hur man ska banta?

S

Stormur

Hejj..

någon som kanske kan ge mig förslag på HUR jag ska banta ner min 22 åriga valack?

vill absolut inte att han ska bli för smal men iallfall lite grann..

några förslag??

Sv: hur man ska banta?

Vad äter han nu? Hur ofta rör han på sig?

Ja du, generellt sett: mer motion. Vettig mat, för den sakens skull inte svälta honom - det är orättvist och elakt.

Jag kan också tycka att det beror på hur fräsch hästen är, jag menar han är ändå 22. Vet att krabaterna kan bli gamla, men dom måste ha, liksom vi människor, rätt att ta ut 'ålderns rätt' - att få ha extra hull, att få vara extra runda.

Men som sagt. Näringsriktigmat, kanske inte så mycket kraftfoder, däremot tillräckligt med grovfoder. Motion i den mån han orkar.
Motion och mat hör ihop och löser ekvationen vikt.

Vad äter han nu? Hur ofta rör han på sig?

Ja du, generellt sett: mer motion. Vettig mat, för den sakens skull inte svälta honom - det är orättvist och elakt.

Jag kan också tycka att det beror på hur fräsch hästen är, jag menar han är ändå 22. Vet att krabaterna kan bli gamla, men dom måste ha, liksom vi människor, rätt att ta ut 'ålderns rätt' - att få ha extra hull, att få vara extra runda.

Men som sagt. Näringsriktigmat, kanske inte så mycket kraftfoder, däremot tillräckligt med grovfoder. Motion i den mån han orkar.
Motion och mat hör ihop och löser ekvationen vikt.

nu äter han lite betfor på kvällen.. och lite fibergi på morgonen..och så lite hö på kvällen..och går i en hage med gräs
han går ungefär varje dag!..får vila nån dag..men han är pigg o fräsh som en 5 åring.. Joo det e just det jag vill gärna att han ska få ha hull också.. eftersom att han är en äldre häst..

Kan du inte lägga in en bild på hästen så vi får se hur han ser ut i hullet? Lite svårt att kommentera och hjälpa till med råd och tips om vi inte vet hur hästen ser ut i hullet..

Skriv gärna lite mer utfärdat om hur mycket han äter.. hö, fibergi och betfor säger inte så mycket..

Min häst under bantning gick på 5 kilo analyserat hö, 2 kilo krafft sport 0.5 kg krafft protein, 2 kg havre samt 1 liter betfor om dagen.

Låter som väldigt mycket kraftfoder jämfört med grovfodergivan tycker jag...

Hade jag gett henne mer hö hade det slutat med en bukig häst, foderstaten fick jag hjälp att räkna ut med en bekant som även hjälper veterinärer med uträkningar.. (vad heter det när man är sådan?)

Och så fin som hon var då så var den foderstaten den absolut bästa för henne. Och hon kommer stödfodras med kraftfoder under dräktigheten (om det blir något av den) för att få i sig allt hon behöver..

Är inte det en tumregel man alltid fått höra att aldrig mer kraftfoder än grovfoder.
Det låter som väldigt mycket kraftfoder förhållande till grovfodret.
Är det lite näring i höt?

Kan du inte lägga in en bild på hästen så vi får se hur han ser ut i hullet? Lite svårt att kommentera och hjälpa till med råd och tips om vi inte vet hur hästen ser ut i hullet..

Skriv gärna lite mer utfärdat om hur mycket han äter.. hö, fibergi och betfor säger inte så mycket..

Min häst under bantning gick på 5 kilo analyserat hö, 2 kilo krafft sport 0.5 kg krafft protein, 2 kg havre samt 1 liter betfor om dagen.

jag kan försöka lägga in en bild!..annars så får jag prova mig fram lite försikigt!..tack för lite hjälp så länge iallfall!..

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 024
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 356
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård