Hur många dl är 15 kg betfor?

Sv: Hur många dl är 15 kg betfor?

om det är ett sånt här kraftmått
007_157377628.jpg
så är det på 1,5 liter och inte på en liter.....

men alltså självklart måste man ju väga? Det har ju alla i tråden gjort? Inte estimerats av Kraffs mått byttor???

Men har du läst de senaste svaren i tråden? Det är ju det sweep svarar på. Någon har ju vägt och fått helt andra resultat än allra andra som svarat. Troligen pga att måttet helt enkelt rymmer mer än en liter.

Jo jag har läst, men jag kan inte för mitt liv tro att folk antagit att Kraffts fodermått ska avspegla vad en liter eller halvliter är osv. det står ju på måtten att de avser Kraffts pelllets generellt, och havre, inget annat? Men du har rätt, jag har missat att Estivuz angett att hon mätt betforen via krafft måttet och då blir det ju helt galet. Sorry att jag missat det, my mistake!

Jag är iof lika nyfiken på vad Korven har för påsar som väger 15 kg, som innebär 25 liter betfor?
våra 15 kg säckar innehåller det dubbla, så blir väldigt stor diskrepans minst sagt.

Senast ändrad:

"vägde 753 - 1 liter i ett sånt där vitt "krafftmått". Måttet i sig väger 180 g Så 1 liter betfor väger 573g, alltså är då 1 dl 57,3g. "

Det är vad jag svarade på... för det är inte en liter i krafftsmått utan det är ca 1,5 liter men väldigt många tror att det är 1 liter i dom där måtten och det blir ju lite fel att väga det som om det vore 1 liter när det inte alls är en liter.... blir ju lite fel vikt/måttvärde då

My bad! Virrigt värre. Det är ju 1,5 litersmått såklart. :banghead:
Vägde idag igen, 1 dl 40g.

"vägde 753 - 1 liter i ett sånt där vitt "krafftmått". Måttet i sig väger 180 g Så 1 liter betfor väger 573g, alltså är då 1 dl 57,3g. "

Det är vad jag svarade på... för det är inte en liter i krafftsmått utan det är ca 1,5 liter men väldigt många tror att det är 1 liter i dom där måtten och det blir ju lite fel att väga det som om det vore 1 liter när det inte alls är en liter.... blir ju lite fel vikt/måttvärde då

Varför tror folk att det är en liter i dom måtten ?? Är det inte så att det måttet är utformat för pelletsen och att ett sådant mått ska innehålla 1kg krafft för att underlätta vid fodring? Särskilt för ridskolestall och andra stora stall.

Jag använder ju inte krafft själv så har ingen aning.. men så förklarade krafft det för 100 år sedan......

varför dom tror det vet jag inte men när det var ridskola i mittstall så skulle vi göra iordning 3 liter (vilket egentligen betydde 3 mått = 4,5 liter) betfor och lusern till hästarna. flera använde det även som mått på att det var en liter = ett kilo oavsett vad du hade för mat i... vilket inte helt blir korrekt..
Och jag har sett att andra använder det än som mått på en liter

Jag har själv aldrig haft ett sådant mått och när jag skriver foderlistor åt andra så skriver jag mått och inte kg eller liter ;)
(har ett mått till varje tunna)

Varför tror folk att det är en liter i dom måtten ?? Är det inte så att det måttet är utformat för pelletsen och att ett sådant mått ska innehålla 1kg krafft för att underlätta vid fodring? Särskilt för ridskolestall och andra stora stall.

Jag använder ju inte krafft själv så har ingen aning.. men så förklarade krafft det för 100 år sedan......

ja det var det jag skrev, det står ju tillochmed på deras mått att det är avsett för deras pellets alternativt havre, inget annat. Men tydligen blir det rörigt ändå, men nu har det ju ändå retts ut så att säga här i tråden om inte annat.

tack Sweep, då är jag med :D

Ytterligare intressant i sammanhanget blir ju att anledningen till att jag öht postade denna tråd, var att det går åt lite för mycket betfor än vad som ingår i stallhyran hos mig ;) Så jag behövde räkna på det och se vad folk egentligen förbrukar enligt max givan som ingår, på x antal dagar om vi pratar en 15 kg säck betfor.
det känns som svaret uppdagats i tråden, att det finns ingen i stallet som medvetet förbrukar mer än maxgivan, men som torde möjligen ha sämre koll på vad exakt x dl innebär dagligen och det har antagligen att göra med de mått folk använder.;)

Senast ändrad:

det roliga är att Hippos mått är lika stora, å deras foder väger inte 1kg i de där måtten :p

Jag fodrar havre å använder dem som sweep "1 mått i frukost, 1,5mått kväll osv" :D

Precis!

Det är ju flera foderföretag som har sin logga på skopor som ser ut som "Krafftskopan" och det är bara Kraffts färdigfoder som väger 1 kg i den, tar du Plussfodren så väger de lite drygt 1 kg!
Tar man andra pelletssorter i den så blir det ofta mer än 1 kg, i varje fall av de som till storleken är mindre än Kraffts pellets!

Den havre jag har nu så stämmer ett sådant mått 1 kg.

När jag räknar foderstater, räknar jag naturligtvis i kg och gram osv, men jag skriver om givorna i liter och dl osv till fodertavlorna i stallet och håller koll på vad olika fodermedel väger! (Hö, hösilage i kg förstås)

Oftast har jag detta i åtanke när jag räknar foderstater också, eftersom jag räknar mest på tränande/tävlande travhästar så kan jag oftast hålla mig till hela/halva litrar/dl av de olika fodermedlen. Det blir enklare för de som ska fodra sen!

När jag fodrade havre i krafftmåttet så vägde matildahavren 1.2 kg och den blå havren 800g per mått. Har inte testat att ge något annat pelleterat foder faktiskt i ett krafftmått.. Vad väger tex Hippo?

Hippo alfa grow pellets i en sån där 1,5 L "krafftskopa" väger ca 1150 g.
Vår havre väger precis 1 kg i samma mått.

men varför , fortfarande, väger man krafft i ett krafftmått där det står på måttet att det är avsett för exakt det som står på måttet? det är ju där det blir fel?

men varför , fortfarande, väger man krafft i ett krafftmått där det står på måttet att det är avsett för exakt det som står på måttet? det är ju där det blir fel?

För att det är ett väldigt smidigt mått att använda när man står i ett stall där alla hästar äter olika mängd mat. Dessutom äter de flesta hästarna i vårt stall havre och då är som sagt 1 krafftmått 1 kg.
Varför ska man krångla till det och använda massa andra mått när det där måttet är det som är vanligast i de flesta stall?
Vi har ett annat mått till betforen men jag väger upp min hästs mat i krafftmåttet ändå, blir enklast att ha samma mått till allt. Var menar du att det blir fel någonstans? Allt foder väger ju olika men man kan ju ändå använda samma mått för det.

Nej, man kan inte använda ett krafft mått som är avsett för kraffts pellets eller som det står på fodret och tro att det är lika med samma vikt och därmed mått i ett annat foder???

det är ju det jag skriver , och det är ju därför det blivit fel hos många vilket framkommer här i tråden ink.dig?

självklart måste man väga det foder man avser vad det väger i volym, innan man översätter det till ngt liter eller xx mått? Jag förstår inte riktigt vad du frågar mig om eller tycker jag svarat konstigt om??

självklart kan du använda samma mått till alla möjliga foder om du vill, men det är ju inte det du skriver? för det blir olika volym även i det måttet i sig , så för att få rätt måste du ju isåfall om du ska använda samma mått till allt, definiera om det utifrån olika foder i samma mått, ska mätas 1/3 skopa, 1/5 skopa osv? och då är det väl enklare för alla att ha en skopa till respektive foder isåfall som sen tidigare är vägd och bedömd? om det är krångligheterna vi vill komma ifrån vilket det väl är om jag förstått det rätt?

Senast ändrad:

Men vem är det som har påstått att ett krafftmått är något slags universalmått för 1kg? Det är väl självklart att olika fodersorter väger olika mycket?

Jag blandade ihop litrarna, inte kilo.

Jag tycker det framgått i tråden att många förväxlar ett krafftmått med att det väger samma ovavsett vilken kraft man fodrar med? det är väl hela konsensunet av tråden? du har ju vägt väldigt galet enligt redovisning du med? eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 621
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV