Hur många föl kan ett sto "ge"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Escape
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 009
E

Escape

jag bara undrar hur många föl ett sto i teorin borde kunna ge innan hon blir för gammal?
Är det rimligt att ta föl efter ett sto VARJE brunst förutsatt att det tar sig dvs
Och vad, eller rättare sagt vilken ålder borde vara högsta gräns för att betäcka ett sto (finns det någon regel om detta?)

/Mvh

Sv: Hur många föl kan ett sto "ge"?

Jag vet ett Arabsto som fick 21 föl, hennes sista avkomma döptes till Black Jack:D

Min valacks mamma fick 14 föl så hon var sysselsatt :)

jag bara undrar hur många föl ett sto i teorin borde kunna ge innan hon blir för gammal?
Är det rimligt att ta föl efter ett sto VARJE brunst förutsatt att det tar sig dvs
Och vad, eller rättare sagt vilken ålder borde vara högsta gräns för att betäcka ett sto (finns det någon regel om detta?)
I senaste russtamboken finns en lista på sex ston som har fått 20-dölsdiplomet. Om jag inte missminner mig har det tillkommit två ston till på den listan sedan dess, 2003. Den finns även nordsvenska ston som har kommit upp i ett så stort antal föl, t ex Kata 14589.

Så länge stoet tar sig så är det OK enligt mig!

Det finns ju numer en möjlighet att fölen blir fler efter stoet genom embryotransfer men det är inte så stort ännu inom häst.

Varje brunst går ju inte men varje år :idea:

Betäcker man första gången när stoet är 3 så borde hon ju kunna få en rejälv hög med föl innan hon går bort.
Beror ju helt på hur fertil hon är och i vilket skick hon är, vissa äldre fr ju sjukdomsproblem och då lär väl stoet med rätt stor sannolikhet inte ta sig.

Så länge stoet tar sig så tycker jag det är helt ok att försöka så vida hon är i "gott skick" s.a.s
Naturen är så fiffig så blir stoet inte dräktigt så är det nog någon andledning till det

En väldigt god vän till mig. Hennes sto är -88 och har fått 13föl ännu. Det kommer fler.. hoppas iallafall.

Ok, tack för svaret. Har en bekant vars arabsto är 28 och väntar föl vilken dag som helst..Hon ter sig inte som en dam i den åldern, är pigg som en unghäst men kroppsligt är hon ju lite, "svankig" tycker jag.

Ett trav sto som min familj hade blev 30 år gammal. Hon fick 16 levande föl & totalt 20 tror jag...

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 999
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka