Hur många av er har betäckt om efter en kastning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare babyfoal
  • Startdatum Startdatum
B

babyfoal

Hej,

Jo, som rubriken låter, hur många av er ger er på att betäcka ett sto som har kastat?
Jag miste mitt föl i söndags, efter halva dräktigheten. Det var hennes första.

Svor att aldrig utsätta henne för något sådant igen.
Dock är det många som peppar mig med att ge mig på det igen.

Hon har hämtat sig otroligt bra och mår prima.

Har ni använt samma hingst då?
Eller valt en helt annan?
Hur gick det sen?

För mig, känns det som jag aldrig skulle våga igen, men vill gärna höra vad andra har gjort i samma situation.

Och ännu ett stort tack, till alla er som följde min andra tråd och stöttade.
Ni är guld värda! :bow:

Sv: Hur många av er har betäckt om efter en kastning?

ca 10% av alla fölningar går fel, så är de bara. Tror de är en tillfällighet.. Jag hade nog provat å byta hingst, alltså betäcka igen. Skulle de hända en gång till på nästa dräktighet så hade jag nog tänkt till då.

I de flesta fall är de bara en tillfällighet att sånt händer, ihop med andra komplikationer i samband med dräktighet/fölning.

Har aldrig varit med om att ett sto kastat. Men i somras dog fölet 2 v gammalt=( Stoet betäcktes om igen samma sommar och väntar nu ett föl till våren. Dock ej med samma hingst. (ej mitt sto)

Men mycket tycker jag beror på hur stoet tar det!!!! Det är mycket individuellt. Men att ha dåligt samvete för att man betäcker igen skulle jag ej ha. Speciellt om dem bara har kastat en gång. De kastar ju oftast för att något är fel. Kastar de fler gånger skulle jag dock ej välja att betäcka igen.

Vi råkade för ett par veckor sedan ut för vår första kastning. Vi har fått 18 föl. Stoet i fråga har dock kastat en gång förut, hos förra ägaren. Hon var då dräktig med samma hingst som hon var den här gången, så den hingsten blir det definitivt inte igen. Synd, för på papperet var det den perfekta kombinationen.
I vilket fall: Stoet kastade själv, och var helt opåverkad. Jag märkte inte ens att hon hade kastat, föränn jag mockade fram ett litet foster ur bädden, när jag mockade på kvällen.
Stoet kommer att betäckas om i vår.

Be att de tar bakterieprov på stationen bara, lite större risk för infektion om de kastat, men då behandlar man mot ev infekion under brunsten, vanligast i samband med betäckning. Jag har gjort det, inga problem, förutom att hon hade två ägg, men vi klämde ett och det andra blev kvar, ut kom friskt föl. (hon brukar ha två ägg, det hade hon året innan också)

båda våra ston kastade sina föl efter ungefär halva dräktigheten vintern -07 men vi betäckte om och i våras födde de två alldeles perfekta fölungar och allt gick hur bra som helst! :love:

Mitt ena föl "tillverkades" året efter att mamman kastade sitt första föl i november. Exakt varför hon kastade då är oklart, men jag tror att det var stress- och importrelaterat. (Hon hade åkt runt och flyttat mycket bland nya ägare.) Bakterieprovet visade ingenting och fölungen såg normal ut enligt veterinären som tog hand om kroppen.

Mitt föl föddes efter en fullt normal dräktighet.

Jag svarade i den andra, men jag svarar igen.

Mitt sto kastade när det var ca 3 månader kvar till fölning, fölet låg med alla benen framåt så veterinären fick vända allt rätt och sen fick de dra ut fölungen. Jag tror inte att jag gråtit så mycket i hela livet som jag gjorde dagarna efter det här. Men stoet mådde prima och var glad och pigg.

Jag betäckte om henne samma sommar, med samma hingst och den hösten/vintern/våren var jag orolig att samma sak skulle hända. Men allt gick bra, och den 31maj föddes Barbel, exakt på datumet och fölningen gick på bara några minuter. Enkelt och snabbt och utan hjälp.

Det jag kanske ångrar är att fölet inte skickades på obduktion, jag hade velat veta om det var något fel. Min fölunge hade päls när hon kastade och vad jag fattat så får de inte päls förrens några veckor innan fölning? Men det var säkert någon mening med det och jag är glad att jag betäckte om henne, hon älskar livet som mamma.

Har ni använt samma hingst då?
Eller valt en helt annan?
Hur gick det sen?
För mig, känns det som jag aldrig skulle våga igen, men vill gärna höra vad andra har gjort i samma situation.
Och ännu ett stort tack, till alla er som följde min andra tråd och stöttade.
Ni är guld värda! :bow:

Vårat sto kastade förra året på dygn 115. Hon återhämtade sig snabbt och reds igång under höst vintern. Vi åkte till seminstationen på våren
och hon blev dräktig på första försöket. ( vi bytte hingst )
Nu är det ca 3 månader kvar till fölning och hitills har allt gått super!

Tyvärr går inte allt engligt planerna när man har med levande djur att göra...
Vårt andra sto beteede sig helt normalt under sin dräktighet fram tills dess att en förbipasserande bilist stannar och berättar att ett sto ligger och fölar i hagen.Med hjärtat i halsgropen springer vi ner till hagen och där ligger vårt sto och fölar. Tyvärr var det 2 månader före beräknat datum. Fölungen klarade sig inte..
Stoet ska inte betäckas på ett tag utan ska börja tävlas nu istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 513
Senast: Mahonia
·
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 339
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka