Sv: Problem med seminstationen
Diskussionen är väl nästan över, men jag måste bara säga att jag tycker det är bra mycket värre med dem som lämnar sina ston vind för våg på stationen och
inte varnar för dysfunktionella beteenden!
Hjälpte i somras till på min station att ta ett par ston från hagen till boxen som enligt ägaren var "underbara söta individer", som lastats ur och sätts in i box och ägaren åkte hem igen. De gick inte att ta varken in eller ut utan att man satte livhanken till..
Hellre då en "sjåpig" ägare, än en som inte varnar för livsfarliga, ohanterade stora j**la halvblod!
Själv så har jag ett sto som stod på Flyinge förra året. Hon har en bakgrund med några oturliga ägarbyten, varför hon är direkt otrevlig att hantera de första dagarna vid stallbyte, stressar upp sig oerhört. Väl medveten om detta, och att hon uppför sig bra om jag (=tryggheten) är med, så berättade jag detta för Flyinge, som gärna såg att jag var med första gången hon skulle undersökas. Inget problem, jag var med, och stoet uppförde sig bra, även om hon var ganska spänd.
Tyvärr kom hon inte i brunst (antagligen pga att hon var så orolig) som hon borde, och det hela drog ut på tiden. Jag kunde till slut inte vara med en av dagarna, men de sa att det inte var några problem - hon hade ju lugnat sig, så det skulle nog gå bra...
När jag kom dit på eftermiddagen så berättade de att hon stått på bakbenen, slitit sig och skrämt slag på ledaren - allt helt utan "provokation". En av tjejerna hade fått ordentliga brännsår i handen
Inte roligt att vara stoägare då, men hade inte jag varnat för hennes eventuella beteende, så hade jag haft det tusen resor värre - nu visste de ju vad som kunde hända, och hade själva värderat att de nog skulle klara det.
Ingen rolig situation, men hellre säga för mycket än för lite är vad jag vill komma fram till .