Hur man hittar en bra ridskola?

A

Annelein

Hejsan,

jag hoppas att ni vill ge lite input kring hur man hittar en bra ridskola? Jag har sökt bland tradarna med de jag hittat verkar handla mer om hur en drömridskola skulle se ut än vad som är rimligt och resonabelt. Om tradstarten är fel ute ber jag moderator om ursäkt.

Jag red ca 10 ar som barn/ungdom och tänkte nu ateruppta ridningen lite försiktigt. Det var dock 10 ar sedan jag hade koll pa hästvärlden och jag känner mig rostig och har inte längre den koll jag skulle önska. Planen är att hitta en ridskola inom rimligt avstand fran jobb/hem och rida en eller tva ganger i veckan för att se vart det bär. Jag har lyckats googla fram lite olika stall och ridskolor i närheten av där jag bor men vet ju fran förr att det kan vara ganska stor skillnad pa stall o stall och vill naturligtvis inte stödja en kass verksamhet eller lära mig fel beteende.

Hur ska jag bete mig för att utvärdera dessa stall? Vilka punkter tycker ni är viktiga/essentiella för en bra ridskola? Det vore kul att kunna samla en checklista eller liknande för att kunna kolla in stallen, typ:

• Hästarnas alder; vad är bra och vad är varningsklockor? Ett stall jag hittat har mest hästar födda sent 80-tal/tidigt 90-tal - jag tycker det verkar väldigt gammalt?
  • Boxstorlekar? Stalllayout? Hagstorlekar?
  • Antal lektioner per dag/häst känns som nagot som kan variera mellan bra o daliga stall; vad är ok enligt er mening?
  • Vad mer ska jag fraga om/kolla efter?

Kom igen och tipsa och diskutera nu! :banana:

PS Om nagon känner till ett bra stall nära Zurich tas tips tacksamt emot DS

Sv: Hur man hittar en bra ridskola?

Om jag hade letat ny ridskola så hade jag åkt dit och tagit en privatlektion på nån av ridskolehästarna för att se hur lärarna verkar vara, hur hästarna är o.s.v. Under förutsättning att ridskolan jag funderade på erbjöd detta förstås. Ett annat alternativ hade jag tyckt var om de hade nån kortare kurs, t.ex. helgkurs eller dagskurs då får man känna på atmosfären och hästarna.

Saker som jag skulle fråga är:

*hur många timmar per dygn hästarna går ute i hage
*vilken utbildning de olika ridlärarna har
*vilken utbildningsståndpunkt hästarna har i hopp respektive dressyr.
*hur många elever det är per lektion, det har stor betydelse för hur mycket man lär sig varje gång.
*om hästarna nån gång rids av personalen för att kolla av hur de är och hur ofta det i så fall sker

Själv hade jag hellre valt en dyrare ridskola med färre elever per grupp än en billigare med många elever per grupp. Åker du dit och besöker så kan du ju själv se hur stort paddock respektive e.v.t. ridhus är och då kan du ju bedöma hur trångt det blir beroende på elevantal.

Själv skulle jag nog tycka att 2-3 lektioner per dag är rimligt för en ridskolehäst med kanske nån vilodag i veckan utöver om de inte har lektioner alls någon dag. Det kan också vara ide för dig att kolla av hur mycket deras totala verksamhet är på en vecka, är det mycket kurser, uteritter o.s.v. utöver ridskolelektionerna som hästarna måste gå t.ex. Vet inte om ridskolor i Schweiz skiljer sig mycket från svenska men det lär du väl upptäcka i så fall.

Lycka till med ditt ridskoleletande!

Senast ändrad av en moderator:

Du har redan fått en rad bra tips som jag instämmer i. Men det första du ska göra tycker jag är att se på när de olika instruktörerna håller lektion och försöka bilda dig en uppfattning om hur de är som pedagoger. Självklart är hästarnas utbildningsnivå också av stor betydelse men måste jag vikta säger jag att instruktören är viktigast. Och där det finns en riktigt bra instruktör brukar hästarna vara av hyfsad klass också. Oftast kan man provrida några gånger, men i annat fall skall du självklart byta ridskola om du inte blir nöjd.
Själv känner jag till en del av ridskolorna runt Götet sedan jag själv tog upp min ridning för 6 år sedan (efter ett uppehåll på 25 år!), om Zurich vet jag inget.
Lycka till med det roligaste som finns!

Tackar för tipsen ovan, ska börja kontakta stallen imorgon! Ska bli sa kul!

Jag skulle helt enkelt titta på hästarna. Hur ser de ut, och framförallt hur är de musklade? Det säger väldigt mycket om hur hästarna brukar gå, och därmed hur ridbara de är och vilken nivå det är på eleverna.

Gamla hästar är ju snarare ett plus - det betyder att de tar väl hand om hästarna, så att de håller länge. Snarare är det en varningsklocka om det inte finns några äldre hästar - varför håller de inte?

Ordning och reda i stallet tyder på att det är ordning och reda på personalen - vilket innebär att de kommer vara ordning och reda på dina lektioner, och för hästarna. Alltså också ett plus.

Hur många lektioner hästarna går per dag säger däremot inte så mycket om kvaliteten på undervisningen. Det kan ju t ex vara så att det är så dålig nivå på lektionerna att man knappt får några elever, och att hästarna av den anledningen inte går mer än enstaka lektioner. Är de välmående och välmusklade så är det mycket viktigare än om de går en eller tre lektioner om dagen.

Senast ändrad:

Jag skulle kolla såhär:

-Hästar
De ska vara snälla att hantera, finnas lite olika storlekar och typer, de ska ligga på en utbildningsnivå som räcker för den nivån jag vill rida oavsett deras ålder. De ska kännas pigga och glada och villiga till att arbeta. Så länge de är det, så går de inte för många lektioner.
Så länge hästarna som sagt är glada och ser ut att må bra, så brukar de ofta vara nöjda med sitt liv oavsett om de är ute i en liten/stor hage, 3 eller 10 timmar per dag.

-Ridlärare
Man behöver ha en lärare som passar ihop med en själv, och det är lite svårt innan man har träffat dem. Men det viktiga där är ju att veta att de har utbildning och erfarenhet och har de det, så brukar det funka ganska bra ändå. Självklart ska de även kännas engagerade och ha utmanande och varierande övningar.

-Stallet
Själv tycker jag om ordning och reda. Det ska vara hyffsat städat och rena spiltor. Hästarna ska inte så i sin egen avföring hela dagarna. Det ska vara lugnt och mysigt i stallet och ridbanan ska vara ordentligt upplyst och ha ett passande underlag. Eftersom jag bor i Sverige skulle jag inte börja på en ridskola som inte har ridhus.

-Som kund
Jag skulle kolla på priserna och villkoren så klart. Bra är ju också att prata med andra elever. Ofta kommer ju eleverna en stund innan lektionen och kanske sitter på läktaren och kikar på gruppen innan, sätt dig och snacka med dem!

Lycka till!

Jag tycker du ska titta på hästarna framför allt.
De ska vara välmående, postitiva och någorlunda välskolade.
Det ska vara så få nybörjargrupper som möjligt.
Hästarna ska inte gå för många lektioner / dag.
Stallet ska vara trevligt och personligt och ha ett bra klimat.
Det är mycket viktigare än att anläggningen ska vara tjusig.
Om hästarna är gamla är är de förmodligen väl omhändertagna, så det ser jag som väldigt positivt.
På själva ridlektionen är det viktigt att du får den uppmärksamhet och feedback som du betalar för. Man ska inte betala 200 kr/timma för 2 minuters uppmärksamhet.

Hejsan igen!

Vill bara tacka alla som svarat i traden! Jag kände mig verkligen hjälpt av era synpunkter och har sedan ett par veckor börjat rida pa den ridskola som jag "kände" mest för. Sa här har det gatt för mig: Det verkar som att man inte kan fa allt men hästarna verkar ma bra, är i bra form och är väldigt välutbildade och "icke-förstörda" jämfört med mina tidigare ridskolehäst-erfarenheter. Harmoniska temprament, framat och tillitsfulla.

Tyvärr är hagarna väldigt sma, man interagerar väldigt lite med hästarna förutom själva ridningen (de leds in i ridhuset av anställda - det är nog positivt för hästarna att främlingar inte springer i boxarna men jag tycker ända att det är lite trakigt) och jag har sällan sett sa manga hjälptyglar pa en gang. En ridlärare är fantastisk och korrigerar sitser, hinner med enskilda övningar och blandar upp större övningar intressant. Den andra som jag haft är ganska oinspirerad - än sa länge är jag glad för möjligheten att rida och lite kan man ju jobba pa egen hand men men..

Ater igen, tack för era kommentarer och uppmuntran! Ridning är sa himla kul, är sa glad att jag börjat igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 810
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 716
Ridning Hur gör ni för att fortsätta hittta nya mål med ridningen när man har ridit ett tag? Jag har ridit i trettio år lite drygt, och sen...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
13 955
Senast: Mabuse
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 636
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.