Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Tabitha

Trådstartare
Någon som har ngt tips på hur man gör när hästen vägrar lyfta framhovarna?? Oftast lyfter hon bara man smackar lite, men ibland får hon för sig att hon absolut INTE skall lyfta framhovarna - alls.. :cool: Bakbenen kan man ju dra framåt, men frambenen orkar jag inte rubba när hon lägger den sidan till! Igår kämpade jag i en timme innan hon plötsligt av okänd anledning självmant gav hovarna till mig :crazy: . Vågar inte dra hursomhelst i frambenen heller - har ni något knep?
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Det första jag fick lära mig när det gäller att lyfta på benen på en häst var att aldrig smacka. Smackningen ska vara ett tecken till hästen att gå framåt inget annat. Jag fick lära mig att antingen säga lyft eller foot (engelska) till hästen när jag ville att den skulle lyfta.
Nu vet jag inte hur stor hästen är i förhållande till dig. Men ett sätt som kan hjälpa är att själv lägga sin tyngd mot hästen i sidled (luta sig mot hästen) så att den måste lägga över sin egen tyngd på det andra frambenet.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Jag visslar (härmar hovslagarens sätt för att göra livet lättare vid skoning) om hästen fortfarande inte lyssnar flyttar jag runt henne i stallgången (ett steg åt sidan osv) och lägger hela min vikt vid den hoven man vill lyfta och bänder upp den :angel: Om inte det fungerar dänger jag till hästen, då jävlar åker foten upp! Hästen ska hålla upp hoven själv också, det är inte mitt jobb att bära hästtyngd =)
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Tack för tipset! Hm, ja egentligen smackar jag ju inte på det traditionella smacksättet utan mer som "klickande" eller hur jag nu skall förklara det.. :o Hästen är nyligen hitkommen från Spanien och tycks inte riktigt begripa våra traditionella kommandon iaf.. :angel: Att luta mig mot henne för att få henne avlasta sitt framben har jag redan provat, men hon luuutar sig tillbaka.. :crazy: Inte ens när jag tog spjärn mot boxväggen lyckades jag få henne lyfta! Ibörjan när hon kom tyckte hon det var väldigt obehagligt att lyfta hovarna (hon är väl ovan trots att hon är 9 år :cool: ), men nu är hon absolut inte rädd och oftast lyfter hon som sagt självmant bara jag ställer mig brevid benet och "klickar". Inte heller verkar hon det minsta stressad när hon bestämmer sig för att inte lyfta, utan hon är mest bara vääldigt envis.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Hur bänder du upp den? Var tar du tag någonstans?
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Svårt att förklara i skrift men jag kombinerar visslandet, lutandet, och tar i med båda händerna kring kotan och en armbåge i knät tills jag får ett litet lyft då greppar jag hovspetsen och "viker upp benet". När benet är uppe berömmer jag tills jag blir hes (som om hon vunnit grand prix ungefär). Då är jag ganska stor och stark :angel: Och envis som synden! Kanske oortodoxt men tro inte att jag gjorde så varje gång...

Numera har jag inga problem med att lyfta hovarna, jag började stretcha benen i alla vinklar ("härma" hovslagarens mönster). Hästen tycker det är ganska bekvämt att stå på 3 ben. I början hade hon lite balansproblem. Det var obehagligt och jobbigt att få fötterna kratsade.

De dagar då hon "plötsligt" glömt bort vad det är jag vill blir jag arg och daskar till henne. Och vips åker fossingen upp. Bara sådär lixom :smirk: Ston :love:
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Ett tips är också att ge mycket beröm, kanske lite godis när hon väl lyfter på hovarna. Jag hade också en häst som gjorde så -jag blev aldrig klok på varför men jag gjorde ingen affär av det utan när hon väl lyfte på tassarna fick hon något gott. Det blev mycket bättre. Att lyfta på ett ben gör ju hästen väldigt sårbar och om den är mycket känslig av sig och kanske lite osäker så är det kanske inte så konstigt att den inte vill lyfta på fötterna. Få hästen att känna sig helt trygg med dig är nog det bästa tipset jag kan komma på.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Har sett att vissa trycker på senan på hästen. Särskilt på en ridskola. Om det var bättre vet jag inte. Min häst lyfter då jag säger hov :D. Alla fötter runtom :D
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Så där gör mi häst också ibland när det inte passar henne att jag ska lyfta hoven, sist så var det när jag höll på att raspa hovarna och jag hade bara tagit en paus och när jag skulle lyfta igen så hade hon "vuxit fast i golvet" då knackade jag på hennes ben (senan) lite lätt med raspen och vips så lyfte hon på benet och så fick man vara lite snabb och hugga tag i hoven innan hon satte ner den igen. :banana:
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Jag har med haft samma funderingar ang mitt ungsto.

Jag vet ju att hon vet vad jag vill, men hon växer fast, och blir arg på mina olika försök att lyfta hovarna, att luta sig mot en tjurig häst på 600 kg.....och tro att man kan få upp hovarna....

Det där med att klämma över senan, gick hon på några gånger, men sedan funkade inte det heller...

Jag fick sedan ett helt strålande tips att gylle här på buke.

Att trampa till med sin egen fot på ytter balle. (alltså på yttersidan av karleden, straxt ovanför hoven.)

Hästen lyfter hoven i ren reflex, men man behöver trycka till lite hårt första gången. Jag har kombinerat det med att säga "hoven", tror det behövdes 3 ggr, sedan fungerade det.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Hej!

Ett väl beprövat knep till att få upp svår lyftna hovar, är att använda ex skaftet på hovkratsen och trycka den på kronranden(när man ska kratsa). Oftast behövs endast ett lätt tryck, men helt ofarligt att trycka hårdare (tills hästen svarat)Och var noga med berömmet efter när du får den önskade reaktionen. Av naturen så lyfter hästen hoven då, när den känner trycket. Perfekt även på unghästar i början när man lär dem lyfta hovarna. Då slipper man kampen och risken att bli sparkad om de känner panik när någon håller fast benet och drar. Mycket skonsammare för både häst och människa.

Samma knep använder man när man lär hästen ( eller ovillig häst)att backa när man leder den. Man försiktigt trycker/trampar på kronranden, samtidigt som man trycker på bogen och säger back. Hästen lär sig detta på noll tid.

Ett gammalt hästkarls tick som funkar! (ialla fall för mig till 100%).
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Tack för tipsen! :bow: De kommer garanterat komma väl till pass!
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Tack, bra med lite olika metoder ifall hästen överlistar mej igen :angel:

Men jag undrar varför dom gör så här och när det gäller min häst så är det bara alltid på hö fram aldrig på dom andra :confused:
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

kl

På framhovarna funkar det varje fall att ta tag i kastanjen. Det är obehagligt för dem och de lyfter hoven direkt.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

om den vägrar bara för att vara elak:p funkar det ofta med en lätt höfttackling på bogen för att få den att lyfta... men oj vad många nya (och kanske lite bättre:crazy: ) tips man hittade på den här tråden :)
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Knacka lätt på baksidan av benet med hovkratsen, brukar vara väldigt effektivt.

diamonia: Kastanjen? Funkar det för dig?
Jag kan ta och helt enkelt vrida loss kastanjerna på min häst (de växer fort) och hon rör inte en fena. Har aldrig träffat en häst som tyckt det var obehagligt faktiskt.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Mina tycker det är HEMSKT!!! Det räcker med att ha gjort det någon gång här så är det bara att fingra lite på den så lyfter de hoven. På det gamla stoet kan jag innte ens pilla på den, det är så obehagligt tycker hon. Men hon har jag inte behövt pröva metoden på hon lyfter snällt hovarna ändå.
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Ställ dig "bakofram" ta tag i kotan o dra upp/mot dig så hästen måste vika knät, lägg tyngden på benet bakifrån samtidigt. tänk på hur ditt eget knä ser ut, lite tryck på rätt ställe och det är omöjligt att hålla emot!
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Tack, bra med lite olika metoder ifall hästen överlistar mej igen :angel:

Men jag undrar varför dom gör så här och när det gäller min häst så är det bara alltid på hö fram aldrig på dom andra :confused:

skulle tippa på att hon/han ömmar lite, eller har ömmat på Vä fram. alltså ovilja till att lägga vikt på det benet. kan sitta i skuldran, bogen, leder, ja, i stort sett vart som helst!!!! och framför allt kan det sitta i huvudet, sen en äldre skada....:idea:
 
Sv: Hur lyfter man "fastvuxna" framhovar?

Jag lutar mej mot hästen, samtidigt som jag kör in min armbåge mot hästens armbåge, då brukar lillen lyfta sitt ben iallafall. Att trampa till lite på ballen fungerar också, men storingen är lika snabb att sätta ner foten igen. Fast för det mesta lyfter han snällt, när man säjer lyft. Jag har tränat lillen att lyfta, när man säjer Lyft! Och då kan jag stå flera meter ifrån honom (mycket beröm och mutor). Fast jag har varit lat, så det fungerar bara på frambenen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp