Hur m0nga och ska man köpa nästaValp 2025

Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.

Vi skaffade ju Spock när Tay var lite över året och han har fortfarande inte gjort VP :p. Dock så är vi ju två som tränar och tävlar hund så då är ett gäng på tre-fyra hundar inte så mycket. Spock var ju absolut ett spontanköp eftersom Nessie så tragiskt gick bort annars hade det dröjt längre. Planen var att försöka lista ut vad jag ville ha i nästa hund men det blev Spock som passar mig fantastiskt bra i vallningen men det var ren tur.

Sen kan jag ju tycka att ha tre rätt unga hundar själv om man inte har ett specifikt syfte med dem är rätt mycket. Jag tycker att det dags för husse nu att faktiskt börja fundera på om han inte ska ha en till då Tay är fyra och det tar nåt år att träna upp en ny hund så då när den nya hunden är i sin fulla blom kanske det dax för Tay att börja ta det lite lugnare. Nackdelen med tätt mellan hundarna är ju också att man kanske står där sen med tre pensionärer och inte har utrymme att ta in en fjärde beroende på hur ens livs situation ser ut.
 
Valp med vallegenskaper = ytterligare en BC?

Det är väl det som det lutar åt men vi har inte helt uteslutit något annat som WK. Beror på vad som dyker upp, har ju en del andra raser där det finns linjer med vall men det blir ju isåfall inte på bc nivå och mer av en chansning. Dock så har jag sett riktigt trevliga aussie, au kelpie mfl. om man skulle vara sugen på att göra ett försök med kroppsvallare.
Skulle vi faktiskt göra slag i saken och skaffa varsin valp så kanske man skulle våga chansa med en men jag tror det får räcka med en valp :laugh:. Samtidigt kommer jag ju vilja ha en till så småningom och sååå rolig är inte valptiden att man vill börja om typ ett år senare. Dock så finns det ju nackdelar med att ha valpar nära i ålder (och positivt också såklart) men jag skulle inte vara ledsen att slippa valptiden. Lilla M tog vi ju som 6 månaders och vi hade velat ha kunnat jobba in lite andra grunder, där det brister en aning, redan när hon var valp.. Samtidigt var det skönt att ha rumsrenheten klar och man visste ju mer vad man fick :p .
 
Det är väl det som det lutar åt men vi har inte helt uteslutit något annat som WK. Beror på vad som dyker upp, har ju en del andra raser där det finns linjer med vall men det blir ju isåfall inte på bc nivå och mer av en chansning. Dock så har jag sett riktigt trevliga aussie, au kelpie mfl. om man skulle vara sugen på att göra ett försök med kroppsvallare.
Skulle vi faktiskt göra slag i saken och skaffa varsin valp så kanske man skulle våga chansa med en men jag tror det får räcka med en valp :laugh:. Samtidigt kommer jag ju vilja ha en till så småningom och sååå rolig är inte valptiden att man vill börja om typ ett år senare. Dock så finns det ju nackdelar med att ha valpar nära i ålder (och positivt också såklart) men jag skulle inte vara ledsen att slippa valptiden. Lilla M tog vi ju som 6 månaders och vi hade velat ha kunnat jobba in lite andra grunder, där det brister en aning, redan när hon var valp.. Samtidigt var det skönt att ha rumsrenheten klar och man visste ju mer vad man fick :p .
Ja det beror kanske på hur många djur man har? Tror inte att de med vallande AK har sådär jättestora besättningar, men får erkänna att jag inte har stenkoll. Det är väl bara en uppfödare som är stor på området. Ska ni ha den till får eller nöt?
 
Ja det beror kanske på hur många djur man har? Tror inte att de med vallande AK har sådär jättestora besättningar, men får erkänna att jag inte har stenkoll. Det är väl bara en uppfödare som är stor på området. Ska ni ha den till får eller nöt?
Till får och nån större besättning lär vi ju inte valla på. Spock har fått prova på 70 får som mest vid ett tillfälle annars i regel under 20 så att...

Jag har sett riktigt fina AK även om de inte är i närheten av bc och wk. Sen har finns ju en del wk blod i linjer av ak hos vissa och det syns ibland..
Det blir ju som sagt inte samma vallning som med bc såklart, det beror ju på om man bestämmer sig för att satsa på annan träning eller om man vill satsa på vallning. Vill man satsa främst på annan träning är ju vallning bara bonus, vill man satsa på vallning så är det ju bc eller wk.
 
Till får och nån större besättning lär vi ju inte valla på. Spock har fått prova på 70 får som mest vid ett tillfälle annars i regel under 20 så att...

Jag har sett riktigt fina AK även om de inte är i närheten av bc och wk. Sen har finns ju en del wk blod i linjer av ak hos vissa och det syns ibland..
Det blir ju som sagt inte samma vallning som med bc såklart, det beror ju på om man bestämmer sig för att satsa på annan träning eller om man vill satsa på vallning. Vill man satsa främst på annan träning är ju vallning bara bonus, vill man satsa på vallning så är det ju bc eller wk.
Är AK= Australien kelpie och wk= working kelpie?
 
Till får och nån större besättning lär vi ju inte valla på. Spock har fått prova på 70 får som mest vid ett tillfälle annars i regel under 20 så att...

Jag har sett riktigt fina AK även om de inte är i närheten av bc och wk. Sen har finns ju en del wk blod i linjer av ak hos vissa och det syns ibland..
Det blir ju som sagt inte samma vallning som med bc såklart, det beror ju på om man bestämmer sig för att satsa på annan träning eller om man vill satsa på vallning. Vill man satsa främst på annan träning är ju vallning bara bonus, vill man satsa på vallning så är det ju bc eller wk.
Ja jag köper då inte AK för att valla med 😅. Men absolut att det finns de som blandar, letar AK även i grannländerna och hittat parningar som är 50/50 AK/WK... I syfte att få fram en bra sporthund i detta fall och inte för vallegenskaper. Men de är ju delade av en anledning så jag vete tusan om man verkligen får russinen i kakan genom att blanda.

Men jag hänger inte riktigt med i planerna tror jag, ni har inte bestämt er för vad ni ska ha hunden (hundarna?) till förutom vallning (kanske)?
 
Ja jag köper då inte AK för att valla med 😅. Men absolut att det finns de som blandar, letar AK även i grannländerna och hittat parningar som är 50/50 AK/WK... I syfte att få fram en bra sporthund i detta fall och inte för vallegenskaper. Men de är ju delade av en anledning så jag vete tusan om man verkligen får russinen i kakan genom att blanda.

Men jag hänger inte riktigt med i planerna tror jag, ni har inte bestämt er för vad ni ska ha hunden (hundarna?) till förutom vallning (kanske)?

Husse tränar och tävlar främst i agility. Nu har han lite smått börjat valla med sin hund men det är frågan om det nåt han vill fortsätta med. Han har ju inte all tid i världen om vi ska vara realistiska.
Jag tränar mest i vallning och agility mest pga tidsbrist men är sugen på att ta upp lydnaden igen när jag är klar med mina halvtids studier nästa år för just nu är det lite mycket med både jobb och studier samtidigt 😅.
Har haft himla flyt med lilla M på tävlingsbanorna och hon är en himla lätt hund att ha så en corgi är inte helt utesluten heller ..
Både Spock och Tay har ju säkert många år kvar man kan utvecklas med dem i vallningen fortfarande, eftersom vi inte har egna djur så är frågan om det nåt vi ska prioritera mer än att vi tycker det är kul att valla.

Nej, vi har inte riktigt pratat mer än lite löst om nästa hund så därav att det väldigt öppet just nu.
 
Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.

Men jag är inte ute efter bc nummer 2.
Har aldrig skrivit nästa hund ska bli en bc. Utan velar mellan två helt andra raser 😊.

Tycker som du skriver att Diva är utmärkt som min enda bc. Då vi inte ens har hunnit tända henne eller nåt, pga min skadade fot.
 
Husse tränar och tävlar främst i agility. Nu har han lite smått börjat valla med sin hund men det är frågan om det nåt han vill fortsätta med. Han har ju inte all tid i världen om vi ska vara realistiska.
Jag tränar mest i vallning och agility mest pga tidsbrist men är sugen på att ta upp lydnaden igen när jag är klar med mina halvtids studier nästa år för just nu är det lite mycket med både jobb och studier samtidigt 😅.
Har haft himla flyt med lilla M på tävlingsbanorna och hon är en himla lätt hund att ha så en corgi är inte helt utesluten heller ..
Både Spock och Tay har ju säkert många år kvar man kan utvecklas med dem i vallningen fortfarande, eftersom vi inte har egna djur så är frågan om det nåt vi ska prioritera mer än att vi tycker det är kul att valla.

Nej, vi har inte riktigt pratat mer än lite löst om nästa hund så därav att det väldigt öppet just nu.
Nu är jag kanske trög och jag menar inte att ifrågasätta, men... Varför fler hundar? Tiden verkar ju knapp redan nu. Är det inte smartare att vänta tills det närmar sig pension på de ni har?
 
Nu är jag kanske trög och jag menar inte att ifrågasätta, men... Varför fler hundar? Tiden verkar ju knapp redan nu. Är det inte smartare att vänta tills det närmar sig pension på de ni har?
För att det tar nåt år att grundträna en hund, husses hund är fyra nu, skaffar vi valp om ett år så är han fem så när den hunden är lagom att tävla på börjar det vara dags att ta det lite lugnare för den äldre hunden.

Tid finns, dock så har jag mer av den varan än husse som är egenföretagare och därför kanske han behöver prioritera vad han vill satsa på, både agility och vallning kräver ju en del. Särskilt vallning upplever jag tar tid, idag var jag en "snabb" vända i fårhagen med hundarna = hemmifrån 2,5 timme., sen på kvällen var vi på agilityträning i ytterligare 2 timmar :p .

Jag vill ogärna hamna i samma sits jag var i för 2,5 år sen när min tävlingshund gick bort, det var nära att helt ta knäcken på mig. Att börja om helt med en valp när man är i nattsvart sorg är verkligen inget jag vill göra om nånsin igen.
 
För att det tar nåt år att grundträna en hund, husses hund är fyra nu, skaffar vi valp om ett år så är han fem så när den hunden är lagom att tävla på börjar det vara dags att ta det lite lugnare för den äldre hunden.

Tid finns, dock så har jag mer av den varan än husse som är egenföretagare och därför kanske han behöver prioritera vad han vill satsa på, både agility och vallning kräver ju en del. Särskilt vallning upplever jag tar tid, idag var jag en "snabb" vända i fårhagen med hundarna = hemmifrån 2,5 timme., sen på kvällen var vi på agilityträning i ytterligare 2 timmar :p .

Jag vill ogärna hamna i samma sits jag var i för 2,5 år sen när min tävlingshund gick bort, det var nära att helt ta knäcken på mig. Att börja om helt med en valp när man är i nattsvart sorg är verkligen inget jag vill göra om nånsin igen.
Förlåt men, som utomstående får man lätt uppfattningen om att tid inte finns när många inlägg handlar om att du tränar/tävlar hund fast du egentligen borde sova eller som tränar av nån annan för du är iväg på annat tex?
Det är ju möjligt att verkligheten ser annorlunda ut - jag vet ju bara vad som skrivs här på buke.

Rent generellt har jag svårt att se hur man har tid att få till kvalitetsträning till mer än 2 hundar i vardagen om man inte arbetar med hund - men det är kanske för att jag håller på med en helt annan typ av hund och sport.
 
Förlåt men, som utomstående får man lätt uppfattningen om att tid inte finns när många inlägg handlar om att du tränar/tävlar hund fast du egentligen borde sova eller som tränar av nån annan för du är iväg på annat tex?
Det är ju möjligt att verkligheten ser annorlunda ut - jag vet ju bara vad som skrivs här på buke.

Rent generellt har jag svårt att se hur man har tid att få till kvalitetsträning till mer än 2 hundar i vardagen om man inte arbetar med hund - men det är kanske för att jag håller på med en helt annan typ av hund och sport.

Mycket möjligt att det uppfattas så, det är mycket jag gör istället för att sova då man lätt tummar lite på sömnen när man jobbar natt särskilt när man ska vara ledig natten efter. Idag har jag tränat alla tre hundar, två fick valla och corgin fick köra agility. Det lätt att man gnäller lite extra när man är trött. Sen så är vi ju två om hundarna så det inte så konstigt att husse får ta och träna dem när han kan.

Fast vi är ju två personer som har en hund var? Sen att jag tar med hans hund när jag ändå ska till fårhagen eller att han tar med min hund när han ändå ska iväg till agilityträning är ju för att det är smidigt att ha två hundar att varva mellan i träningen. Förstår inte riktigt problemet, jag kan lova att mina hundar får betydligt mer träning och aktivering än de flesta? Det sticker i ögnen att jag lånar ut dem ibland? Det inte för att de skulle dö av att träna med mig för att jag är trött eller ens ta en vilodag, utan det är för att jag tycker det smidigt att slå två flugor i en smäll, jag är lite trött och de kan få träna på att träna med nån annan, ser inte riktigt problemet?
Jag tycker som sagt att det är en stor tillgång att ha hundar som kan träna med andra personer och därför skriver jag ut det när de haft tillfälle att göra det. Hade ingen aning om att det stack folk i ögonen :p . Det är ju inte som att de inte skulle ha fått nån träning annars, det får dom oavsett hur trött jag är. Det har dock varit en otroligt tacksamt när jag skadade mitt knä att ha hundar som kan träna lite med vemsom helst så jag kunnat spara lite på det mellan varven.
 
Förlåt men, som utomstående får man lätt uppfattningen om att tid inte finns när många inlägg handlar om att du tränar/tävlar hund fast du egentligen borde sova eller som tränar av nån annan för du är iväg på annat tex?
Det är ju möjligt att verkligheten ser annorlunda ut - jag vet ju bara vad som skrivs här på buke.

Rent generellt har jag svårt att se hur man har tid att få till kvalitetsträning till mer än 2 hundar i vardagen om man inte arbetar med hund - men det är kanske för att jag håller på med en helt annan typ av hund och sport.

Vad lustigt hur olika man läser inlägg, jag tycker @Bulldoozer hundar verkar leva ett väldigt aktivt liv och jag är lite avundsjuk på att hela familjen verkar leva sitt liv runt hundarna.
 
Vad lustigt hur olika man läser inlägg, jag tycker @Bulldoozer hundar verkar leva ett väldigt aktivt liv och jag är lite avundsjuk på att hela familjen verkar leva sitt liv runt hundarna.

Jag skulle säga samma sak, vårt liv kretsar kring hundarna och att de ska ha det så bra som möjligt och att alla deras behov ska vara mötta. :heart

Att de lånas ut ibland är inte för min skull, det är antingen för deras skull eller för nån annans skull (tex när min syster behövde flytta får och hennes hund var konvalecent, tro mig det är ett drömjobb för mina hundar och det vore taskigt att neka dem det :p ).
Eller som när mina kursare får prova på att låna en hund och helt plötsligt inser hur det känns att köra agility med en hund som har hindersug, jag förklarar och förklarar men poletten trillar oftast ner bättre när de fått känna på det själva. De får en helt annan målbild med sin egen hund och vet vad de jobbar mot.
Eller som nu i lördags när jag inte fattade vad instruktören menade, guld att min hund kan gå med vilken förare som helst så hon kan visa mig det direkt och även få känna på själv ur min hund är och anpassa sina instruktioner när hon märker hur han är att träna.
 
Förlåt att jag hoppar in - passar på att fråga för jag har alltid undrat. Om man vallar men inte har egna djur, hur funkar det? Får man liksom ”låna” en flock får att träna på? Eller är det att djurägaren behöver något gjort, typ flytta dem till en annan hage, så man drar dit när det behövs? Blir samma flock vallad av olika hundar olika dagar i veckan? Sorry för dumma frågor... :bag:
 
Förlåt att jag hoppar in - passar på att fråga för jag har alltid undrat. Om man vallar men inte har egna djur, hur funkar det? Får man liksom ”låna” en flock får att träna på? Eller är det att djurägaren behöver något gjort, typ flytta dem till en annan hage, så man drar dit när det behövs? Blir samma flock vallad av olika hundar olika dagar i veckan? Sorry för dumma frågor... :bag:

Det olika men det inte så att man "lånar" ut sina djur till vem som helst.
Min syster har får och jag hjälper henne med fåren och får valla i gengäld. Är hon bortrest så behöver hon ju nån som kollar iigenom dem och fyller på mat och vatten. Sen finns ju lite olika pyssel såsom att klippa klövar, fixa staket, m.m. som behöver göras och jag hjälper till med ibland. Syrrans får hanteras av hennes hund och av mina hundar.
Innan min syster hade får åkte jag och tränade för instruktör mer och så hade vi löpankor i trädgården som hundarna fick träna lite på men mest som ögongodis.

Jag skulle inte vilja flytta helt oinvallade djur mellan hagar husomhelst utan det görs med hund som de är vana vid. Sen händer det ju att folk ibland ändå får ta hjälp av rutinerad vallhund när djur är på rymmen även om de inte är invallade, det är ju kanske hopplöst att få tag på dem annars.

Vet att bonden brevid tog sina djur på transport när han bytte hagar men det verkar otroligt bökigt att hålla på sätta på släp, lyckas få in djuren, köra ner dem i hagen och släppa ut dem och sen åka och koppla bort (och städa) släpet. I tidsåtgång säkert över en timme när man kan flytta djuren (om de är invallade) för hund på fem-tio minuter mellan hagarna.
 
(Jag vallar bara på mina egna djur men) härikring vallar folk som inte har får hos bekanta, klubben har organiserade kurser och träningar samt ett ställe har det som del av verksamhet att hyra ut får i hage/ridhus till vallhundsträning.

Förlåt att jag hoppar in - passar på att fråga för jag har alltid undrat. Om man vallar men inte har egna djur, hur funkar det? Får man liksom ”låna” en flock får att träna på? Eller är det att djurägaren behöver något gjort, typ flytta dem till en annan hage, så man drar dit när det behövs? Blir samma flock vallad av olika hundar olika dagar i veckan? Sorry för dumma frågor... :bag:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 037
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 022
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 015
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp