Hur man hoppar en bana!

A

aaa

Vad tycker ni är viktigt när ni hoppar bana? Vad är det främsta ni tänker på? Osv.

Sv: Hur man hoppar en bana!

ett jämt tempo, bra vägar, och att det ska kännas harmoniskt och lätt:)

Det viktigaste jag har att tänka på när jag hoppar en bana är att hålla en bra galopp och ett bra tempo. Att rida genom svängar istället för att förhålla. Fokusera på nästa hinder för att kunna planera bästa väg. Hellre ett galoppsprång för lite än ett för mycket.

skillnaden från att hoppa småhinder och bana med lite högre hinder är galoppen. Man måste ha en bra grundgalopp. Lätt sits på transportsträckorna och kom ner LITE i sadeln i anridningen. Man ska helst hålla samma tempo i hela grundomgången (vilket kan vara svårt:angel: ).. men i omhoppningen så är det klart man måste öka, bara man kommer vinkelrätt på hindret det sista galoppsprånget brukar det gå ;)

Brukar kolla hur hindrena står och vilket tempo som är bästa att använda mellan dom olika hindrena vart jag ska ta mindre kurvor och större.

_breeze_ skrev:
.. men i omhoppningen så är det klart man måste öka, bara man kommer vinkelrätt på hindret det sista galoppsprånget brukar det gå ;)

hehe ni hoppryttare har mkt att lära....det går alldeles utmärkt att hoppa snett, men då måste man kunna styra :angel:

mvh en fälttävlansryttare :D

Att ha ett bra grundtempo. Har du bara en bra galopp så flyter hela banan på mycket bättre, och hästen har möjlighet(om man kommer lite galet) att ändå ha kraften att hoppa felfritt över, trots att man kom lite stort eller kom lite nära...

Så bra grundgalopp är a och o!

Om man ska komma vinkelrätt på varje hinder i omhoppningen:confused: det vinner man inga omhoppningar på;)

i grunden tänker jag mycket på vägarna och tempot och försöker se svårigheter i banan, i omhoppningen ser jag till att bestämmt NOGA hur jag ska hoppa alla hinder, vart jag ska vända osv.

Hjälp var är nästa hinder :eek: :eek:

Haha nej då, skojar bara :p Tänker väl på att rida snyggt, bra vägar och med bra tempo.

haha nää.. självklart MÅSTE man ju inte det, men rent hypotetiskt för att hästen ska klara hindret med bästa möjlighet. Och då menar jag bara sista galoppsprånget. Men som sagt jag säger inte att man inte kan hoppa ett hinder snett för det har jag gjprt MÅNGA ggr :angel: :o

Jag tänker nog mest på tempot och vägarna då min häst gärna rusar iväg ibland :angel: sitsen är ju förstås viktig också .

• Ha ett bra tempo
  • Komma mitt över hindrena
  • Vara koncentrerad på hindret som jag ska hoppa efter "det här" hindret
  • Bra kontakt med hästen
  • Det ska kännas bra, både för mig och hästen.

Det var de det! :banana:

Att hålla ett jämt o bra tempo.. Hellre ett bättre tempo än att snåla med vägarna.. Det brukar bara sluta med rivningar.. Sedan att komma till ridning framåt även om man har en het häst.. För ett tag sen hade jag väldigt svårt med det.. Jag satt gärna och backade av alldelles för mycket.. Hellre ett framåtläge.. Då blir det mer flyt i hela ritten.. Sedan att känna att hästen är uppmärksam på mina hjälper.. Det är viktigt om man ska kunna göra förhållningar eller vändningar i omhoppningar eller A0 osv..:banana:

På senaste träningen för en ryttare i landslaget fick vi träna på just att VÅGA hoppa snett...red på diagonalen fram och tillbaka och hoppade över en parallelloxer som stod placerad rakt på medellinjen...

Var verkligen nyttigt både för en själv att våga galoppera på mot ett hinder även fast det står snett och för hästen att lära sig taxera in hinder som står snett:)

Man ska ha ett lungt tempo igenom hela banan. Mot hindrena ska man kolla på vägen efter hindret och hästen ska sköta hindret. Så brukar jag göra, men min härst hoppar endå fast man inte gör något speciellt.:angel:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar