Hur många försök ska man göra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
T

Thuja

Skickade mitt sto på betäckning och de första veckorna gick åt till att behandla henne med hippotrim eftersom hon hade en bakt.inf och livmodern var totalt slapp. De seminerade då men när de dräktighetsundersökte henne var hon inte dräktig. Det var ju ett försök.

Jag pratade med dem och de sa att hennes livmoder nu kändes perfekt och blev hon inte dräktig nu så kan hon inte bli dräktig helt enkelt (hon har haft 2 föl tidigare). De tyckte att vi skulle göra ett sista försök och sedan ta hem henne oavsett hur det blir.

Jag håller ju med dem men man blir lite fundersam när det är en ny hingst osv. Mycket diskuteras det ju här om man ska byta hingst om det inte tar sig? Det borde inte vara några bekymmer att göra det eftersom hon står på godk. seminstation men det kostar ju en hel del extra...det har redan dragit iväg lite eftersom hon fått stanna där så länge.

Hur skulle ni andra gjort? Ska jag ta hem henne om ett par veckor?

Sv: Hur många försök ska man göra?

Spontant låter det mycket märkligt! och vad var det för en kommentar ifrån hingsthållaren/veterinären, att om hon inte blir dräktig nu så blir hon det aldrig....
Det var till att kasta in handduken utan att ens försöka. Livmodern behöver ju tid till läkning, att förkasta två brunster då den ena var under behandling och sedan börja gruffa om hingstbyte är lite tamt.
vet inte vad "rekordet" är på antalet brunster som går åt innan stoet blir dräktig, men själv har jag haft fyra brunser på ett sto.
Det är bara till att spotta i näven och göra fler försök...och igen...och igen....Tills man vill byta hingst för att det känns bättre!

Hur många försök har gjorts totalt :confused:. Jag hade ett tävlingssto som skulle ställas av och sedan komma till mig för avel - henne seminerade vi med en hingst sju gånger innan det tog sig...

Hälsningar Helen

Nja..det är inte hingststationen som föreslagit ny hingst utan det var min egen fundering...

Hittills har gjorts 1 försök i början av maj (hon kom dit i slutet av april) och nästa görs förhoppningsvis denna veckan.

Hon har gått tom två säsonger tidigare vid naturlig betäckning men då har det bara blivit 4-5 språng/ säsong. Därför satsar jag nu mina sista slantar på semin med färsk sperma som ju borde vara säkrare...

När hade hon föl senast ? Hur gammal är hon ?

Hälsningar Helen

Senaste fölen var 1992 och 1995 så det är ju ett tag sen men då var hon å andra sidan svår att få dräktig och fick stanna kvar hos hingsten en månad (naturlig betäckn.)innan hon tog sig. Däremellan (1994) blev det inget alls...trots besök hos samme hingst som det tog sig med sista gången. hon är helt enkelt inte lätt att få dräktig men man tycker ju att en ordentlig och noggrann vet. (som den hon har nu är) borde kunna fixa det...

Hon är född 1988.

Senast ändrad av en moderator:

du kan väl ta hem henne mellan brunsterna, verkar vara onödigt dyrt att ha sitt sto där hela tiden. Jag har alltid kört mina ston fram o tillbaka varje dag. Det kan ta många brunster innan ditt sto blir dräktigt, när hon var på Naturlig var inte 1 månad mer än två brunster helt vanligt och ok.
Behandla med hippotrim kan man göra hemma, en del stationer har satt i system att behålla stona för att tjäna pengar.

Den här stationen sa själva (och det var ärligt tyckte jag) att om vi vetat att hon behövde behandlas med Hippotrim kunde du ju gjort det hemma men det visste vi inte med en gång.

Hon är jobbig att lasta och därför ville jag, för hennes lugn och ro skull, att hon skulle få "landa" ordentligt på hingststationen så det verkligen blev föl den här gången...
Visst det kostar pengar, mycket dessutom, men om det är enda sättet att få henne dräktig...ja då får jag nog dra in på något annat...

Vad jag menade var, hur många försök är vanligt att man gör på semin. Sen om man åker fram och tillbaks...det är ju en kostnadsfråga. I och för sig tråkigt att betala men man vet ju att hästen mår bättre av detta!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 634
Senast: SiZo
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 781
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10