Hur många av er rider Islänning barfota?

G

Geisli

Jag är nyfiken på att veta hur vanligt det är och hur ni tycker att det funkar. Hur har övergången gått osv?

Min Islänning har varit barfota hela sitt liv utom en sväng förra sommaren med järnskor. När de togs av syntes det knappt att de varit använda! Däremot hade hovens horn blivit helt smuligt i sulan och han ömmade mer än han gjorde innan han blev skodd.

Jag har Boa-boots som hjälp när jag velat rida längre eller jag tyckt att han ömmat en period. Har nu funnit graden av verkning han trivs bäst med, inte helt nedverkad trakt och hovvägg - utan lite kvar som en "sko" att gå på. Han har stenhårda hovar med rätt form och sliter dem knappt något - har ändå beställt ett par extra tofflor till bakhovarna ifall vi ska ut på långa turer med mkt slitigt material - samt om vi vill använda broddar runt om till vintern - bara i fall om att.

Igår fick jag äntligen det resultat jag väntat på, pållen reagerade inte ett dugg på vår "barfotatestbacke" - åtpackat grus med grymt vassa stenar ovanpå. Insåg för några dagar sedan att han måste haft en släng av fångkänning på försommaren, då jag nu fann spår av blod i lamellranden framme i tån när jag raspade honom. Har tyckt att han varit lite väl öm på grusväg (inte alls på gräs) så jag har ridit med tofflor ända fram tills nu, med gott resultat. Har varit nära att ge upp det här med barfota - men som sagt - igår fick jag förnyat hopp om att det visst kan gå bra.

Nu vill jag veta hur det är för er som det funkar för, och även för er som det inte funkat för! Berätta!!

Sv: Hur många av er rider Islänning barfota?

Jag är en "ofrivillig" skolös hästägare. Tog hem ungvalacken för inridning och det här är en livlig liten sak :angel:

Från sin tidigare flock syntes det att han fått några sparkar mot munnen, ärr på läpparna och små jack syns på tandköttet. Efter bara några veckor blev det resa till tandläkarn TL när det sprutade blod o kom sedan var ur ett rejält sår på underkäken. Givetvis sa TL att det ser värre ut ändet är o en lugnare hästägare åkte hem :smirk:

Tänkte jag vågar inte ta på skor, detta var under januari månad. Den äldre valacken har haft skor runt om sedan 6-årsåldern med skolösa perioder varje år nov-jan.

Vi tog oss igenom vinterns halka, hade på Hippogrip ett tag men det gjorde knappt varken till el från, halt var det ändå. Ungvalacken var bättre på att ha reda om sina fötter, skodd har han ju aldrig vart.

Så kom våren o det gick ju. Har ingen ridbana och enbart grusvägar, haft tur i år med många åkrar i träda som jag kan rida på, har ingen skog el dyl. grusvägen sköts med att rejäla vassa stenar hälls ut två ggr om året, hunden får sår i tassarna o det är omöjligt cykla igenom eländet..Mne det har ju gått.

Köpte in easyboots, på båda sitter tre kvar, ena fram (hö på båda) far av?? Irriterande. Väntar på de nya Easy med "benstöd" el vad ska jag kalla det?? Skorna sitter utmärkt på de andra men just inte på hö fram? Kanske Boa är bättre? De är ju dyra i inköp alla easybootsen, 8 st blev det för de har olika hovstl.

Filar till mellan hovslagaren kommer, hästarna ömmar inte efter verkning o det är skönt - med de ridvägar jag har, dock uppskattar varken jag el hästarna när vägen ska "skötas om"....Inte hunden heller för all del. Får linda hans tassar emellanåt.

Nu när jag har kommit så här långt tycker jag det är lika bra att fortsätta än att ge upp o sätta på skor. Ungvalacken har lugnat sig litet grann, sparkarna har minskat med några % :crazy:

Jag har inte ridit särskilt långt, tyvärr. Tyckte hovarna slets så mycket o jag tänkte jag bör ta det lite lugnt i början oxå om jag nu ska ha det så här.

Jag har min pålle barfota, sedan den 17:e mars i år.

I början blev det många långa promenader på asfalt och då verkades han också varje vecka, bara litegrann av en barfotaverkare. Hon tar mest in utflytningar osv.

Tyvärr skadades han i samband med att han varit avskodd ett tag. Troligen har han lekt litet häftigt med unghingstar som gick i flocken i våras, eller också har han ömmat och spänt sig. Men nu är han finemang igen, jag märker ingenting.

Nu går han tämligen obehindrat på alla underlag, utom möjligtvis grusväg med vassa grus. Vet vi att vi ska rida mycket på sådant, så tar vi på våra Boaboots, de funkar väldigt bra. Annars rider vi barfota. Ambitiösa dagar så tar vi med bootsen i magväska och tar av och på.

Min hästs hovar har verkligen ändrat sig. Strålarna har blivit platta, breda och jämna. Strålfårorna breda och grunda. Sulorna har börjat välva sig och är hårda. Han har inte alls så mycket utflytningar kvar, utan hoväggen börjar sitta fast ordentligt. Dessutom rör sig min häst med mer "lätthet", nu när han kan rulla över där han vill.

Den enda som är ledsen är hunden som älskade när hovslagaren skar av stråle och han fick det avskurna.

OlleAtlas

Jag har min ena isis barfota.. För han funkar det bra :)

Jag hade mina islänningar barfota förra sommaren och sommaren innan det. Första sommaren gick det bra, men andra sommaren ömmade det mycket. Enligt hovslagaren berodde det på att det var regnigare och fuktigare i beteshagen andra året. Detta innebar att hovarna blev mjukare och känsligare för underlaget. Så med andra ord har vädret också betydelse för hur ömma de blir i hovarna.

Jag har haft min islänning barfota ända sedan jag köpte honom för 6 år sedan, kortare perioder har han varit skodd när det har varit halt o.s.v.
Han har aldrig varit ömfotad eller halt och då har jag ändå varit ute på långturer med honom men varierande underlag. Red 6 mil grusväg på 2 dagar en gång och det märktes inte på hovarna.

Har även mina övriga hästar barfota (2 fullblod, 1 bruksnordsvensk och 2 shettisar)

Alla mina hästar har hårda fötter och ingen är ömfotad.
Ena fullblodet är 20 år gammal och har aldrig nånsin haft skor. :D

Hertiginnan skrev:
Jag har haft min islänning barfota ända sedan jag köpte honom för 6 år sedan, kortare perioder har han varit skodd när det har varit halt o.s.v.
Han har aldrig varit ömfotad eller halt och då har jag ändå varit ute på långturer med honom men varierande underlag. Red 6 mil grusväg på 2 dagar en gång och det märktes inte på hovarna.

Har även mina övriga hästar barfota (2 fullblod, 1 bruksnordsvensk och 2 shettisar)

Alla mina hästar har hårda fötter och ingen är ömfotad.
Ena fullblodet är 20 år gammal och har aldrig nånsin haft skor. :D

Härligt att läsa!!

OA

Tack för alla svar! Hoppas fler skriver och berättar, för jag möter mest människor som aldrig ens tänkt på att just Islänningar skulle kunna gå utan skor. Trots sin storlek. Som om tölten skulle slita extra mycket...? Eller hur tänks det månntro?

Har alla mina hästar barfota men det kanske inte är så konstigt eftersom de andra två är shettisar. Men min sambo har köpt en ardenner nu så vi ska försöka se om han också kan klara utav det. Han är bara ett år så vi har alla chanser att ge honom alla förutsättningar från början.

Klart många kan gå barfota... Jag har ju 4 st barfota men min ena islänning sliter ner sina vita fötter så mycket att han kommer blöda i hovarna utan skor. Så vissa behöver det. Jag skulle snarare bli gladare om man slapp se alla extrema hovvinklar...

De nya Easybootsen Epics är nog de boots som sitter bäst kvar av alla. Det går ju att beställa gaiters lösa för att fästa på den gamla modellen som är utan, så har jag fattat det i a f. Men har du redan beställt så har du ju, storlekarna ska visst vara lite annorlunda på de nya osv så det kanske är lika bra att köpa helt nya.

Tycker inte att Boabootsen är bättre än Epicsen. Har Epics till ena shettisen. Mina Boa sitter väl högt över hoven och klämmer Geisli fram på kronranden. Epicsen slutar nere på hovväggen och klämmer ingenstans - om du skaffat tillräckligt stor storlek. Har också lyckats tappa Boa vid ridning i sank mark - var inte lätt att hitta sen, men lyckades dock - 20 cm under vatten/mark ytan!

Håller helt med, alla har inte hovar som klarar barfota. Även benställning osv har ju inverkan på hur snett pållen sliter osv. Tror du att det är för att kunna mixtra med gångartsinverkan som vissa skor - tänker på vinklar som du säger? Det är väl knappt tillåtet, utan i så fall bara möjligt för dem som skor sina hästar själva? En seriös och utbildad hovslagare måste väl följa vad som är etiskt och ergonomiskt korrekt för hästen, eller lever jag i en naiv fantasi? Huvaligen tänker jag vid blotta tanken! Men jag förstår samtidigt att det säkert finns människor som har högre ambitioner än jag med sin gångartsridning, men jag anser att det som inte hästen kan prestera på naturlig väg är inte heller rätt att driva fram - för risk för förslitningar osv. Men det är ju snälla jag det som vill ha min islänning tills jag själv går i graven (om det var möjligt)...

Det var skönt höra andras åsikter om Easy o Boa. Är ny på det o lyssnade på andra som haft Easy som var nöjda, så jag köpte hem. Har de gamla modellerna hemma till två par hovar, ett par Epics (heter de så, tack!!) o har beställt ett par nya Epics samt gaiters till de jag redan har.

Bak sitter mycket bra, bara de som sitter just hö fram far av. Varför just hö fram funderade jag på? Tog ungvalacken för hand o vid traven for den av, alla de andra sitter som gjutna... Den äldre trampade på sin vid trav o galopp, syns märken på easybooten. Nu väntar jag bara på att de jag beställt kommer snart så får jag prova o se om det blir förbättring. Då blir det alltså Epics fram o gamla bak. Hon jag beställt av bad mej mäta igen just pga annorlunda stl på de nya.

Båda mina hästar samt sköthäst är barfota. Min unghäst är bara två o skall såklart vara utan skor- hon kommer heller aldrig att skos så jag förväntar mig bra hovar på henne.

Min ridhäst har gått barfota hela sitt liv, dvs 9år. Han hade dock inte ridits på grus innan jag importerade honom sommaren 2004. Då hade vi lite problem med grusvägar, o jag införskaffade ett par Oldmac's till framhovarna. De har dock inte använts särskilt :smirk: Nu har han hovar av betong- kan man tro, knallar fram överallt. Har haft ett o annat blåmärke i strålarna och även ett i sulan, men det ger inga "mén" för hästen. Han har runda fina hovar, bra vinklar, fina kanter, men innsidorna på framhovarna "flyter ut" o det jobbar vi på. Verkningen är precis som trådskaparen, vi lämnar några mm av den yttre hovväggen för att gå på. När hovslagarn tog denna kant- o gjort precis som verkning för skoning, så ömmade han i upp till en vecka,så den hovslagarn fick inte komma tillbaka.....
Det begränsar lite inom ridningen, men det öppnar oxå ny möjligheter. Som t.ex. att trava på asfalt, jättebra för oss som har häst i utkanten av stan, o Andi tycker nog mest om asfalt som underlag... Skall införskaffa ett par Easyboots epics inom snar framtid- så att jag kan träna mer allvarligt på ovalbanan som är grusad.

Sköthästen har gått barfota ca 2mån varje vinter de senaste åren, då varit öm o det har inte varit lämpligt att gå på grus med honom. Nu har han dock varit barfota sedan nov förra året, o det går bra. Han ömmar fram, på grus, men har epics på framfötterna o då går det bra. Hans favoritunderlag är oxå asfalt, där töltar han "avslappnat" som en klocka! *tickitockitickitocki* Det jag kan märka som skillnad mot förr med järnskorna, är att han nu känns lättare o betydligt stadigare i gången.

O vilket nöje det är att rida på asfalt nu! Inget öronbedövande klapper , o grannarna i bostadsområdet behöver inte väckas om vi tar en nattlig tur :D

Då kanske jag ska ge mej ut på asfaltvägen ändå.... Men det är mycket timmerbilar nu, de jobbar som tokar efter stormen. Ofta saktar de bra till för det mesta...Få se...

Det låter som en god idé att pröva iaf :) Vi trivs på asfalten, men det är små vägar, försöker hålla mig ifrån där de kör fort... Har mött lastbilar förr i tiden, o när man hållt upp handen för att visa- "sakta ner", så vinkar de o dundrar förbi med stort leende...i samma hastighet... *suck*

Här har vi också en hel del asfalt och det är som om det är rena uppmaningen för Geisli att börja tölta. Man hör ju takten väldigt bra där också! Men utan det öronbedövande klappret som du säger... :-)

Apropå hovvägg kvar som "sko" - så är det skönt att höra en till som upplevt samma som mig. Har ju försökt efterleva Vildhästmodellen några månader, där hovväggen gärna ska vara i nivå med sulan och sedan också avrundad i Mustangrundning så att i själva verket bara den inre hovväggen ska ha kontakt med marken. Dags för verkning är det när hovväggen är 3-6 mm hög räknat från sulan.

Hmm...Mustangrundning är suveränt för att undvika utflytningar och flisor/sprickor i hovväggen, men Geisli ömmar utan sin hovväggs-"sko". Han har bra tjocka och hårda hovväggar, jämna runt om - så de verkar tåla att han går på dem. Har inga lamellrandsseparationer. Och enligt Vildhästverkningen så ska man ju lyssna till hästens och hovens individuella behov och förutsättningar, så inget talar egentligen emot att vi behåller våra hovväggar och trakter i den längd som passar hästen bäst.

Jag måste fråga er, hur ska trakterna vara egentligen?? När de går barfota kommer ju trakterna väldigt nära marken el hur jag ska uttrycka mej...

Någon som har en bild att visa?? På hur det BÖR se ut??

Vad spännande att läsa. Min häst är ju verkad enligt vildhästmodellen, han har ingen hovvägg och är mustangrundad. Förr oss fungerar det bra, men även era modeller med lite vägg kvar verkar ju funka.

OlleAtlas

MercedesBenz skrev:
Klart många kan gå barfota... Jag har ju 4 st barfota men min ena islänning sliter ner sina vita fötter så mycket att han kommer blöda i hovarna utan skor. Så vissa behöver det. Jag skulle snarare bli gladare om man slapp se alla extrema hovvinklar...

Jag har gjort samma erfarenhet på två hästar med vita hovar, det gick inte! En ridtur och de ömmade ordentligt och hade slitit ner så det knappt gick att sko... Nu rider jag mycket på grusväg, både slät och med vassa stenar. Jag kan säga som så att min lille Silfur-Reynir slet ner skorna snabbare än vad hovarna växte så vi fick sko om var 3:e vecka pga av att skorna var slut, inte pga av att hovarna behövde verkas! Säger sig självt att ingen hästs hovar hade hållit när ridningen orsakar så stort slitage. Och det var just tölten och framför allt bakskorna som tog slut. Det är rätt mycket glid i ett töltsteg på bakhovarna. Jag har sett på alla unghästar vi ridit in att vi ett efter några gångers ridning är tvugna att sko dem för hovarna nötts ner så fort. Det handlar då om unghästar som aldrig varit skodda och växt upp i kuperad skogsbacke med stenar och klipphällar.

Geisli skrev:
Håller helt med, alla har inte hovar som klarar barfota. Även benställning osv har ju inverkan på hur snett pållen sliter osv. Tror du att det är för att kunna mixtra med gångartsinverkan som vissa skor - tänker på vinklar som du säger? Det är väl knappt tillåtet, utan i så fall bara möjligt för dem som skor sina hästar själva? En seriös och utbildad hovslagare måste väl följa vad som är etiskt och ergonomiskt korrekt för hästen, eller lever jag i en naiv fantasi? Huvaligen tänker jag vid blotta tanken! Men jag förstår samtidigt att det säkert finns människor som har högre ambitioner än jag med sin gångartsridning, men jag anser att det som inte hästen kan prestera på naturlig väg är inte heller rätt att driva fram - för risk för förslitningar osv. Men det är ju snälla jag det som vill ha min islänning tills jag själv går i graven (om det var möjligt)...

En bra hovslagare anpassar vinkeln efter individen både vad gäller dess exteriör och rörelsemönster! Men då handlar om små korrigeringar på +/- max 1 cm, vilket knappast orsakar skada om man betänker att hoven i snitt växer ca 2 cm på en skoperiod, mer ju mer den rids (med skor på). Däremot har jag sett överdrifter på flera cm, likt de de har på American Saddlebred i USA. Fruktansvärt!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Islandshäst skapar en ny tråd nu här där vi kan disskutera barfota på våra islandshästar. hur det påverkar gångarterna osv. vill gärna få svar...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Boj
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar