Hur man som fet blir behandlad.

Något annat som stör mig är annars vilka partners tjocka kan få på film och tv. Är tjockisen man så kan han gärna "gifta sig uppåt" so to speak - men det är aldrig tvärtom. Som tjock kvinna får man aldrig "hunken".
Hörde så mycket positivt om serien This is us, om hur de framställt den feta kvinnan. Och vad händer? Hon får en fet man i första avsnittet redan. Inga fel på feta män men kom igen liksom. Alternativet är ett rikspucko eller på annat vis en udda människa. Every. Damn. Time.

Gud ja! Problemet jag har är just anspelningen på fulheten. Tjock som något helt neutralt får liksom aldrig finnas utan det är just fult.
Ja nej det är störigt. Att det ens finns ett vackert och fult är ju också rätt konstigt.

Vänd på frågan om att 'tjocka' är skurkar. Finns det någonsin en hjälte eller hjältinna eller en huvudfigur som inte är smal? Någon som inte är en bifigur, den humoristiska side-kick som är där för att det ska bli roligt? Någon som barn kan identifiera sig med på ett positivt sätt. Ett exempel: Skönheten och Odjuret. Belle är smal, Odjuret är smalt, Gaston (skurken) är smal. LeFou (hans 'roliga' underhuggare är överviktig), Bagaren - i de flesta böcker och filmer är bagaren tjock. Nu är de här skådisarna inte 'tjocka' i vanlig bemärkelse men de är det, och ska uppenbarligen upplevas som tjocka, i jämförelse med sina kolleger som spelar huvudrollerna.

Vem skulle någonsin identifiera sig med en (dum) sliskig hantlangare eller en bagare som är på duken några minuter?
Jag tänkte på Nalle Puh. Men han är å andra sidan en Björn så det gills ju inte :cautious:

Bara det att man verkligen får leta i hjärnbanken säger nog en del :cool:

Samtidigt skiljer sig människan här mycket från övriga djur genom att skönhetsidealen är så kulturellt betingade.
Jo, så är det men ofta så utvecklas de också hos djuren om världen kring dem förändras även om det går långsammare.
Hos människor verkar de vara relativt konstanta i att det är uteseendemässiga egenskaper som förknippas med framgång i det samhälle eller den kultur som man lever i. Sen om det egentligen har nåt samband i verklig mening verkar inte spela någon roll. Skillnaden är väl att hos människor så är att vara snygg i sig en sak som anses som framgångsrik.

Senast ändrad:
Nej, det är faktiskt inte konstigt alls utan är djupt rotat i vår biologi. I princip alla djur har vissa egenskaper som anses attativt hos en partner. Ibland är de korrelerade med vad som är praktiskt, ibland inte.
Nej men snälla, inte biologistiska förklaringsmodeller. Det är så tröttsamt. Bland djur är det ofta gynnsamt att de stora och starka fortplantar sig, men människor kan faktiskt driva upp sina ungar oavsett storlek och utseende.

Jo, så är det men ofta så utvecklas de också hos djuren om världen kring dem förändras även om det går långsammare.
Hos människor verkar de vara relativt konstanta i att det är uteseendemässiga egenskaper som förknippas med framgång i det samhälle eller den kultur som man lever i. Sen om det egentligen har nåt samband i verklig mening verkar inte spela någon roll.
Det håller jag med, de är inte statiska eller helt genetiskt styrda utan anpassar sig också efter omgivningen, fåglar i urbana miljöer är ett känt exempel som studerats.

Men det jag syftade på är att när det gäller människor är det i mycket en liten minoritet som driver utvecklingen, olika företag som vill sälja, filmstjärnor osv. och inte en naturlig anpassning till miljön som hos djuren. Vissa grundläggande mekanismer är samma men hur dessa sedan manifesteras, där är den kulturella påverkan avgörande när det gäller oss människor och den finns bara i väldigt liten utsträckning hos djuren.

Nej, det är faktiskt inte konstigt alls utan är djupt rotat i vår biologi. I princip alla djur har vissa egenskaper som anses attativt hos en partner. Ibland är de korrelerade med vad som är praktiskt, ibland inte.
Så du menar att det är samma skönhets ideal som gäller över hela världen för alla människor? Om det nu skulle vara rotat i biologin?
Hemskt ledsen men det stämmer inte överhuvudtaget, skönhetsidealen är skapade av människorna som befinner sig i den aktuella kontexten. Skönhetsidealen har växlat över tid och rum, periodvis har kraftiga människor med ljus hy varit det ultimata eftersom det visade att man hade råd att äta och inte behövde anstränga sig. I andra kulturer har det varit stora ögonen, i en tredje en stor bak.
Det som man möjligtvis kan hänvisa till biologin är att vi ofta uppfattar ett symmetriskt ansikte som vackrare än ett asymmetriskt ansikte, vilket forskarna tror att det beror på att vi uppfattar ett symmetriskt ansikte som om det har starkare gener. Men det är också det enda som forskarna har kommit fram till.

Så du menar att det är samma skönhets ideal som gäller över hela världen för alla människor? Om det nu skulle vara rotat i biologin?
Hemskt ledsen men det stämmer inte överhuvudtaget, skönhetsidealen är skapade av människorna som befinner sig i den aktuella kontexten. Skönhetsidealen har växlat över tid och rum, periodvis har kraftiga människor med ljus hy varit det ultimata eftersom det visade att man hade råd att äta och inte behövde anstränga sig. I andra kulturer har det varit stora ögonen, i en tredje en stor bak.
Det som man möjligtvis kan hänvisa till biologin är att vi ofta uppfattar ett symmetriskt ansikte som vackrare än ett asymmetriskt ansikte, vilket forskarna tror att det beror på att vi uppfattar ett symmetriskt ansikte som om det har starkare gener. Men det är också det enda som forskarna har kommit fram till.

Men läs vad jag skrev istället för att hitta på egna saker om ”vad jag menar”. Det jag skrev var att det som anses attraktivt ofta är saker som förknippas med framgång i det samhälle eller kultur som man lever i. Vad jag vet så finns det stora kulturella variationer både över tid och i värden generellt.

Nej men snälla, inte biologistiska förklaringsmodeller. Det är så tröttsamt. Bland djur är det ofta gynnsamt att de stora och starka fortplantar sig, men människor kan faktiskt driva upp sina ungar oavsett storlek och utseende.
Du får förstås tycka det är hur tröttsamt du vill men det är ut ett evolutionärt perspektiv extremt kort tid som människor har kunnat ”driva upp sina ungar oavsett”. Det har medfört fördelar att anses attraktiv eller ha egenskaper som förknippas med framgång dvs bland annat ha möjlighet att ta hand om sina barn. Det går inte att helt bortse från miljoner med år med utveckling för att man tycker att ett par hundra år med modernt samhälle borde vara viktigare för hur vi fungerar.

Något annat som stör mig är annars vilka partners tjocka kan få på film och tv. Är tjockisen man så kan han gärna "gifta sig uppåt" so to speak - men det är aldrig tvärtom. Som tjock kvinna får man aldrig "hunken".
Hörde så mycket positivt om serien This is us, om hur de framställt den feta kvinnan. Och vad händer? Hon får en fet man i första avsnittet redan. Inga fel på feta män men kom igen liksom. Alternativet är ett rikspucko eller på annat vis en udda människa. Every. Damn. Time.

Gud ja! Problemet jag har är just anspelningen på fulheten. Tjock som något helt neutralt får liksom aldrig finnas utan det är just fult.
Bagdad café , underbar film. "I, I, I am callingyou".

Men läs vad jag skrev istället för att hitta på egna saker om ”vad jag menar”. Det jag skrev var att det som anses attraktivt ofta är saker som förknippas med framgång i det samhälle eller kultur som man lever i. Vad jag vet så finns det stora kulturella variationer både över tid och i värden generellt.
Men det är inte något som är grundat i biologin. Det som är grundat i biologin är sånt som inte förändras, det finns forskning som skulle kunna peka att vissa dofter attraherar vid olika faser i livet. Men att samhället har vissa skönhetsideal har inte med biologin att göra.

Du får förstås tycka det är hur tröttsamt du vill men det är ut ett evolutionärt perspektiv extremt kort tid som människor har kunnat ”driva upp sina ungar oavsett”. Det har medfört fördelar att anses attraktiv eller ha egenskaper som förknippas med framgång dvs bland annat ha möjlighet att ta hand om sina barn. Det går inte att helt bortse från miljoner med år med utveckling för att man tycker att ett par hundra år med modernt samhälle borde vara viktigare för hur vi fungerar.
Men ”evolutionärt perspektiv” är ointressant när det handlar om skönhetsideal. Som i den här tråden.

Idag fick jag, ännu en gång, kommentaren "men så fin du blivit, eller.. du var ju inte ful förr men du förstår vad jag menar. Hur mycket har du gått ned egentligen?" :arghh:

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar