Hur många försök gör ni på samma hingst

Scilla

Trådstartare
Hur många gånger försök ger ni en hingst om erat sto inte tar sig på andra försöket?

Ska ul mitt sto på fredag men jag misstänker att hon ej tagit sig (hon är alldels för intresserad av grannens shettishingst..) detta är andra försöket och har nu en reserv hingst att ta om hon ej tar sig men hur många försök ska jag ge henne tycker ni? hon har fått ett föl 04 men betäcktes inte om efter det.

Sv: Hur många försök gör ni på samma hingst

Jag hade prövar reservhingsten

Fråga din seminstation vad de anser om kvalitén på sperman.

Det behöver ju inte vara hingstens "fel" alltid, stona kan vara infekterade t ex.

Första gången hon seminerades så var de inte så pigga men andra gången sa de inget om det men jag ska fråga nu på fredag.

Men generellt om ni har ett friskt sto hur många försök ger ni hingsten?

Åter igen.Fråga din station vad de anser om kvalitén på sperman i de olika skicken...så har du en liten guide på om det är lönt att fortsätta.Du kan även ringa hingsthållaren och fråga hur sperman har sett ut nu inför de sista skicken som gjorts.

Precis, jag hade tagit prov på stoet innan jag började byta hingst.

Men om stoet nu visar sig vara friskt och kvalitén är bra hur många försök gör ni då?

Hur många försök är det mesta ni har gjort innan ni gett upp och bytt hingst?

Jo precis som jag skrev så ska jag fråga på fredag men generellt hur många försök ger ni om stoet är friskt och sperman ser bra ut?

Om jag verkligen vill ha just den hingsten.Så kör jag nog alla försök på den hingsten.Under förutsättning att stoet är ok och sperman bra.Ibland är det ju ändå tredje gången gillt.

Har ni tagit bakterieprover på stoet ifall att?

Nej det har vi inte det är dock bara 2:a försöket vi gör och förra gången hon seminerades tog det två försök innan det tog sig.

Kan hon bli infekterad när hon semineras? hon har inte blivit betäckt naturligt någon gång.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat