Migo
Trådstartare
Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.Nej hon är född 2023.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.Nej hon är född 2023.
Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.
Valp med vallegenskaper = ytterligare en BC?
Ja det beror kanske på hur många djur man har? Tror inte att de med vallande AK har sådär jättestora besättningar, men får erkänna att jag inte har stenkoll. Det är väl bara en uppfödare som är stor på området. Ska ni ha den till får eller nöt?Det är väl det som det lutar åt men vi har inte helt uteslutit något annat som WK. Beror på vad som dyker upp, har ju en del andra raser där det finns linjer med vall men det blir ju isåfall inte på bc nivå och mer av en chansning. Dock så har jag sett riktigt trevliga aussie, au kelpie mfl. om man skulle vara sugen på att göra ett försök med kroppsvallare.
Skulle vi faktiskt göra slag i saken och skaffa varsin valp så kanske man skulle våga chansa med en men jag tror det får räcka med en valp . Samtidigt kommer jag ju vilja ha en till så småningom och sååå rolig är inte valptiden att man vill börja om typ ett år senare. Dock så finns det ju nackdelar med att ha valpar nära i ålder (och positivt också såklart) men jag skulle inte vara ledsen att slippa valptiden. Lilla M tog vi ju som 6 månaders och vi hade velat ha kunnat jobba in lite andra grunder, där det brister en aning, redan när hon var valp.. Samtidigt var det skönt att ha rumsrenheten klar och man visste ju mer vad man fick .
Till får och nån större besättning lär vi ju inte valla på. Spock har fått prova på 70 får som mest vid ett tillfälle annars i regel under 20 så att...Ja det beror kanske på hur många djur man har? Tror inte att de med vallande AK har sådär jättestora besättningar, men får erkänna att jag inte har stenkoll. Det är väl bara en uppfödare som är stor på området. Ska ni ha den till får eller nöt?
Är AK= Australien kelpie och wk= working kelpie?Till får och nån större besättning lär vi ju inte valla på. Spock har fått prova på 70 får som mest vid ett tillfälle annars i regel under 20 så att...
Jag har sett riktigt fina AK även om de inte är i närheten av bc och wk. Sen har finns ju en del wk blod i linjer av ak hos vissa och det syns ibland..
Det blir ju som sagt inte samma vallning som med bc såklart, det beror ju på om man bestämmer sig för att satsa på annan träning eller om man vill satsa på vallning. Vill man satsa främst på annan träning är ju vallning bara bonus, vill man satsa på vallning så är det ju bc eller wk.
Ja jag köper då inte AK för att valla med . Men absolut att det finns de som blandar, letar AK även i grannländerna och hittat parningar som är 50/50 AK/WK... I syfte att få fram en bra sporthund i detta fall och inte för vallegenskaper. Men de är ju delade av en anledning så jag vete tusan om man verkligen får russinen i kakan genom att blanda.Till får och nån större besättning lär vi ju inte valla på. Spock har fått prova på 70 får som mest vid ett tillfälle annars i regel under 20 så att...
Jag har sett riktigt fina AK även om de inte är i närheten av bc och wk. Sen har finns ju en del wk blod i linjer av ak hos vissa och det syns ibland..
Det blir ju som sagt inte samma vallning som med bc såklart, det beror ju på om man bestämmer sig för att satsa på annan träning eller om man vill satsa på vallning. Vill man satsa främst på annan träning är ju vallning bara bonus, vill man satsa på vallning så är det ju bc eller wk.
JaÄr AK= Australien kelpie och wk= working kelpie?
Ja jag köper då inte AK för att valla med . Men absolut att det finns de som blandar, letar AK även i grannländerna och hittat parningar som är 50/50 AK/WK... I syfte att få fram en bra sporthund i detta fall och inte för vallegenskaper. Men de är ju delade av en anledning så jag vete tusan om man verkligen får russinen i kakan genom att blanda.
Men jag hänger inte riktigt med i planerna tror jag, ni har inte bestämt er för vad ni ska ha hunden (hundarna?) till förutom vallning (kanske)?
Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har man mer koll på vad man vill ha i nästa hund.
Nu är jag kanske trög och jag menar inte att ifrågasätta, men... Varför fler hundar? Tiden verkar ju knapp redan nu. Är det inte smartare att vänta tills det närmar sig pension på de ni har?Husse tränar och tävlar främst i agility. Nu har han lite smått börjat valla med sin hund men det är frågan om det nåt han vill fortsätta med. Han har ju inte all tid i världen om vi ska vara realistiska.
Jag tränar mest i vallning och agility mest pga tidsbrist men är sugen på att ta upp lydnaden igen när jag är klar med mina halvtids studier nästa år för just nu är det lite mycket med både jobb och studier samtidigt .
Har haft himla flyt med lilla M på tävlingsbanorna och hon är en himla lätt hund att ha så en corgi är inte helt utesluten heller ..
Både Spock och Tay har ju säkert många år kvar man kan utvecklas med dem i vallningen fortfarande, eftersom vi inte har egna djur så är frågan om det nåt vi ska prioritera mer än att vi tycker det är kul att valla.
Nej, vi har inte riktigt pratat mer än lite löst om nästa hund så därav att det väldigt öppet just nu.
För att det tar nåt år att grundträna en hund, husses hund är fyra nu, skaffar vi valp om ett år så är han fem så när den hunden är lagom att tävla på börjar det vara dags att ta det lite lugnare för den äldre hunden.Nu är jag kanske trög och jag menar inte att ifrågasätta, men... Varför fler hundar? Tiden verkar ju knapp redan nu. Är det inte smartare att vänta tills det närmar sig pension på de ni har?
Förlåt men, som utomstående får man lätt uppfattningen om att tid inte finns när många inlägg handlar om att du tränar/tävlar hund fast du egentligen borde sova eller som tränar av nån annan för du är iväg på annat tex?För att det tar nåt år att grundträna en hund, husses hund är fyra nu, skaffar vi valp om ett år så är han fem så när den hunden är lagom att tävla på börjar det vara dags att ta det lite lugnare för den äldre hunden.
Tid finns, dock så har jag mer av den varan än husse som är egenföretagare och därför kanske han behöver prioritera vad han vill satsa på, både agility och vallning kräver ju en del. Särskilt vallning upplever jag tar tid, idag var jag en "snabb" vända i fårhagen med hundarna = hemmifrån 2,5 timme., sen på kvällen var vi på agilityträning i ytterligare 2 timmar .
Jag vill ogärna hamna i samma sits jag var i för 2,5 år sen när min tävlingshund gick bort, det var nära att helt ta knäcken på mig. Att börja om helt med en valp när man är i nattsvart sorg är verkligen inget jag vill göra om nånsin igen.
Förlåt men, som utomstående får man lätt uppfattningen om att tid inte finns när många inlägg handlar om att du tränar/tävlar hund fast du egentligen borde sova eller som tränar av nån annan för du är iväg på annat tex?
Det är ju möjligt att verkligheten ser annorlunda ut - jag vet ju bara vad som skrivs här på buke.
Rent generellt har jag svårt att se hur man har tid att få till kvalitetsträning till mer än 2 hundar i vardagen om man inte arbetar med hund - men det är kanske för att jag håller på med en helt annan typ av hund och sport.
Förlåt men, som utomstående får man lätt uppfattningen om att tid inte finns när många inlägg handlar om att du tränar/tävlar hund fast du egentligen borde sova eller som tränar av nån annan för du är iväg på annat tex?
Det är ju möjligt att verkligheten ser annorlunda ut - jag vet ju bara vad som skrivs här på buke.
Rent generellt har jag svårt att se hur man har tid att få till kvalitetsträning till mer än 2 hundar i vardagen om man inte arbetar med hund - men det är kanske för att jag håller på med en helt annan typ av hund och sport.
Vad lustigt hur olika man läser inlägg, jag tycker @Bulldoozer hundar verkar leva ett väldigt aktivt liv och jag är lite avundsjuk på att hela familjen verkar leva sitt liv runt hundarna.
Förlåt att jag hoppar in - passar på att fråga för jag har alltid undrat. Om man vallar men inte har egna djur, hur funkar det? Får man liksom ”låna” en flock får att träna på? Eller är det att djurägaren behöver något gjort, typ flytta dem till en annan hage, så man drar dit när det behövs? Blir samma flock vallad av olika hundar olika dagar i veckan? Sorry för dumma frågor...
Vad lustigt hur olika man läser inlägg, jag tycker @Bulldoozer hundar verkar leva ett väldigt aktivt liv och jag är lite avundsjuk på att hela familjen verkar leva sitt liv runt hundarna.
Förlåt att jag hoppar in - passar på att fråga för jag har alltid undrat. Om man vallar men inte har egna djur, hur funkar det? Får man liksom ”låna” en flock får att träna på? Eller är det att djurägaren behöver något gjort, typ flytta dem till en annan hage, så man drar dit när det behövs? Blir samma flock vallad av olika hundar olika dagar i veckan? Sorry för dumma frågor...