Hur många barn?

astronaut

Trådstartare
Min vän och jag har försökt räkna ut en sak men vi är ju båda usla på matte så den summan vi fick upp tror jag inte stämmer.

Om Anna får 3 barn och alla barn får 3 barn var och så håller det på så i tio generationer. Hur många barn blir det i slutändan?

Någon som har en vettigare hjärna än oss? :o

3 upphöjt till 10 om inte min preggobrain tappat allt. Så eh, typ 59 000?

Haha jag kanske har tänkt fel. Ska bli spännande att följa denna tråd :).

Min vän och jag har försökt räkna ut en sak men vi är ju båda usla på matte så den summan vi fick upp tror jag inte stämmer.

Om Anna får 3 barn och alla barn får 3 barn var och så håller det på så i tio generationer. Hur många barn blir det i slutändan?

Det kanske man borde begripa men räknar du med 10e generationen som den sista eller 11? Dvs räknar du första omgången som en generation?

Om de första tre är en generation blir det väl 3^10 och annars 3^11 :) 59 049 eller 177 147!

Om Anna är generation nr 1 och hennes 3 barn är generation nr 2 och man vill veta hur många generation nr 10 är så blir det 3^9, alltså 19683.

Oj, det var väldigt många barn :o och vi ansåg att 2000 någonting var alldeles för mycket.. :o

Tack för svar alla! :bump:

Det är läbbigt det där med tal som exponeras. Om man backar i tid så räcker det med att gå tillbaka till 1400-talet för att var och en av oss ska ha fler mor- och farföräldrar än vad det har funnits människor på planeten :nailbiting: :D

Rent matematiskt stämmer uträkningarna, men det troliga är att efter någon generation får några barn med varandra. Dvs att om barn 1 i generation 5 får barn med barn 2 i generation 5 får de inte sammanlagt 6 barn utan 3.

Värt att tänka på när bland annat SD räknar...

Rent matematiskt stämmer uträkningarna, men det troliga är att efter någon generation får några barn med varandra. Dvs att om barn 1 i generation 5 får barn med barn 2 i generation 5 får de inte sammanlagt 6 barn utan 3.

Värt att tänka på när bland annat SD räknar...

Eller barn 3 i generation 5 får barn med barn 1 i generation 7. Osv. Det här måste simuleras noga, med olika kulturella sannolikheter för olika scenarion. Jag tror vi får skriva en forskningsanslagsansökan pronto.

Det mest osannolika är att alla vill ha och kunnat få 3 barn och att alla dessa 3 barn överlever tills de själva velat ha och kunnat få 3 barn.

Jag tror att släkten är utdöd i generation 11 pga stress att hålla reda på alla släktband.

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 742
Senast: LadySara
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 025
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat