Hur många av er rider Islänning barfota?

Sv: Hur många av er rider Islänning barfota?

Finns jättefina hemsidor som du kan söka upp och se bilder osv med utförlig beskrivning om hur det "ska va".

Intressant att veta att det funkar för dig. Kanske är det så att med tiden kan det funka även för våra som föredrar lite hovvägg idag. När sulan härdat och välvt sig ordentligt. För till saken hör också att min pålle har en förkärlek att landa med tån först i fram och sulan är något mer än önskvärt platt. Strävan är att få honom att landa med trakten först. Nu landar han mer mitt på, så det går åt rätt håll. Men först när han landar med trakten först så kommer utvecklingen att ta fart, tror jag - vad gäller att bygga en hov som tål som den ska.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, bra med ett klargörande. Vet ju att vi här hemma i Sverige har ett tämligen gott djurskyddstänkande, jfrt med USA som du nämner exempel på. Särskilt vill man ju kunna lita på det om det finns papper på att utövaren är professionellt utbildad.

Jag rider inte min häst barfota, men min kusin som också äger en islänning rider barfota på henne.:banana:
Det går ganska bra, förutom att när det blir allt för hårt måste hon rida på sidan där det är som mjukast.

Jag skulle inte kunna rida barfota. Är ni inte rädd att era hästar ska ramla nu på vinter när det är halt?

Geisli skrev:
Insåg för några dagar sedan att han måste haft en släng av fångkänning på försommaren, då jag nu fann spår av blod i lamellranden framme i tån när jag raspade honom.

just DET frågade jag min hovlagare om eftersom de kom fram lite sånt rött på min häst när hon raspade honom senaste gången...vet du va hon sa om det=)?
att det är en gammal skada, en gammal blödning att de ex slagit i nåt kanske en sten eller vad som helst som när vi slår oss på nageln och det blir en sån blodsamling under nageln som måste växa ut...det är nog en bra gämförelse.

det är INTE(ska inte säga för mkt men hon nämde inte det iaf) tecken på fång men man vet ju aldrig han ömmade kanske när det blodgrejset kom fram för de gör ju rätt int länge efter man slagit sej på tummen lr så berodde det på vädret som nån annan sa.

jag frågade även om fång då och sa att på hästar som haft fång så är lamellranden bredare(du vet hur det ser ut va=) de ska vara smal i vanliga fall...då sa min hovis..."ja din häst har ju inte haft fång då det syns" så det är ett bra tecken att se om de haft fång, för varke gång de får fång blir randen bredare. det är hovbenet som sänker sig ner mot sulan mer och mer har man otur kan det ju bli hovbensrotarion och hovenet kan gå ner igenom sulan då finns det inget mer att göra:cry: .

har din häst haft fång lr vadå?

jag hade min lille pålle oskodd under vilan sen satte jag igång han o körde o red utan skor....
det gick jättebra och till slut ömmade han ingenting och det var bara under 2 månader han gick skolös så de va bra.

när jag köpte han för ca ett år sen va han skodd för första gången för när de börjat rida/och rida in han så ömmade han mkt tydligen och då sa ägaren att han inte kunde gå utan skor...

när jag sen tog av skorna kunde han knappt gå frammåt stapplade fram på gruset...men efter några promenader/vila och veckor där han vande sig så gick det superb till slut...
han har enligt hovis mkt bra hovar oxå hårda och bra perfekt form så det kanske beror på dom som han klarar att gå utan och det är jag riktigt glad för.

nu har han skor igen eftersom jag vill ha broddar på vintern och inte har råd med såna "toffloor"
men sen i sommar om de går bra ska jag nog ha han skolös om de inte e massa tävlingar o sånt..

får man förresten tävla skolöst? finns det nån kändis som kommit långt med en häst utan skor?

Ja man får tävla skolöst. Har sett en häst göra det och den gick avsevärt bättre med skor.

/Malin

Jaha , hade hästen varit barfota länge eller?

Freyr skrev:
Ja man får tävla skolöst. Har sett en häst göra det och den gick avsevärt bättre med skor.

/Malin

jasså låter intressant berätta om skillnaden och hur länge den gått utan skor m.m.

Freyr skrev:

/Malin

Jo det faller ju i sin naturlighet att våra hästar får bättre gångarter och aktion med skor, men som sagt man får tävla skolöst.

Jo det faller ju i sin naturlighet att våra hästar får bättre gångarter och aktion med skor, men som sagt man får tävla skolöst.

Nu begriper inte undertecknad...igen :D Varför är det naturligt? och varför kan man inte kompensera ev tyngd med viktboots...
Det var först i år som det blev tillåtet att tävla barfota.Hur många ingår i studien...är det statistiskt säkerställt att det går sämre utan järnsko?
Jag har hört flera exempel på pållar som hittat gångarterna när de blivit barfotaverkade, dock ej statistiskt säkerställt ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Naturens lagar säger så, att en skodd hov får en bättre aktion. Att hästen får ett bättre sträck i traven med skodda hovar, säger också naturens lagar. Prova själv att rotera ett snöre utan tyngd längst ner, prova sen att knyta på en tyngd och rotera. Vad händer?

Man kan bootsa, men fortfarande kommer man inte att uppnå samma resultat om hästen är oskodd. Hur man bootsar är avgörande för vilket resultat man får, en vidare röresle med klocka, ett högre lyft med blyboots osv. Resultatet att bootsa en oskodd kontra skodd, kommer att skilja sig avsevärt i rörelse och aktion.

Jag tror att vi kan få se oskodda hästar kanske i passlopp etc, däremot är är det kanske få eller ingen som skulle sko av hästen i gångartsklass på hög nivå men däremot på lokalklubbsnivå.

min häst måste ha skor.
då hon ömar efter bara en kort
strecka utan.
kör därför hela året om,
och smart på vintern med broddar.
men samtidigt dom får ju bättre feste utan
men som sagt hon ömar då.

Boj skrev:
Naturens lagar säger så, att en skodd hov får en bättre aktion. Att hästen får ett bättre sträck i traven med skodda hovar, säger också naturens lagar. Prova själv att rotera ett snöre utan tyngd längst ner, prova sen att knyta på en tyngd och rotera. Vad händer?

Man kan bootsa, men fortfarande kommer man inte att uppnå samma resultat om hästen är oskodd. Hur man bootsar är avgörande för vilket resultat man får, en vidare röresle med klocka, ett högre lyft med blyboots osv. Resultatet att bootsa en oskodd kontra skodd, kommer att skilja sig avsevärt i rörelse och aktion.

Jag tror att vi kan få se oskodda hästar kanske i passlopp etc, däremot är är det kanske få eller ingen som skulle sko av hästen i gångartsklass på hög nivå men däremot på lokalklubbsnivå.

Jag håller med Boj full ut!

Ett av mina ston som jag ägt i 8 år har jag ridit både utan skor och med. Av olika skäl. Jag kan säga så att hon är mer lättöltad utan skor. MEN med skor får hon en MYCKET bättre trav och tölt med mer lyft och aktion. Så jag drar slutsatsen att det blir lite jobbigare med skor för då kan hon ta ut sina steg som är natuligt stora och rymliga, därav att jag får jobba lite mer i tölten. Samt att hon vågar sätta ned fötterna mer kraftigt med skor.

Utan skor kan funka om man hobbyrider i skogen och inte är så noga med att hästen kortar sitt steg. Det är vad jag anser.

/Åsa

Hej, nu är jag här igen, vet inte om det är julmaten eller något annat men jag köper inte den förklaringen riktigt. Håller med om att när man svingar yxan, slår med hammaren eller svingar golfklubban är det, utan att gå in på formler, att man ger massan rörelseenergi som hjälper till. Exempel med när du startar bilen, de första metrarna är dyra eftersom det fodras kraft och mer kraft ju tyngre bilen är för att sätta den i rörelse från stillastående. Men när du har fått massan i rörelse hjälper massans vikt till i rörelsen, därför är det mycket billigare att hålla en bil i rörelse än att starta hela tiden.
Men det gäller att hålla massan i rörelse hela tiden och inte stanna av då kostar det i energi.

Om vi då tänker oss när hästen töltar, då börjar hoven stillastående på marken och ska lyfta, då går det åt mycket energi. Så går den uppåt-framåt och ner i backen och stannar upp tills den lyfts igen. Även om hästen rör sig framår ska den lyfta hoven uppåt-framåt mot färdriktningen vilket innebär att belastningen och energiåtgången är hög.
Hög vikt= mycket energi och viss tröghet att få igång.
Låg vikt= mindre energi och möjlighet till snabb accerlation och därmed snabbare rörelse.

Om vi sedan räknar hur mycket vikt som lyfts per minut vid tölt.
Skon vägen c:a 400g och lyfts c:a 1ggr/sek det gör 24 kg minuten per hov x 4 = 96 kg/minuten som ska upp i luften :eek: detta utan viktboots.

Om vi ska avgöra om det är fördel eller inte med järnskor måste det till mer vetenskapliga slutsatser än att säga "att min gick bättre i alla gångarter när jag hade järnskor/barfota. Tror inte heller underlaget är så mycket eftersom man kan räkna de som tränar och tävlar barfota på ena handens tumme.
BTW att skon inte är till fördel inom travet kan man ju se på att det är fler och fler som skor av sina travhästar.

Populärvetenskap ;)
från
Rolle på Österlen

BTW att skon inte är till fördel inom travet kan man ju se på att det är fler och fler som skor av sina travhästar.

Förväxla nu inte saker och ting, de flesta travhästar tränas skodda men kan sen skos av i samband med lopp. Här är man inte heller ute efter volym i stegen, man strävar endast efter snabbhet. Eftersom nu dessa hästar tävlar på preparerad bana, så finns det inga hinder för en avskoning.

Hög vikt= mycket energi och viss tröghet att få igång.
Låg vikt= mindre energi och möjlighet till snabb accerlation och därmed snabbare rörelse.

Om du provar med snöret som jag föreslog i tidigare inlägg, kommer du märka att fysiken säger motsatsen av vad du nu skriver.

Så fundera också på varför du föreslog bootsning av oskodd hov, vad skulle det tjäna till iså fall?

Ett ungsto som jag hade och red in, gick faktiskt oskodd under en lång tid. Orsaken var att hon hade svårt för tölten, jag provade med boots men utan resultat. Till slut blev jag ändå tvungen att sko henne, då underlaget sade sitt och hovarna slets alldeles för kraftigt. 3 dagar efter att skorna hade kommit på kom tölten, det visade sig att hon hade ett mycket kraftigt nedslag på framhovarna i tölten. Detta vågade hon sig inte på utan skor, antagligen blev det för stora påkänningar även fast hon inte uppvisat ömhet eller annat.
Dock kunde man märka att hon hade ett mera beslutsamt steg med skor, och en fantastisk tölt.:banana:

Att hovform och skodd eller oskodd betyder mycket har jag fått erfara många gånger, våran gammelman kom för lite över 10 år sedan. Han hade alltid haft svårt för tölten, antingen endast ett par steg eller inget alls. Man hade provat med allt, både med och utan skor utan resultat. Just i hans fall krävdes en ökning av hovarnas storlek, från början hade han 3x0 i fram men går numera med nollor vintertid eller ettor sommatid. Hans form på hoven är pannkaksjärn, dvs alldeles runda. Som min hovslagare säger, alla har sin form och storlek som man måste ta hänsyn till.

Jag är inte alls emot barfotahästar om det funkar, dock är jag mellan varven rejält bekymrad därför att man inte alltid tar hänsyn till hästen och de lokala förutsättningarna. Där vi bor är förekomsten av blankis väldigt vanlig, dock lyser halkskydden på hästar i arbete med sin frånvaro vilket jag tycker är bekymmersamt. Dels för att jag vet vad som sker i en hästkropp som går i sådant arbete utan halkskydd, och dels därför att djurskyddet faktiskt säger att hästen skall ha halkskydd i arbete. I dag finns det ju bra halkskydd även till hästar som inte är skodda. Det är också så att jag varit med om flera mycket otrevliga incidenter, där hästar utan halkskydd gått om kull och inte klarat av att ta sig upp.:crazy:

Förväxla nu inte saker och ting, de flesta travhästar tränas skodda men kan sen skos av i samband med lopp. Här är man inte heller ute efter volym i stegen, man strävar endast efter snabbhet. Eftersom nu dessa hästar tävlar på preparerad bana, så finns det inga hinder för en avskoning.
Nädå det var lite det jag menade att de när de skoddes av fick lättare och snabbare rörelser, kan dock vara tveksam till detta då risken för ömhet är störst nar man precis tagit av skon. För övrigt tycker jag de flesta Islandshästovalbanor jag sett har varit ganska preparerade ;)
Om du provar med snöret som jag föreslog i tidigare inlägg, kommer du märka att fysiken säger motsatsen av vad du nu skriver.
Okay, vet att min förmåga att uttrycka mig klart brister ibland :crazy: Men ytterligare ett exempel. Sätt på dig själv 2 kg på varje fot och spring snabbt 20 meter, tag därefter av dig vikterna, vila till samma förutsättningar som förra starten ;) och spring igen, eller gör tvärt om. Du kommer mycket fortare upp i maxhastighet och du orkar längre utan vikt.
Så fundera också på varför du föreslog bootsning av oskodd hov, vad skulle det tjäna till iså fall?
Därför att det hävdades från något håll att vikten skulle ha positiv verkan. Det kan nog jag också tycka att om man tränar med vikter och tar av till tävling så borde man nå samma resultat, har inte prövat så det kan ej bevisas ;)

Jag kör barfota i första hand men är inte främmande för att sko men anser att det ska vara som absolut sista utväg. Tänker inte heller slänga mig in i barfota debatten, tycket det ännu är alldeleför tidigt att slå fast att det ena är bättre än det andra. När det blir lite mer underlag och fler folk ute som utbildar sig så man kan bedömma de man anlitar till sin hästs hovar, och för övrigt också, så kan man kanske bedömma vad som är bättre. Men som det är idag är det 99.7% som provat med järnskor och resterande utan (uppskattat värde;) )

Och halkdebatten har vi inte berört tidigare och jag tänker inte kommentera det mer än att man ska se till att pållarna inte skadarsig på grund av detta. Halkiga hagar får man inte ha enligt djurskyddslagen så det faller där.
Djurskyddsmyndigheterna:
-----Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara
fria från föremål med uppenbar risk att skada djuren.
Stängslet ska vara utformat och anordnat så att djur
under normala förhållanden inte skadas. Stängsel som
innehåller taggtråd får inte vara elektrifierade.
I anlagda rastgårdar som är hårt belastade av djur ska
marken vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha
motsvarande funktion.
Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas.
----------------------------------
Det tycker jag innefattar isiga hagar. Det ända som är bättre än barfota vid halka är järnskor eller boots med broddar vad jag vet men är alltid öppen för nya ideér:D

Rolle på Österlen

Senast ändrad:

Det tycker jag innefattar isiga hagar. Det ända som är bättre än barfota vid halka är järnskor eller boots med broddar vad jag vet men är alltid öppen för nya ideér

Nu skrev inte jag om isiga hagar, utan halkskydd för hästar i arbete. Dvs när en häst körs, rids eller på annat sätt arbetas med. Skall hästen ha ett fungerande halkskydd om väglaget är så halt att fästet för hästen kan utebli.;)

Numera finns ju sådant att tillgå även om hästen inte har skor som kan broddas.

Okay, då är jag med och håller med...:D
...och nu har vintern kommit till Österlen också, ska visst snöa ett par dagar nu :eek:

Nyss tagen vinterbild, samtliga på bilden barfota och med tillgång till ligghall ;)
Vinter.jpg

Rolle på Österlen

Ja hästen hade gått skolöst läääänge. Han var väldigt aktionsfattig och likson "bara söt" utan skor. Med skor var det en helt annan häst! Aktionen kom tillbaka!

/Malin

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Islandshäst skapar en ny tråd nu här där vi kan disskutera barfota på våra islandshästar. hur det påverkar gångarterna osv. vill gärna få svar...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Boj
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass