Hur man som fet blir behandlad.

Just när det gäller barn så är en del av problematiken vad de hör hemma. Om mamma ofta klagar på sin vikt och bantar, även om resten av familjen äter 'som vanligt' så får naturligtvis barnet med sig det. Samma sak gäller i skolan, flera barn har mammor som bantar, då diskuteras naturligtvis det ofta och en viss idealisk kroppsform grundläggs innan barnet själv är medvetet om det. Det ligger sedan kvar omedvetet även som vuxen.

Ok ... jag tycker ändå inte att Saltkråkan är bästa exemplet, Vesterman är ju främst elak och nog är filmvärlden full av smala elakingar också. Då är det ett större problem, i mina ögon, att om det funnits en tönt, en loser, i en film så har hen varit tjock. Men förhoppningsvis är det inte så längre i barnfilmer.
Fast jag är inne på spåret att barn lär sig att det är lika viktigt att vara vacker som snäll. Det förstärks genom att snälla karaktärer i sagor är vackra (och smala). Busiga får vara mulliga - älskade Tjorven och Karlsson på taket men även det är undantag.

Fast jag är inne på spåret att barn lär sig att det är lika viktigt att vara vacker som snäll. Det förstärks genom att snälla karaktärer i sagor är vackra (och smala). Busiga får vara mulliga - älskade Tjorven och Karlsson på taket men även det är undantag.
Aha. Ja, sagovärlden var ju full av söta mesar när man var liten. Jämför Pippi och Annika, t ex.

Just när det gäller barn så är en del av problematiken vad de hör hemma. Om mamma ofta klagar på sin vikt och bantar, även om resten av familjen äter 'som vanligt' så får naturligtvis barnet med sig det. Samma sak gäller i skolan, flera barn har mammor som bantar, då diskuteras naturligtvis det ofta och en viss idealisk kroppsform grundläggs innan barnet själv är medvetet om det. Det ligger sedan kvar omedvetet även som vuxen.

De lär sig väldigt mycket av andra barn också.

Mvh en småtjock mamma som nyligen fick höra att hon skulle låta bli att äta några dagar för att sluta vara tjock. Inget vi någonsin pratat om hemma.

Japp mitt barnbarn , och det kommer från mamman.

Vänd på frågan om att 'tjocka' är skurkar. Finns det någonsin en hjälte eller hjältinna eller en huvudfigur som inte är smal? Någon som inte är en bifigur, den humoristiska side-kick som är där för att det ska bli roligt? Någon som barn kan identifiera sig med på ett positivt sätt. Ett exempel: Skönheten och Odjuret. Belle är smal, Odjuret är smalt, Gaston (skurken) är smal. LeFou (hans 'roliga' underhuggare är överviktig), Bagaren - i de flesta böcker och filmer är bagaren tjock. Nu är de här skådisarna inte 'tjocka' i vanlig bemärkelse men de är det, och ska uppenbarligen upplevas som tjocka, i jämförelse med sina kolleger som spelar huvudrollerna.

Vem skulle någonsin identifiera sig med en (dum) sliskig hantlangare eller en bagare som är på duken några minuter?

Vänd på frågan om att 'tjocka' är skurkar. Finns det någonsin en hjälte eller hjältinna eller en huvudfigur som inte är smal? Någon som inte är en bifigur, den humoristiska side-kick som är där för att det ska bli roligt? Någon som barn kan identifiera sig med på ett positivt sätt. Ett exempel: Skönheten och Odjuret. Belle är smal, Odjuret är smalt, Gaston (skurken) är smal. LeFou (hans 'roliga' underhuggare är överviktig), Bagaren - i de flesta böcker och filmer är bagaren tjock. Nu är de här skådisarna inte 'tjocka' i vanlig bemärkelse men de är det, och ska uppenbarligen upplevas som tjocka, i jämförelse med sina kolleger som spelar huvudrollerna.

Vem skulle någonsin identifiera sig med en (dum) sliskig hantlangare eller en bagare som är på duken några minuter?
Den som jag kommer att tänka på är hercule poirot
Som jag komer att sno stilen frå när jag bli gammal nog
1726975-poirot.jpg

Det närmaste man kan komma är väll Shrek och Fiona.

Jag kom visst ihåg helt fel :o Hur som helst så är det problematiskt att de ska vara just fula träsktroll. Det är inte speciellt positiv representation av tjockisar liksom.

Eller hur! Så vidrigt!
Jag tänker mera på att det där med att vara vacker och vara god i tecknade filmer alltid verkar hänga ihop. Något som i verkligheten har väldigt lite med varandra att göra. Tex Askungen och de fula styvsystrarna etc etc.

Något annat som stör mig är annars vilka partners tjocka kan få på film och tv. Är tjockisen man så kan han gärna "gifta sig uppåt" so to speak - men det är aldrig tvärtom. Som tjock kvinna får man aldrig "hunken".
Hörde så mycket positivt om serien This is us, om hur de framställt den feta kvinnan. Och vad händer? Hon får en fet man i första avsnittet redan. Inga fel på feta män men kom igen liksom. Alternativet är ett rikspucko eller på annat vis en udda människa. Every. Damn. Time.

Jag tänker mera på att det där med att vara vacker och vara god i tecknade filmer alltid verkar hänga ihop. Något som i verkligheten har väldigt lite med varandra att göra. Tex Askungen och de fula styvsystrarna etc etc.
Gud ja! Problemet jag har är just anspelningen på fulheten. Tjock som något helt neutralt får liksom aldrig finnas utan det är just fult.

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar