Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

H

hästmyran

Hur lyckas man med att ha hund när man är ensamstående och jobbar heltid? Går det överhuvudtaget? Eller, jag känner flera som har det och det går väl lättare när hunden är vuxen, men hur gör man rent praktiskt när man skaffar en valp? kanske redan finns trådar om detta men jag frågar i alla fall. Vet inte när i livet det passar bäst att skaffa hund egentligen... men med tanke på hur många det är som faktiskt har hund så måste det ju finnas vissa tillfällen i alla fall!:)

/Från en som börjar vara väääldigt hundsugen!
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Har du tid till en hund då?
Framförallt en valp är väldigt tidskrävande..
Sambon och jag skaffade hund nu när jag går hemma o pluggar på distans då tiden finns där.
När jag väl börjar jobba o dylikt har vi hundvakt vi kan fixa om det kärvar så vovven aldrig blir ensam så länge. Sen åker sambon hem på lunch o dylikt för att rasta om inte jag är hemma..

Lycka till iaf! :)
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag har inte tid just nu så jag ska inte skaffa någon hund än på ett tag, men min fråga är mer hur alla andra gör. Det måste ju kunna gå att skaffa hund även om man bor ensam? Även om man tar hem hundvalpen under sina semesterveckor så är den ju inte särskilt gammal sedan när man börjar jobba igen...

Så jag vill gärna höra exempel från er hur ni har löst det!
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

jag skaffade valp på försommaren och hade med valpen på mitt sommarjobb (ridlärare). sedan började jag skolan, men jag bodde på internat, så han var inte ensam så mycket då heller.

de första fem åren var de knappt ensamma alls, jag och sambon jobbade helt olika tider och det var oftast någon hemma. men sedan jag blev singel för snart två år sedan har det varit svårare att få ihop. jag har helt enkelt fått välja ett skiftjobb med 65% fast tjänst och resten timmar som jag kan tacka nej till om det inte löser sig med hundarna.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag är inte riktigt ensamstående, men jag bor ensam i varje fall. På mitt förra jobb fick hunden vara med och nu har jag också fått tillåtelse att ta med henne till mitt nya jobb. Mina kollegor gillar hundar och skulle nog inte ha något alls emot att jag hade med mig en liten valp. Första tiden med valpen skulle jag dock ta semester och vara hemma.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag blev ensamstående med hund, två katter och häst i höstas. För min del är mina föräldrar ovärdelig hjälp. Jag jobbar hemma två eftermiddagar i veckan, är ledig fyra timmar mitt på dagen en dag för att sedan jobba kväll. Min pappa jobbar hemma en dag i veckan.
På så sätt är vovve med mig inne på jobbet sammanlagt 2,5 dag. Ibland är han även hos en kompis som är egen företagare och jobbar hemifrån.
På helgerna är han ofta hos mina föräldrar en natt så att matte kan gå ut och leva rövare (är man singel efter 9 år så... :angel: )

Innan jag började jobba så pluggade jag och hade sambo, men trots detta så tillbringar min hund mindre tid ensam nu, än då. Dessutom har han fått en större "flock" vilket gör honom mindre mattig och ger mig bättre samvete när jag lämnar honom. Så allt går, men det blir lite pusslande.

Söker just nu deltidsplats på dagis, men det är lättare sagt än gjort med en hanhund på 4 år. Mitt råd till dig är att inte skaffa en valp utan kanske en lite yngre omplaceringshund om du inte har möjlighet till avlastning i din omgivning.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Det viktiga är tycker jag att man kan se till att hunden inte får vara själv för länge och att man verkligen har tid...

När man tar hem en valp så kräver den jätte mycket, innan den blir rumsren osv... då tycker jag att det är bra att vara hemma..det är ju nästan som att få barn ju! Själv planerade jag upp det med semestrar, komptid osv...

Jag vet en del som skaffar hunddagis, dagmatte och dylikt.. och det kan ju vara en jätte bra lösning om man är själv...och måste vara hemifrån hela dagar... men det är ingen självklarhet att man hittar någon man litar på och som det funkar med... så jag tycker nånsstans att det är fel att skaffa hund om man lever under sånna förhållanden...

Åka hem på lunchen är ju också nått som folk hålls med... och jag frågar mig alltid om det blir så roligt att hålla hund på det viset.. Ständigt dålig samvete, knappt hinna äta själv.. Bara stress.. (finns några sånna varianter på jobbet).. Och enligt vad jag tror så vill hunden ha en "flock" att leva med... Inte nån som drar hemmifrån kl 06.30 och kommer hem till12.00, springer ut en snabbis och rastar, åker igen och kommer hem 16.30.. Jäktar ut igen.. sen är det mer eller mindre kväll... Och tvätt, mat städ skall hinnas med... Finns det sen ungar med i bilden kan ni tänka er resten själv.. det finns hundar som har det så... Och det är så många löser det med hund...

om man kan ta med sig hunden på jobbet är det bara att gratulera... vilket guldläge...

mitt tips är att fundera på hur ens liv ser ut.. och vad man måste ändra på för att det skall fungera med en hund... om det känns som en massa uppoffringar eller om det är många saker man måste ändra på.. så fundera mera.. jag menar fundera på sådana saker som, vad gör jag på helgerna, min lediga tid.. har man hund kan man ju inte lämna den själv på nyår för att själv åka på fest.. brukar man resa är ju det ett problem... vad har jag för jobb.. är jag en människa som gillar att vara ute.. hunden måste ju ut...

jag vill själv ha en back up ifall nått inträffar.. nån som kan ta hunden ifall jag måste ha hundvakt... för mig blir det svårt då ingen vågar och vill ta hand om min rottis...(han är inte olydig, jobbig eller svår men han kräver ledarskap för att vara hanterbar). finns ingen i min omgivning som vet vad det är...

gisses vad jag hade att skriva om det här...:smirk:
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag har med hunden på jobbet, och har möjlighet att lämna henne hos bekanta om jag ska resa bort.
Det svåraste för min del är att få hundvakt ett par timmar då och då, eftersom hon inte kan vara själv.
Det gör att jag får prioritera bort en del, men överlag funkar det bra.

Annars är min hund med mig 24 timmar om dygnet, så för min del funkar det utmärkt. Dock hade jag inte tagit emot henne, om jag inte kunnat ha med henne på jobbet, för mig var det en förutsättning.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

*snor tråden lite*:o

Hur har ni som lyckats övertala era arbetskamrater /chefer att ta med hunden gjort? Och vad jobbar ni som? Hade de speciella villkor?

Är nyfiken för jag får tillökning med en till voffa det här året.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag frågade om det var okej att min nya hund följde med på måndag, vilket det var. *häpp* (jobbar på kontor med verkstad)
Hon var dock vuxen, vilket jag talade om, så det stod klart att jag inte skulle ägna arbetstid åt att träna rumsrenhet.
Kollegorna blev bara glada, och i perioder har jag haft med extrahundar som jag tagit hand om, vilket varit ok. Som mest har vi haft fyra hundar här samtidigt.
Hon får springa runt som hon vill här, och är med överallt.
Jag ger henne ganska lite uppmärksamhet, men hon får massor av kollegan. Det är liksom mer legitimt att han leker med henne på arbetstid än att jag gör det.

Det funkar bra för alla, och de saknar nog henne mer än mig om vi är borta en dag:D.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Ja, och en följdfråga lyder: Finns det reglerat i lag på om man får ta med din hund och ha på sin arbetsplats? Tänker på allergier och så.

Verkar ju vara många av er som kan ta med hunden på jobbet och det vore ju det absolut ultimata, då behöver den inte vara ensam och man hinner äta sin lunch i lugn och ro och umgås med kollegor.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Nej, tid har jag fullt av på min fritid så den delen är redan fixad men det är just det här med under arbetstid, man får ju ändå förutsätta att de flesta människor jobbar heltid.

Jag får helt enkelt se till att vara på ett jobb där jag kan ta med hunden när jag väl skaffar en!:)
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Aha! Så egentligen handlar det bara om att ha lite flyt :angel:
Jag får öva på smörigheten då ;)
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag vet en del som skaffar hunddagis, dagmatte och dylikt.. och det kan ju vara en jätte bra lösning om man är själv...och måste vara hemifrån hela dagar... men det är ingen självklarhet att man hittar någon man litar på och som det funkar med... så jag tycker nånsstans att det är fel att skaffa hund om man lever under sånna förhållanden...

Åka hem på lunchen är ju också nått som folk hålls med... och jag frågar mig alltid om det blir så roligt att hålla hund på det viset.. :

Fast om man dissar BÅDE hunddagis, dagmatte OCH att själv åka hem en sväng mitt på dagen, då är det verkligen inte många som kan ha hund...

Nu menar jag inte att det på något sätt är en mänsklig rättighet att ha en hund, men visst 17 finns det många bra sätt man kan lösa hundpassning på, bara man vill.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

jag har pm:at dig.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Fast om man dissar BÅDE hunddagis, dagmatte OCH att själv åka hem en sväng mitt på dagen, då är det verkligen inte många som kan ha hund...

Nu menar jag inte att det på något sätt är en mänsklig rättighet att ha en hund, men visst 17 finns det många bra sätt man kan lösa hundpassning på, bara man vill.

Jo det är klart att det gör... Men de jag vill poängtera är att det inte är en självklarhet att hitta BRA hundpassning hur gärna man än vill...
Och då står man där! Och är det nu så att man lever ett liv som är baserat på att man är borta större delen av dagen, och har en hektisk fritid... så blir det ju inte roligt för någon, varken för hunden eller ägaren.. Det måste du vell ändå hålla med om att de krävs tid att ha hund? Och står man inför valet och kvalet så är det vell värt att viga en tanke åt detta..

Det är ju ett ansvar för ganska många år frammåt....
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Det är klart det krävs tid. Jag är lyckligt lottad som kan ha med min på jobbet, men annars får man lösa det innan man skaffar hund.
Lever man ett liv baserat på att man är borta större delen av dagen och har många fritidsaktiviteter kanske man ska sätta upp lappar om att man vill vara hundvakt istället för att köpa en egen. :idea:
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Ditt inlägg kanske hamnade lite utanför ämnet i min förfrågan tror jag?

Såklart är det antagligen ingen bra idé att skaffa hund om hela ens liv redan är fyllt av annat... Och skulle någonting skita sig, som du skriver, så får man ju lösa det då i alla fall. Sitt liv och sina aktiviteter är ju ingenting statiskt, men däremot måste man ju jobba, som de flesta gör (samtidigt som de har hund).
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Det här med att skaffa hund är inget man som människa har rätt till, det är ett previlegium ..

Men du verkar ju rätt på det klarar med att det tar tid och du är villig att lösa det
a040.gif


Det svåraste problemet på kort sikt är hur du ska lösa valptiden .
Även om man får hem valpen lagomt till sin egen semester så räcker inte den på långa vägar ( låt säga 5 veckor ) till att ha en färdig ensamhetstränad valp som man kan lämna ensam flera timmar.

Sedan har du problemet på lång sikt, nämligen det att du jobbar heltid !

Det du kan göra ( som många redan föreslagit ) är att kolla med chefen om hunden kan följa med på jobbet, annars kanske närstående kan ställa upp som dagmatte/husse ( någon i släkten som är pensionär ? ) Hunddagis finns ju också...

Det går att lösa, men det är helt klart mer krävande om man är ensamstående och dessutom jobbar 100%

Lycka till !

/C
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag jobbar idag deltid (140h/mån) som personlig assistent och har då kortare pass sex dagar i veckan. Under mina pass är hunden ensam hemma (med sällskap av två innekatter).
Det är inte idealiskt, det var inte planerat och jag har letat läääänge efter någon som kan hjälpa mig rasta/passa henne men tycks helt omöjligt. :(
Som tur är kan hon hantera det så pass att hon sover när jag är borta och inte lider men av att vara ensam så mycket, dock så är det en hyperenergisk och utvilad vovva som möter en mentalt utmattad matte i dörren om eftermiddagarna... Men det är bara att ta sig i kragen och pallra sig ut igen.

Det börjar ta på krafterna och jag har konstant dåligt samvete för att hon måste vara ensam så mycket.

När jag skaffade Billie var hon 4 mån och jag pluggade på distans ett halvår. Bodde då i radhus med inhägnad tomt med sambo. Det tog dock slut bara någon månad efter att valpen hämtats och jag flyttade tillbaka till min lilla etta centralt i förorten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 198
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp