hur många balar på en pall?

A

aurian

Hoppas att den här frågan får ligga här. Jag undrar hur många balar torv det är på en pall? Sitter och filar på kostnader för min lilla pålla :smirk: och försöker välja mellan torv och spån.

Sv: hur många balar på en pall?

Är väl 15 st? Det är det ju en spånpall i alla fall. Brukar vara 10% om man köper en hel pall på Granngården.

aurian skrev:
Hoppas att den här frågan får ligga här. Jag undrar hur många balar torv det är på en pall? Sitter och filar på kostnader för min lilla pålla :smirk: och försöker välja mellan torv och spån.

Hos oss är det 16 balar på en pall (från Granngården). Köper man e hel pall kostar säckarna strax under 90:-/styck. Spånbalarna kostar runt 50:- för filtrerat Hippospån och en femma billigare för lågbudgetspånet.

Vi hade spån till en början, men vår ena häst är allergisk mot spån. Även om torven är dyrare per bal så tycker jag att den är mycket drygare och jag tror nog att det går på ett ut kostnadsmässigt. Fördelen med torven är också att den suger upp bättre och att bädden inte blir så fort hög, gödselhögen likaså.

På våra pallar är det 18 balar spån och 15 balar torv. Vi får rabatt eftersom vi beställer ganska många pall åt gången. Det skiljer knappt 50kr i pris och spånet är billigare. Ur kostnadssynpunkt ingen större skillnad då de som använder torv ofta inte behöver fylla på lika ofta som de som använder spån men det skiljer sig givetvis från häst till häst.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Tuggben
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar