Sv: Hur många av er rider Islänning barfota?
Förväxla nu inte saker och ting, de flesta travhästar tränas skodda men kan sen skos av i samband med lopp. Här är man inte heller ute efter volym i stegen, man strävar endast efter snabbhet. Eftersom nu dessa hästar tävlar på preparerad bana, så finns det inga hinder för en avskoning.
Nädå det var lite det jag menade att de när de skoddes av fick lättare och snabbare rörelser, kan dock vara tveksam till detta då risken för ömhet är störst nar man precis tagit av skon. För övrigt tycker jag de flesta Islandshästovalbanor jag sett har varit ganska preparerade
Om du provar med snöret som jag föreslog i tidigare inlägg, kommer du märka att fysiken säger motsatsen av vad du nu skriver.
Okay, vet att min förmåga att uttrycka mig klart brister ibland
Men ytterligare ett exempel. Sätt på dig själv 2 kg på varje fot och spring snabbt 20 meter, tag därefter av dig vikterna, vila till samma förutsättningar som förra starten
och spring igen, eller gör tvärt om. Du kommer mycket fortare upp i maxhastighet och du orkar längre utan vikt.
Så fundera också på varför du föreslog bootsning av oskodd hov, vad skulle det tjäna till iså fall?
Därför att det hävdades från något håll att vikten skulle ha positiv verkan. Det kan nog jag också tycka att om man tränar med vikter och tar av till tävling så borde man nå samma resultat, har inte prövat så det kan ej bevisas
Jag kör barfota i första hand men är inte främmande för att sko men anser att det ska vara som absolut sista utväg. Tänker inte heller slänga mig in i barfota debatten, tycket det ännu är alldeleför tidigt att slå fast att det ena är bättre än det andra. När det blir lite mer underlag och fler folk ute som utbildar sig så man kan bedömma de man anlitar till sin hästs hovar, och för övrigt också, så kan man kanske bedömma vad som är bättre. Men som det är idag är det 99.7% som provat med järnskor och resterande utan (uppskattat värde
)
Och halkdebatten har vi inte berört tidigare och jag tänker inte kommentera det mer än att man ska se till att pållarna inte skadarsig på grund av detta. Halkiga hagar får man inte ha enligt djurskyddslagen så det faller där.
Djurskyddsmyndigheterna:
-----Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara
fria från föremål med uppenbar risk att skada djuren.
Stängslet ska vara utformat och anordnat så att djur
under normala förhållanden inte skadas. Stängsel som
innehåller taggtråd får inte vara elektrifierade.
I anlagda rastgårdar som är hårt belastade av djur ska
marken vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha
motsvarande funktion.
Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas.
----------------------------------
Det tycker jag innefattar isiga hagar. Det ända som är bättre än barfota vid halka är järnskor eller boots med broddar vad jag vet men är alltid öppen för nya ideér
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift