Hur många chanser ger ni märren i avel?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bert Karlsson
  • Startdatum Startdatum
B

Bert Karlsson

Ni har ett sto, betäcker henne och avkommorna blir inget.''

När sätter ni stopp, hur många chanser får hon för å visa att hon till för avel nåt?

Sv: Hur många chanser ger ni märren i avel?

Inte så många försök.
Avkommorna blir alltid bättre när man avlivat märren. ;)

En chans! Visar det sig att fölungen verkar vara helt talanglös så sätter jag inte föl i denne igen! Men känner man att hästen är talangfull och/eller ser ut som en riktig blänkare men tex skadas-ja då sätter jag nog föl i henne igen.

I början satt jag föl i varenda märr för att jag tyckte att det var trevligt att föda upp dem själv. Numer betäcker jag bara märrar som har presterat väldigt bra själv eller har dokumenterat lämnat hyggliga, startdugliga hästar. Man lär sig kanske med åren...;)

Ni har ett sto, betäcker henne och avkommorna blir inget.''

När sätter ni stopp, hur många chanser får hon för å visa att hon till för avel nåt?
Jag tycker minst 4. Vi tar inte bara ett föl och väntar tills den startar. Utan betäcker varje år. Inte alltid det tar sig och då får hon gå tom. Våra ston är sånna vi själva ägt som tävlingshästar. Stona ska ha något som man vill föra vidare. Bra tävlingsindivid, gick sönder tidigt men har god stam/visade talang.
Sen beror det på vad för "krav" man har på avkommorna. Ska de komma till start?, ska den springa runt sig själv dvs. minst 150 000/år hos proffs eller hälften om man själv står för allting. Ska den gå med vinst?
gulan

Så du tar ett föl, och väntar sen flera år innan du betäcker igen? :confused:

"Bara en chans till." :angel:

:D...Jag är så glad att jag slutat avla....fast din märr skulle jag inte säga nej till och skulle jag övht tänka på att avla igen ska det vara just en sån med den kalibern...skulle sälja de flesta avkommorna så jag fick ekonomi i henne...iallafall första

...så jag har råd att betäcka med en kanon igen...

Så du tar ett föl, och väntar sen flera år innan du betäcker igen? :confused:

Nej det gör jag ju såklart inte men jag brukar inte betäcka dem flera år i rad om det inte är ett sto med dokumenterat bra avkommor. Sen har det kanske mest blivit en slump att ett oprövat sto bara blivit betäckt och sen fått gå tom året efter av olika anledningar och då har man ju fått en fingervisning vad hon lämnat.

Min första märr som jag betäckte var väldigt talangfull men bräckte ner i sin första start som treåring. Fick ett jättefint hingstföl och märren fick läka skadan under ett par år. Avkomman visade sig vara minst lika talangfull men blev sparkad i ett knä som unghäst och fick en skelettdefekt. Satt igång märren igen men hon skadade sig innan hon kom till start igen och jag betäckte hon igen. Denna hingstunge var också riktigt talangfull gick tidigt premie och kval som tvååring och gjorde ett par starter men bräckte ner han också. Betäckte henne igen och ytterligare en talangfull hingstunge visade framfötterna som unghäst han också...men bräckte ner. Då insåg jag att denna märr nedärvde både sina bra och dåliga egenskaper och att de dåliga slog mest igenom. Hon var väldigt bockbent och hade väldigt raka kotor och alla tre avkommor fick densamma benställning och skörhet. Sen att alla var snabba som vinden spelade mindre roll. Hon fick till sist vandra vidare till Sankte Per:cry:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 048
Senast: Mirre
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18