Hur många av er rider Islänning barfota?

Sv: Hur många av er rider Islänning barfota?

Fundera på det här, och om du anser att du besitter dessa kunskaper så ska du absolut verka själv.
Sist jag var inne på klinik med vår 21 åring, böjdes han runt om helt UA. Veterinären sa då, detta kan du tacka din hovslagare för. En bra hovvård ger en hållbar häst, det är ytterst sällan vi ser hästar som uppnått denna ålder böjas helt UA.

Din häst kan med stor sannolikhet gå utan skor under vila, det handlar snarare om vad som sker när du sätter igång hästen igen. Det är då du får hålla koll på hovstatus, och hur din häst ser ut och rör sig. Underlaget har stor betydelse för hur stort slitage hovarna får, och kanske är det så att du rent av i början får avstå från ridning eller begränsa den till vissa underlag som inte sliter lika mycket.

Jag har två hästar med olika hovklalite o som rids olika mycket. Kristall har lite sämre kvalité o rids ca 5 - 6 dar i veckan, inte en suck att han klarar sig barfota.

Dorri går barfota sen i somras då han hade halvvila. Red inte så ofta o där ute var det mjukt underlag istort sett överallt så vi tog av skorna. Sist hovisen var här tyckte han att vi kunde fortsätta barfota eftersom hovarna växer o ser fina ut. Han rids ca två - tre gånger i veckan o sen har jag lättare markträning två - tre dagar till.

Eftersom han är oskodd nu anpassar jag ridningen efter det.

Enligt min medryttare som ridit mycket på island är alla hästar där skodda eftersom man rider på lavasten. Det var nog tvärtom vad jag trodde. Hade en bild av att man rider på stora grönområden - men det kanske är olika från ställe till ställe. Jag tyckte det var lite roligt eftersom många i Sverige vill ha isisarna oskodda.

tack för ditt svar.
jo att verka själv skulle jag vilja lära mig men kan det inte nu men här i trakten finns en tjej som verkar enligt vildhäst/barfota "principen" och mina grannar har sina islandshästar oskodda och en vanlig hovslagare verkar deras hästar. de använder inte "tofflor" så när hästarna ömmar eller hovarna är för nerslitna eller det är för halt så rider inte de.
men man skulle ju kunna använda såna tofflor med eller? går det inte att rida enbart med såna och låta hästen gå barfota i hagen.

för jag har funderat lite och det känns himla dumt egentligen att hästen ska gå med järnskor med noll stötdämpning 23timmar/dygn bara för att vi människor vill kunna rida dem typ 1 timme/dag inte ens det i vissa fall.

om man då istället har hästen utan skor, så som den är skapad att gå så kan man om det behövs bara sätta på såna tofflor när man rider? och ibland rida utan nåt om de funkar med det.
eller är det konstigt tänkt?.

jag menar den lilla stunden av hästens liv vi lånar den och rider/tränar den så känns det ju så onödligt egentligen att den ska gå med järnskor resten av tiden när det egentligen är helt onödigt ute i hagen lixom...eller jag tänker kanske helfel ju. fick bara för mig detta...

sen så har jag ju precis börjat tävla och känner det att om min hästs steg förkortas/blir trippigare trots att han "inte ömmar" eller hans fina steg i traven försämras så är ju järnskor ett måste under tävlingssäsonen ju. men man kan ju åtminstone test kanske man förlorar väl inget på det eller kan man förstöra hästen om man låter den gå barfota?

i mitt förra stall så hade vi nästan enbart grusvägar som de skrapade rätt ofta så där va det ju inget alternativ, en tjej i mitt stall va en gång tvugen att rida sin häst oskodd den ömmade inte men hovarna blev så nedslitna så de kunde inte ens sätta på skor=illa.

men i mitt nya stall finns det enormt mkt mjuka mossvägar överallt och inte lika mkt grusvägar även om det med finns...sen finns det även asfalt..

hur reagerar en oskodd hov på alsfalt? ömmar/sliter det mindre?

hur reagerar en oskodd hov på alsfalt? ömmar/sliter det mindre?

Kan svara för Yrpa.
Hon är oskodd nu, iofs rids hon inte i den bemärkelsen, men stallägarens dotter luffsar runt på henne lite då och då.

Hon går rent på asfalt, däremot klarar hon inte riktigt av grusvägarna. Skogen går utmärkt sålänge där inte är stenigt. Jag borde ha verkat henne för tre veckor sedan ungefär, men ingen hovslagare har jag fått tag på. Jag själv orkar inte verka nu, det är lite för tungt..

Odinn är också oskodd, han kommer få vara oskodd till jan-feb. Sen får vi se, kommer förmodligen inte gå att sätta igång honom såpass i vinter ändå att jag tycker det är nödvändigt med skor. Jag stallar in honom när jag själv kan börja rida och då vill jag helst ha skor.

Jag hade tofflor förut när jag red men tappade dem hela tiden, provade olika storlekar o modeller men tröttnade o skodde hästen i våras.

När skorna åkte av i somras ömmade han lite på grusvägen första veckan men var ok annars. Nu drar han bak örona lite i tölt o galopp på vissa grusvägar, men han vill absolut inte sluta springa o det känns inte som att takten blir konstig. Jag försöker dock se till att vi bara skrittar där det är som stenigast.
Om vi skrittar på asfalt nu ömmar han inte.

Jag tror inte att det generellt går att säga hur en barfotahäst reagerar av att gå på asfalt, lika lite som hur en barfota människa reagerar. Vana o känsel spelar nog in.

*kl*

Jag undrar vad ni som har tävlignshästar har för erfarenheter av barfotagång?

Jag är ganska ointresserad av om min häst kan elelr inte kan gå på grusväg barfota, vad jag undrar är om hästen visar upp samma gång barfota som med skor?

Jag har allitid skott mina ridhästar just av anledningen att jag sett en markant skillnad i deras gångarter med och utan skor. Skor gärna av dem under viloperioder och har de oskodda så länge som möjligt dock- men när det är träning och tävlingsdags så åker skorna på.

Så jagar jag ju halvpoäng också, så då vågar jagi nte riskera att de visar sämre gång utan skor...

Erfarenheter av detta?

KL

Oj igår måste jag nog varit väldigt trött för jag trodde denna tråd handlade om att rida barfota,ryttarna alltså.
När jag lagt mej undrade jag verkligen vad det var för konstig fråga, rida barfota kan ju inte vara bra om man måste sitta av & gå tex:confused::D

Kan svara för Yrpa.
Hon är oskodd nu, iofs rids hon inte i den bemärkelsen, men stallägarens dotter luffsar runt på henne lite då och då.

Hon går rent på asfalt, däremot klarar hon inte riktigt av grusvägarna. Skogen går utmärkt sålänge där inte är stenigt. Jag borde ha verkat henne för tre veckor sedan ungefär, men ingen hovslagare har jag fått tag på. Jag själv orkar inte verka nu, det är lite för tungt..

Odinn är också oskodd, han kommer få vara oskodd till jan-feb. Sen får vi se, kommer förmodligen inte gå att sätta igång honom såpass i vinter ändå att jag tycker det är nödvändigt med skor. Jag stallar in honom när jag själv kan börja rida och då vill jag helst ha skor.

jaså okej har hon varit oskodd runtom länge nu eller?
man kunde kanske testa i vinter att bara ha skott fram och oskott bak det är ju en början iaf, om man vill rida alltså.
får man tävla skodd fram och oskodd bak förresten?

men då går de lite mot travtakt som om de hade boots va?.
men det borde vara bra för en passtaktigig häst eller?

du har inte tänkt på att skaffa några tofflor till nån av dina hästar då?

nej oj du kan inte verka nu väl när är det bebisen tittar ut?
hur har du lärt dig verka?

nej om man inte rider är det ju totalt onödigt med skor egentligen.

KL

Oj igår måste jag nog varit väldigt trött för jag trodde denna tråd handlade om att rida barfota,ryttarna alltså.
När jag lagt mej undrade jag verkligen vad det ar för konstig fråga, rida barfota kan ju inte varabra om man måste sitta av & gå tex:confused::D

:rofl:haha ja men de e ju lätt att misstolkas

Jag rider min islänning barfota. Hon har varit barfota dryga året runt om och längre bak. Vi rider henne ca 5-6 ggr per vecka 1-2 timmar per gång i skog och mark mest men även på banan. Red en 4mils distans i våras barfota bak (boots fram) och ingen ömhet eller synbart slitage efter. Ser ingen anledning till att sko henne och börjar vi tävla får det bli barfota :p

det där skulle jag med vilja ha reda på....alltså om en oskodd häst inte ömmar det minsta lilla så av vilken anledning skulle de inte visa lika bra gångarter? att hovarna är lättare eller vadå? om man då rider med tex 300grams boots(vilket man oftast inte gör på en vanlig tävling med skor väl eller?) så är det ju det tyngsta man kan ta och de borde ju visa samma gångarter, iaf med frambenen så att säga....men jag vet inte...
på ett sätt borde de ju få högre steg ju lättare de är om fötterna men det är när de får nåt tungt som de tar i extra eller?

om man då tränade dem tungt så de blev starka men på tävling tog av vikterna skulle de inte ha större steg då?

Jag hade tofflor förut när jag red men tappade dem hela tiden, provade olika storlekar o modeller men tröttnade o skodde hästen i våras.

När skorna åkte av i somras ömmade han lite på grusvägen första veckan men var ok annars. Nu drar han bak örona lite i tölt o galopp på vissa grusvägar, men han vill absolut inte sluta springa o det känns inte som att takten blir konstig. Jag försöker dock se till att vi bara skrittar där det är som stenigast.
Om vi skrittar på asfalt nu ömmar han inte.

Jag tror inte att det generellt går att säga hur en barfotahäst reagerar av att gå på asfalt, lika lite som hur en barfota människa reagerar. Vana o känsel spelar nog in.

hm men vad konstigt, finns det inga tofflor som är bra och sitter då?

men borde det inte vara bättre för hoven barfota på asfalt än med järn under hovarna...alltså järn mot asfalt borde ju bli en större och hårdare stöt än en lätt hov mot asfalt...

utan skor kan ju hovarna utvidga sig och stötdäma sig bättre än med skor väl?

*kl*
Jag är ganska ointresserad av om min häst kan elelr inte kan gå på grusväg barfota, vad jag undrar är om hästen visar upp samma gång barfota som med skor?

Jag har allitid skott mina ridhästar just av anledningen att jag sett en markant skillnad i deras gångarter med och utan skor. Skor gärna av dem under viloperioder och har de oskodda så länge som möjligt dock- men när det är träning och tävlingsdags så åker skorna på.

Erfarenheter av detta?

Självfallet så skiljer sig gången mellan en skodd kontra oskodd häst, det är ju ofrånkomligt sas. Här säger naturens lagar sitt, utan att vi kan göra så mycket åt det.

Jag rider min islänning barfota. Hon har varit barfota dryga året runt om och längre bak. Vi rider henne ca 5-6 ggr per vecka 1-2 timmar per gång i skog och mark mest men även på banan. Red en 4mils distans i våras barfota bak (boots fram) och ingen ömhet eller synbart slitage efter. Ser ingen anledning till att sko henne och börjar vi tävla får det bli barfota :p

det låter ju underbart som du skriver:love:det är ju verkligen drömmen. hon har väldigt hårda fötter va.

ömmade hon när ni tog bort skorna? red du med bara skor fram först eller?
har du boots så du kan rida med dem runtom?
hur är hon i gångarterna och så? töltar o travar bra?
om du gämför när ni hade skor och nu när hon är barfota..?
du har inga bilder att visa?

jaså okej har hon varit oskodd runtom länge nu eller?

Sen i sommras, 26 juni togs de av.

du har inte tänkt på att skaffa några tofflor till nån av dina hästar då?

Neh, jag vill inte ha ridhästar oskodda, det skall vara skor runt om. Tanten kanske skos fram bara sedan om jag sätter igång henne lite och har Odinn också. Det beror helt på hur hon skall tränas/ridas.

nej oj du kan inte verka nu väl när är det bebisen tittar ut?
hur har du lärt dig verka?

Kanske hade det fått bebisen att vilja komma ut.. :devil:
Men nej, jag vill inte riskera det, ryggen är lite mör som det är redan.
Jag har gått tappsko-kurs så jag skor även själv vid behov. Dock väldigt sällan då jag inte litar på mig själv. Slår helst bara på om skon sitter men är lös. Verkar gör jag oavsett, men inte om det är hemska fötter. Då är det bäst att en riktigt rutinerad hovslagare gör det.

nej om man inte rider är det ju totalt onödigt med skor egentligen.

Precis, och alla hästars fötter mår bra av att få vila från skor ibland :)

det låter ju underbart som du skriver:love:det är ju verkligen drömmen. hon har väldigt hårda fötter va.

ömmade hon när ni tog bort skorna? red du med bara skor fram först eller?
har du boots så du kan rida med dem runtom?
hur är hon i gångarterna och så? töltar o travar bra?
om du gämför när ni hade skor och nu när hon är barfota..?
du har inga bilder att visa?

Jo dom e ganska hårda vid det här laget :devil: hihi
Jag har boots till alla fyra och kommer antagligen ha dem i vinter med brodd.
Hon kan har fin ren tölt när man jobbar henne i den och har fin stor trav :)
Hon var bara skodd fram när jag köpte henne, skulle sätta i gång henne då efter lång vila så hon fick gå barfota. Ingen jätteömhet tucker jag det var, men vi red inte speciellt hårt i början heller. "Lullade i skogen"...l När jag verkligen började rida henne var den större delen av "övergångsperioden" över lyckligtvis.
Jag red henne bara några gånger med skor fram + när jag provred henne då. Svårt att säga nån skillnad eftersom hon stått så länge då... Men hon har fina steg nu iallafall och det är jag glad för :)
PMat dig lite bilder :D

Det verkar som att de vågar ta i mer med skor på helt enkelt.
Alltså, att det är skillnad på att inte ömma och att våga ta i maximalt.

T.o.m min gamla shetlandsponny med superstarka hovar fick ett helt annat steg när vi skodde honom. Då hade han gått oskodd i nästan 20 år, men när jag började tävla dressyr åkte skorna på- och skillnad blev det!

Kl

Jag provade att ha Freyja barfota under en period. I början fungerade det bra och hon ömmade inte alls. Efter ungefär 1,5 månad började hon ömma mycket, hon stod i avlastningsposition i hagen och gick mycket långsamt och visade tydligt att hon var öm i fötterna (alltså även i hagen). Det visade sig då att hon hade fått bärrandsröta på båda framhovarna (som tog ett halvår att läka helt). Jag satte på skorna igen, och vips var allt det ömma borta och hon traskade på som vanligt.

När det gäller gångarterna så blev traven något mer ostabil till en början, men det rättade till sig. Galoppen blev flackare, tölten mindre lyft och skritten var ungefär som vanligt.

Jag tycker att det viktigaste är att man vet vad man ger sig in på när man bestämmer sig för att ha sin häst barfota. Att man ständigt är uppmärksam på hur hästen mår, och att man aldrig låter sin egen övertygelse om hur naturligt hästen ska leva, gå före hästens välbefinnande. Naturligtvis är det toppen om hästen kan gå barfota, men det är viktigt att komma ihåg att alla hästar är olika och alla har inte de rätta förutsättningarna för att kunna ridas barfota. Ska man tävla och rida mycket gångartsridning (ökad tölt, pass, snabb trav etc) så sliter det mycket på hovarna, och jag har hört hemska historier om hur barfota hästar som tränats i pass har sett ut.

//Julia

Vår ena pålle har varit oskodd i 1,5 år nu. Han har superbra hovkvalite, rids 4-6 dagar/vecka och sliter lagom på hovarna. Har en "vanlig" hovis som verkar(fast det är sällan något att ta av, de slits så mycket som det behövs och slits jämnt för det mesta). Jag har själv en rasp som jag raspar lite med ifall hoven flisats eller inte är rund i kanten. Behövs väldigt sällan. Pållen ömar ej men vill inte riktigt gå på grusväg med stenar,så då låter jag honom alltid gå i kanten. Alla andra underlag fungerar bra. Men jag är övertygad om att gångarterna blir bättre om jag skor honom! Har haft skor av och på i perioder så jag har kunnat analysera skillnaden. Han tar för sig mer när han har skor. Men han är ju ingen tävlingshäst ändå, så det gör ju inte så mkt.

Mina två går barfota, men bara en av dem rids barfota.

Andi, som rids barfota har hovar som av betong -stenhårda. Han är 11år, men bara riden sedan 8år, han har aldrig varit skodd. Han sliter snett fram -så jag är noga att hålla med en väl utbildad hovslagare som kan hålla det i schack! Periodvis har han fått ridas med boots varannan ridtur på hovslagarns order -så att han har något att verka hovarna rakt med :D Nu för tiden funkar det bättre dock eftersom vi nästan bara har skogs och sandvägar, ingen asfalt längre (asfalt sliter bra). MEN Andi får ha boots på sig om vi skall rida nån längre sträcka på vägföreningens vägar, eftersom de har en förkärlek till att sprida med makadam :mad:.
Andi skrittar på sand/grus

Kveikja, går barfota men rids inte barfota. Hon är fyra år, jag fick hem henne när hon var tre -då hade hon bärrandsröta. Vi kämpar fortfarande med att hålla rötan borta. Hon rids 3ggr/v hittintills med easyboots fram, men nu har vi varit tvugna att beställa skor även bak då hon fått början till röt-hål även där. Om jag har fattat det rätt så startar rötan eftersom små sten kilat sig upp i lamellranden och lämnat utrymme för bakterier som trivs i instängda utrymmen. Jag borde ju givetvis ha ridit henne med skor även bak har jag insett -men bättre sent än aldrig. Men vi är på rätt väg iaf, ena hovens hål har nästan vuxit ut. Jag har gett hovslagarn frihet att sko henne när han känner att han vill, men han är nöjd som det är. Och sålänge han tycker det är okej, och Kveikja inte ömmar av att gå i hagen(där vi även har grus faktiskt!) så får hon vara barfota. Jag vill ju gärna hålla hästarna barfota men inte på bekostnad av deras hälsa, så vi får se vad som blir i framtiden.
Så här såg Kveikja ut i sommras på grusvägarna, skor fram Grannens barnbarn åker med :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Islandshäst skapar en ny tråd nu här där vi kan disskutera barfota på våra islandshästar. hur det påverkar gångarterna osv. vill gärna få svar...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Boj
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar