brunster den andra sommaren, tog sig då på tredje försöket.

Men då visste vi vad problemet var, att hon fyllde vätska i livmodern.

Däremot kan det ju faktiskt vara så att vissa individer helt enkelt inte kan få avkommor ihop, precis som det kan vara hos människor.

Byter man däremot hingst (eller partner) tar det sig snabbt.

Jag förstår dock ditt dilemma. Dock har du ju gott om tid på dig än, och försök se det som ren otur.

Hon seminerades idag med samma hingst och vi lägger på den imorgon igen. Tar hon sig inte den här gången så byter vi trots allt hingst. :(

Det blir verkligen ett andrahandsval, men det bästa andrahandsvalet på den stationen i alla fall.

Förra säsongen hade vi ett 3-årigt maidensto som inte blev dräktigt förrän på tredje brunsten i juli månad. Lite svettigt och nervöst, men vi valde att inte byta hingst. Till sist fanns det en fosterblåsa där, utan några extra insatser eller åtgärder och helt oförklarligt varför hon inte tog sej de första två brunsterna. Men vi är glada att vi väntade och nu är hon tjock och fin!

Hoppas att det blir så för mig också!

Andrahandsvalet är absolut ingen dålig hingst och på pappret låter det rätt bra, men det kompenserar inte stoets brister så som vi hade önskat.

Det kan inte vara så att hon släpper två ägg? Oftast måste man då inseminera även på det andra ägget för att stoet skall bli dräktig. Min ville inte heller bli dräktig trots flera försök. Av en ren slump så kom jag själv på att hon släpper två ägg och när man nästa gång även inseminerade på det andra ägget så tog hon sig med en gång.

Skall bara tillägga att mitt sto stod på en hingstation med ett mycket gott ryckte. Alltså så kan även de riktigt duktiga missa detta.

Mvh

Tora

Ingen aning? Men det borde de väl se på ultraljud?

Första brunsten inseminerades hon bara en gång. Andra gången hade hon redan ovulerat och då var det lögn att få inseminera igen. (Hästen drog mig genom halva stallet och sprakades som en fotbollsspelare. Min beridares kommentar: "Jag tror hon slår ifrån, en hingst hade inte heller försökt igen.." :angel:)

Andra gången inseminerades hon söndag och tisdag morgon. Ultraljudades tisdag eftermidag och hade då ovulerat. Ett eventuellt nytt ägg borde de ha sett, eller?

Majola, har ingen aning...

Nja på min så tittade de på samma sätt, dvs inseminerade för att sedan se om ägget ovulerat. Men trots det så missade man att hon hade två ägg.

Första gången så kunde man bara konstatera att hon hade släppt ett ägg till (när man kontrollerade om det fanns ett ägg till efter mitt önskemål). Då var det för sent att inseminera en gång till. Vid nästa brunst så inseminerade man på det första ägget + att man letade sen efter ett andra ägg och inseminerade på det också. Då tog hon sig med en gång.

Eftersom hon har släppt två ägg i den tidigare brunsten och även den nästföljande så är det antagligen så att hon alltid släpper två ägg. Om jag vill ta föl en gång till på stot så vet jag det till nästa gång. En annan anledning till att de släpper två ägg kan vara långa resor till seminstationen.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 147
Senast: axel
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka... 2
Svar
22
· Visningar
7 330
Senast: palle
·
Avel Jag har försökt få mitt sto dräktigt i år, utan resultat. Detta var jag inställd på att det kunde hända eftersom hon är 13 år och aldrig... 2
Svar
32
· Visningar
2 367
Senast: Thildha
·
F
Hästmänniskan Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och... 2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Luxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024