Hur många av er rider Islänning barfota?

Sv: Hur många av er rider Islänning barfota?

Hm Gullan, din hovslagare sa nog nåt tänkvärt där! Blodspåren var nog snarare ett blåmärke när jag tänker efter, eftersom aldrig hans lamellränder varit breddade. Och det borde jag vetat efter att ha brottats med fång under många år... Ibland oroar man sig i onödan! Befarar liksom det värsta.... Tack för tipset! *lättad*

jag har två islænningar barfota, har haft en lite øvergångsperiod på den ena nær han skoddes av men på den andre går det toppen.

Jag måste sæga att mina går mycket bættre nær det ær halt nu nær de ær utan skor æn de gjorde med. Hoven blir kænsligare, strålen går i och hæsten kænner underlaget bættre vilket gør att den kan parera inna det ær før sent, toppen!

min islänning har skor runtom på sommarhalvåret, skor fram eller barfota under vintern beroende på hur mycket vi rider. för att vi ska kunna rida och träna ordentligt behöver han iaf skor fram för att inte ömma.

liten parantes: hur länge håller sådana easy-boots å liknande? vid normalslitage, ridning kanske 1h 5 ggr i veckan? märker ni nån skillnad vad gäller hästens rörelser osv? berätta gärna vad ni vet, jag är lite nyfiken på sådana.

:bump:

vilken mysig vinterbild! :love:

Molvi skrev:
men samtidigt dom får ju bättre feste utan
men som sagt hon ömar då.

Får hästen bättre fäste UTAN skor?

ang barfotatofflor: håller väldigt länge, i a f min sliter inte mkt på sina. Lyfter mer på hovarna med dem på, så jag skulle vilja likna dem vid att ha skor på och ev ha boots till.

Jämfört med skodd häst ja. Det enda jag funnit bättre gällande fäste är broddade boots/järnskor.
Har både skodda och oskodda i hagen och de skodda har inte en chans i vändningarna när det är minsta slirigt ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Nattuggla skrev:
min islänning har skor runtom på sommarhalvåret, skor fram eller barfota under vintern beroende på hur mycket vi rider. för att vi ska kunna rida och träna ordentligt behöver han iaf skor fram för att inte ömma.

liten parantes: hur länge håller sådana easy-boots å liknande? vid normalslitage, ridning kanske 1h 5 ggr i veckan? märker ni nån skillnad vad gäller hästens rörelser osv? berätta gärna vad ni vet, jag är lite nyfiken på sådana.

:bump:

Jag skulle tro att EasyBoots håller åtminstone ett år. Jag har broddat mina, och så kör jag Swiss Horse Boots utan. När jag använder dessa två så märker jag ingen större skillnadet gjorde jag däremot med Boabootsen som nästan blev som ett par viktboots. Jäklar vilka steg, i varje fall i början. Men jag har slutat använda dem, de känns för tunga för oss.

OA

Poplan skrev:
Får hästen bättre fäste UTAN skor?

Absolut! Vi har haft hästar sjuka i vårt stall och gått promenader i stället för att rida dem. Ofta tar man med sig två hästar. De skodda slirar där min bara kliver på.

Så klart halkar de om det är blankis, men inte lika lätt som de skodda. De har ju nästan medar.

OA

Min Skjøldur har ljusa hovar som inte ær direkt dåliga, men ændå slits lite før snabbt om han rids barfota hela tiden. Han ær ngt framtung och sliter ned framkanten på framhovarna snabbt, vanliga jærnskor brukar få en svetsførstærkning. Håller Epics-boots før en hæst som min som liksom græver med framhovarna?

Vart kan man køpa Epics? Jag skulle vilja prova, men jag bor i Karlstadtrakten och det vore bra om det fanns inom en timmas kørvæg dærifrån. Jag ær osæker på vilken storlek som passar och då blir det lite enklare om man kan åka dit med hæsten och prova på plats! Hur ska man annars veta exakt? Kan man rita av hovarna och
skicka en bestællning?

Tacksam før råd.

Jag beställde min hästs från Emmas hovshop i Norrland någonstans. Först fick vi ett par som var för små, men jag fick byta, mot framktkostnaden. Emma är jättebra att tala/mailas med och hjälper till fint.

Vet ingen annan, men det finns kanske i närheten av Karlstad också.

Ingen aning om de håller för en grävande häst, men de verkar vara hållbara.

OA

Min pålle klöv järnskor på 5-6 veckor. Nu går han barfota och slitaget i tån har minskat till i stort sett ingenting nu när hoven fått annat utseende.
Jag använder Easybotts Epics när det är macadam och liknande otyg på vägarna. De jag använt denna säsong kan jag nog använda nästa också, det enda som är lite slitet är "Gaitern" som sitter runt karleden. Längsta titten var på drygt 7 timar i somras med bootsen.

Rolle på Österlen

Rolle skrev:
Jämfört med skodd häst ja. Det enda jag funnit bättre gällande fäste är broddade boots/järnskor.
Har både skodda och oskodda i hagen och de skodda har inte en chans i vändningarna när det är minsta slirigt ;)

Rolle på Österlen

Så att en häst som har skor på broddar på vintern har bättre fäste än en barfota häst. Men utan broddar så är det bättre med barfota?

En pålle med boots/järnskor med broddar har bättre fäste än barfota enligt min erfarenhet. Men det är större skillnad mellan skodd utan broddar och barfota, än mellan barfota och broddat....om det blev klarare :D :crazy:

Rolle på Österlen

Jag tror jag förstod :p Så på vintern är det bäst med skor (om man har broddar), men på sommaren bäst med berfota?

Jag föredrar boots med broddar då vi just nu provar barfota vilket fungerar bra än så länge. Barfota fungerar bra på sommaren men det kräver mycket mer av dig som hästansvarig i form av kunskap, engagemang och tid om det ska fungera fullt ut. Men själv tycker jag det har varit värt varena minut och krona än så länge, vi ska ha utvärdering efter nästa säsong, verkar enligt AANHCP.

Rolle på Österlen

Okej, då har jag det mesta klart för mej. Tack för svaren :)

Är det inte bäst med skor med snösulor och isbroddar?

Det borde vara bättre, men jag är ingen hovexpert.
Jag har det på mina hästar nu på vintern.

Vad har ni på era hästars fötter nu så här vintertid?

puttar upp denna gammla tråd.
jätteintressant funderar på att sko av thengill nu när han ska ha vila och se om han kan gå utan skor...
men måst ta reda på allt rundomkring.

vad man ska ha för "tofflor" och om man kan och hur man ska göra om man vill verka lite emellanåt själv och med vilka verktyg m.m.

är det värt det m.m.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Islandshäst skapar en ny tråd nu här där vi kan disskutera barfota på våra islandshästar. hur det påverkar gångarterna osv. vill gärna få svar...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Boj
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar