Hur man som fet blir behandlad.

Jag håller med. Min sambo, som är britt, brukar säga till mig att "take off your Swedish glasses" när jag tittar mig i spegeln och säger att min kropp är för bred/stor/fel på annat sätt. Vilket jag tyvärr gör då och då.

Jag träffade även en svensk tjej här borta som (mest på skämt, men lite på allvar) sa att hon tycker att det är så skönt att komma tillbaka hit efter en Sverigeresa, för här känner hon sig så smal och snygg (sorgligt för övrigt hur ofta de orden används ihop, som om de vore villkorslöst synonyma på något vis)!
Är svenskar smalare än folk i andra länder?

Det beror naturligtvis på vilka länder man menar. Mitt inlägg handlade om upplevda skillnader mellan Sverige och Storbritannien, och där vågar jag satsa rätt mycket på att svenskarna generellt är smalare, ja.
Och du hade vunnit vadet, enligt wiki (WHO) ligger svenskarna ungefär i mitten och UK ligger en bra bit ovanför mitten.

Nej det är ingen garanti.
Men om man ska acceptera att barn gör så så måste det också finnas en acceptans att vissa av oss därför inte tycker det är så roligt att umgås med barn.
Det är väldigt tabu att säga att man tycker barn är jobbiga att umgås med för man blir ledsen av deras kommentarer och för att man tycker det är svårt att umgås med barn eftersom de är gränslösa på det sättet.
Gud, jag tycker du är väldigt snäll jämfört med mig :o Jag avskyr barn och gör ingen hemlighet av att jag inte vill umgås med dem, oavsett om de säger gränslösa saker eller ej. Tycker inte alls att man ska acceptera att ungar som är fem år gamla frågar ”varför är du så ful?”. Barn är inte dumma, om något så är de enligt mig kapabla till att vara både elaka och beräknande, så att en sådan fråga är elak att fråga VET en femåring.

Gud, jag tycker du är väldigt snäll jämfört med mig :o Jag avskyr barn och gör ingen hemlighet av att jag inte vill umgås med dem, oavsett om de säger gränslösa saker eller ej. Tycker inte alls att man ska acceptera att ungar som är fem år gamla frågar ”varför är du så ful?”. Barn är inte dumma, om något så är de enligt mig kapabla till att vara både elaka och beräknande, så att en sådan fråga är elak att fråga VET en femåring.
Fast det är väl inte säkert att en femåring vet om den aldrig råkat ut för den situationen innan? Självklart ska man inte acceptera att ett barn säger en sådan sak - de är ju så pass små att de behöver den sortens guidning genom livet. Man måste ju förklara för dem att det inte är snällt att säga så. Men att förvänta sig att ett sådant litet barn vet hur man uppför sig i alla situationer tycker jag är för höga krav.

Jag tycker nog faktiskt att något av det värsta i det hela är att vi tidigt "lär" (omedvetet) våra barn att det är smal man ska vara. Och nu menar jag inte på ett sunt sätt, utan hur föräldrar och andra vuxna (t.ex. pedagoger) pratar om att behöva gå ner i vikt, om att testa nya mirakeldieter, osv. Barn hör och förstår så mycket mer än vuxna generellt tror! När jag fick upp ögonen för detta har jag väldigt medvetet slutat att stämma in i NÅGRA som helst diskussioner som dessa. Det påverkar ju både barns självkänsla och hur man "ska" vara/se ut, samt deras tankar om andra människor. Jag tror att en stor del av problemet ligger där, mer än att lära barn vad man får/inte får säga till/om överviktiga människor. Det är nog bara toppen av isberget, tyvärr.

Jag tycker nog faktiskt att något av det värsta i det hela är att vi tidigt "lär" (omedvetet) våra barn att det är smal man ska vara. Och nu menar jag inte på ett sunt sätt, utan hur föräldrar och andra vuxna (t.ex. pedagoger) pratar om att behöva gå ner i vikt, om att testa nya mirakeldieter, osv. Barn hör och förstår så mycket mer än vuxna generellt tror! När jag fick upp ögonen för detta har jag väldigt medvetet slutat att stämma in i NÅGRA som helst diskussioner som dessa. Det påverkar ju både barns självkänsla och hur man "ska" vara/se ut, samt deras tankar om andra människor. Jag tror att en stor del av problemet ligger där, mer än att lära barn vad man får/inte får säga till/om överviktiga människor. Det är nog bara toppen av isberget, tyvärr.
Ja varför vet barn att det är fult att vara tjock. Varför vet de redan vem som är ful (enligt rådande skönhetsnormer)

Jo, barn är ”så dumma”. Dels så är deras hjärna väldigt outvecklad jämfört med en vuxen människas. De saknar helt enkelt förmåga att sätta sig in i hur deras agerande påverkar andras känslor. Dels så saknar de ofta erfarenhet. Om de ser något som de inte känner igen så vill de prata om det. Varken fel på barnen eller föräldrarna, utan det är en naturlig del i barnets utveckling. Du har också varit där!

Har du läst sagan Snövit? Där har du nämligen svaret. Och i Saltkråkan. Vackra Malin och fula Vesterman. Det finns överallt.
Eh? I Saltkråkan är det ingen som beskrivs som ful. Malin är ljuv ffa. Vesterman är dum. Ful används möjligvis som synonym till dum.
I övrigt så ja. Barn matas med smala skönhetsideal och Disney är storproducent av dem. :down:

Eh? I Saltkråkan är det ingen som beskrivs som ful. Malin är ljuv ffa. Vesterman är dum. Ful används möjligvis som synonym till dum.
I övrigt så ja. Barn matas med smala skönhetsideal och Disney är storproducent av dem. :down:
Så om rollbesättaren gjort så Vesterman
hqdefault.jpg

hade sett ut som Tjorvens pappa - en lång och ståtlig man - och Malin som Prussilusskan
255faceaae5f45d8d330e07a11fc440c.jpg
hade det ändrat något tror du?
Att förstärka ljuva karaktärer med sött utseende och "elaka" med fult dito är väl det absolut vanligaste grepp en berättelse med bilder har?

Så om rollbesättaren gjort så Vesterman
hqdefault.jpg

hade sett ut som Tjorvens pappa - en lång och ståtlig man - och Malin som Prussilusskan
255faceaae5f45d8d330e07a11fc440c.jpg
hade det ändrat något tror du?
Att förstärka ljuva karaktärer med sött utseende och "elaka" med fult dito är väl det absolut vanligaste grepp en berättelse med bilder har?
Jag tycker inte att utseendet på Nisse och Vesterman är så olika. Däremot så är Vesterman en mer osympatisk karaktär.
Och Malin var 19 år. Hon kunde inte framställas som en tant som Prussiluskan.

Jag blir väldigt illa berörd av den här tråden :arghh:.

Själv har jag varit överviktig i hela mitt liv från barnsben, fast iofsej så när jag ser gamla bilder så ser jag ändå ganska normalviktig ut på bilder fram till högstadiet. Däremot har jag fått höra att jag är fet och äcklig hela uppväxten både i skolan och hemma, hör man det tillräckligt många gånger så tror man på det (särskilt när man är barn) och så blir det en självuppfyllande profetia. Jag reflekterade inte över hur illa man behandlades som överviktig förrän jag gick ner +20 kg i 20års åldern. Dessutom var det ändå folk (främlingar) som hade mage att kläcka ur sig att man var tjock när själv tyckte att man gått ner och varit duktig och hade normal klädstorlek. Kul liksom att ha kämpat som ett djur med kost och träning (och i princip svultit sig själv, konstant hungrig på den tiden) och sen få höra av främlingar att man kanske skulle tänka på vikten *grr*, verkligen en motivationsfaktor liksom!
Ser du en "tjockis" på gatan så vet du faktiskt ingenting om denne, den kanske är på gymmet varje dag i veckan, han/hon/hen kanske faktiskt redan gått ner från en ännu större övervikt (eller är nöjd, vem vet). En sak kan jag garantera, nån som är tjock behöver inte DIN "hjälpsamma" kommentar för jag lovar att denna person knappast missat att denne bär omkring på en övervikt. Det är inte så att jag hoppar på varenda rökare jag ser och berättar hur ohälsosamt det är med cigg och ger tips om hur man slutar röka (för jag som aldrig rökt VET ju precis hur man ska göra eller hur? ) och dessutom berättar hur jävla äckliga och fula de är på grund av ciggenmoch talar om vilken belastning de är för samhället. Motsvarande händer överviktiga varje dag, skillnaden är att rökare har valt att börja röka en gång i tiden jag tror de få som aktivt valt att bli överviktiga.

För er som inte sett, jag tror många som är överviktiga känner igen sig i hans historia.

Nu blandar vi päron o äpplen. Jag diskuterar hur barn lär sig att det är fult att vara ful.
Ok ... jag tycker ändå inte att Saltkråkan är bästa exemplet, Vesterman är ju främst elak och nog är filmvärlden full av smala elakingar också. Då är det ett större problem, i mina ögon, att om det funnits en tönt, en loser, i en film så har hen varit tjock. Men förhoppningsvis är det inte så längre i barnfilmer.

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar