Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Fast nu rörde det ju inte huruvida man har en hektisk fritid eller ej, utan vad man gör med hunden när man är på jobbet. Självklart ska man ha tid att ha roligt med och aktivera sin hund, men det kan man ju faktiskt göra UTANFÖR arbetstid. Under dagtid behöver hunden sällskap och rastning, men själva AKTIVERINGEN kan man ju faktiskt sköta andra tider.

Har man en så hektisk fritid att det inte finns tid för hunden, ska man såklart inte ha någon. Har aldrig påstått något sådant.

Du frågade mig om jag ändå inte höll med om att det tar tid att ha hund. Självklart håller jag med om det!!! VAD i mitt inlägg kan du tolka som om jag INTE vore fullt införstådd med det?

De allra flesta människor måste dock arbeta för att klara sitt (och hundens...) uppehälle, och de flesta människor GÖR det oxå. att lämna hunden ensam tio timmar om dagen är inte något alternativ, tycker jag, men varför i hela friden skulle det vara fel med dagis eller dagmatte? Då ser man ju till hundens behov även om man inte själv kan uppfylla dem. Och om man bara vill finns det alltid lösningar. Om en dagmatte inte motsvarar förväntningarna, så får man helt enkelt hitta en annan lösning, och lösningar finns.

Menar inte att låta hätsk egentligen, men jag tyckte det var väl häftigt att mer eller mindre rata alla de väl uttänkta lösningar med dagis och hundvakt mm som många hundägare och tillika heltidsarbetande har hittat för att faktiskt kunna ha hund OCH tillgodose dess behov.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

kl
Alternativen som finns om man jobar heltid är ju dagmatte eller hunddagis, jag tror säkert att hunden kan vara lycklig och harmonisk även om den bor på två ställen, det funkade dock dåligt med en hund vi hade på foder och var dagmattar åt så man kan inte vara säker på att det går..
Tyvärr läste jag i en annan tråd att det finns folk som tycker det är ok att lämna hunden hemma varje dag 10 h i sträck utan rastning, hur tänker folk? Jag tycker heller inte det är en långtgående lösning att jobba heltid och rasta på lunchen, dock kan man ju göra det som en tillfällig lösning om tex dagmatte är sjuk el likn..
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag bara frågade och fick ja. Mina kollegor gillar hundar och chefen också. Enda villkoret var att hunden inte skulle ränna ute i butiken. Jag jobbar då, som sagt, i butik men har hunden i lunchrummet.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag bara frågade och fick ja. Mina kollegor gillar hundar och chefen också. Enda villkoret var att hunden inte skulle ränna ute i butiken. Jag jobbar då, som sagt, i butik men har hunden i lunchrummet.

Var det under speciella villkor eller var det bara rätt och slätt okej?
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Fast nu rörde det ju inte huruvida man har en hektisk fritid eller ej, utan vad man gör med hunden när man är på jobbet. Självklart ska man ha tid att ha roligt med och aktivera sin hund, men det kan man ju faktiskt göra UTANFÖR arbetstid. Under dagtid behöver hunden sällskap och rastning, men själva AKTIVERINGEN kan man ju faktiskt sköta andra tider.

Har man en så hektisk fritid att det inte finns tid för hunden, ska man såklart inte ha någon. Har aldrig påstått något sådant.

Du frågade mig om jag ändå inte höll med om att det tar tid att ha hund. Självklart håller jag med om det!!! VAD i mitt inlägg kan du tolka som om jag INTE vore fullt införstådd med det?

De allra flesta människor måste dock arbeta för att klara sitt (och hundens...) uppehälle, och de flesta människor GÖR det oxå. att lämna hunden ensam tio timmar om dagen är inte något alternativ, tycker jag, men varför i hela friden skulle det vara fel med dagis eller dagmatte? Då ser man ju till hundens behov även om man inte själv kan uppfylla dem. Och om man bara vill finns det alltid lösningar. Om en dagmatte inte motsvarar förväntningarna, så får man helt enkelt hitta en annan lösning, och lösningar finns.

Menar inte att låta hätsk egentligen, men jag tyckte det var väl häftigt att mer eller mindre rata alla de väl uttänkta lösningar med dagis och hundvakt mm som många hundägare och tillika heltidsarbetande har hittat för att faktiskt kunna ha hund OCH tillgodose dess behov.

själv citat från mitt första inlägg:

Jag vet en del som skaffar hunddagis,dagmatte el dylikt och det KAN VARA EN JÄTTEBRA LÖSNING om man är själv och måste vara borta hela dagarna.. Men det är ingen självklarhet att man hittar någon man litar på och som det funkar med.. så nånstans tycker jag att det är fel att skaffa hund om man lever under sådana förhållanden...
(menar här att jag tycker att det är fel att skaffa hund om man inte har klart med hundpassning innan...
Jag tycker att det är fel att skaffa hund om man inte kan garantera den omvårdnad av sig själv ELLER ANDRA under större delen av dagen.. )

Skulle förmodlingen utryckt mig annulunda, men jag rättar inte mina inlägg innan jag skicka iväg dem...

Är det nån mer som missuppfattat mig?

Ja du låter hetsk och hemskt otrevlig!!!!:(
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

kl
Alternativen som finns om man jobar heltid är ju dagmatte eller hunddagis, jag tror säkert att hunden kan vara lycklig och harmonisk även om den bor på två ställen, det funkade dock dåligt med en hund vi hade på foder och var dagmattar åt så man kan inte vara säker på att det går..
Tyvärr läste jag i en annan tråd att det finns folk som tycker det är ok att lämna hunden hemma varje dag 10 h i sträck utan rastning, hur tänker folk? Jag tycker heller inte det är en långtgående lösning att jobba heltid och rasta på lunchen, dock kan man ju göra det som en tillfällig lösning om tex dagmatte är sjuk el likn..

Fast nu var det ju ingen i den tråden som tyckte att det var okej att regelbundet lämna sin hund ensam i 10h :smirk:
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

*kl*

Hojja, vad jag får ångest av att läsa den här tråden :crazy:
Har hitintills fått vara hemma med min valp sen jag tog henne (4 månader), men jag vet ju att snart kommer det att bli jobb, har dock inget på G än men då vill ju AF att man ska ut och praktisera och sånt. Min tilltänkta hundvakt och "livlina" jobbar numera heltid själv så hon kan inte ställa upp och jag känner ingen annan här i kommunen :crazy: Att lämna henne ensam 8 h per dag är helt uteslutet, inte för att hon har problem med att vara själv utan för att jag har problem med att lämna henne...får dåligt samvete bara jag lämnar henne och far iväg och handlar mat i 20 min :crazy:
så, det är ett litet problem men jag lever i den världen att allt går att lösa, så jag hoppas på det...
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

*kl*

Hojja, vad jag får ångest av att läsa den här tråden :crazy:
Har hitintills fått vara hemma med min valp sen jag tog henne (4 månader), men jag vet ju att snart kommer det att bli jobb, har dock inget på G än men då vill ju AF att man ska ut och praktisera och sånt. Min tilltänkta hundvakt och "livlina" jobbar numera heltid själv så hon kan inte ställa upp och jag känner ingen annan här i kommunen :crazy: Att lämna henne ensam 8 h per dag är helt uteslutet, inte för att hon har problem med att vara själv utan för att jag har problem med att lämna henne...får dåligt samvete bara jag lämnar henne och far iväg och handlar mat i 20 min :crazy:
så, det är ett litet problem men jag lever i den världen att allt går att lösa, så jag hoppas på det...

ja det var ju precis det jag menade...att jag tycker det är bra att fundera på sånt här innan man skaffar hund... klart att det mesta går att lösa.. .. men det är ju inte roligt att behöva oroa sig och ha ångest över hurvida man skall lösa det...:crazy: ... Hoppas det ordnar sig för dig.. Kanske finns nån bra dag matte i närheten? annonsera... :smirk:
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Ja, precis...det var ju löst när jag skaffade valpen men sen blev det oväntat så att hundvakten fick jobb och då gick ju allt i "stöpet".
Jo, ännu så länge är det ju inte aktuellt att lämna bort henne och det tar emot nåt så j*vulskt, hon är mitt ALLT och jag vill helst inte lämna bort henne till nån okänd människa. Dessutom finns här ett hundgymnasium och jag har en "statushund", så jag vill verkligen inte att hon ska komma till nån dagmatte som bara har henne för att visa upp henne. Och pga, stöldrisken så vill jag hitta nån jag VERKLIGEN litar på...svårt det där men jag ska inte måla :devil: på väggen innan det ens är aktuellt, rätt som det är kan jag ha med henne på praktik eller arbetsplatsen...
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

När jag pluggade lyckades jag anpassa kurser o tider så att hon inte behövde vara ensam särskilt mycket, hade även en sambo att pussla tider med. När jag sedan började jobba i Skara hade jag sådan tur att hon kunde vara med på kontoret. Nu däremot måste hon tyvärr vara ensam hemma, åker hem på lunchen. Känns inte ett dugg bra, men jag hoppas att jag kan anpassa mitt schema så att jag kan förlägga inspektioner till tex eftermiddagen o då köra egen bil o ha henne med. Har satt ut annons om dagmatte/husse, men utan framgång...
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Ska bli ensamstående nu i april. Pluggar iof och är oftast bara i skolan 3 dagr i veckan och då kan jag sticka hem på lunchen. Om drygt ett år kommer jag ju börja jobba som sjuksköterska och då blir det ju lite svårt att ta med hunden till jobbet.:o Tror inte de är så öppensinnade mot hundar på sjukhus:angel:

MEN jag har ju god tid på mig att hitta alternativ tills dess. Om jag inte har någon bekant som kan ta honom så får jag skola in honom på hunddagis.

Kanske har jag hittat nån läcker jägarmästare till dess som kan tänka sig att ta med sig min viltdöva blandras på jobbet?:idea: Man kan alltid hoppas:D
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

när jag skaffade min hundvalp så var jag arbetslös och hade alltid till henne..men nu har jag bölrjar jobba 50% och hunden är ett år och får vara hemma en del själv.
När jag jobbar helg och kvällar tar pojkvännen henne men dom dagarna jag jobbar förmiddag e hon hemma ca 4-5timmar om dan men jobbar ca 1-2 förmiddagar i veckan.

Sen när jag kommer börja jobba 100% får jag lösa det på annat set då.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Ett litet tips bara: Använd inte :smirk: gubben om du inte menar att håna eller ironisera den du svarar, många tar den gubben som att du gör just detta i ditt svar nämligen.
/C
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Jag tror de allra flesta som skaffar hund/häst/djur har så goda avsikter de bara kan med att ha tänkt igenom lösningar för hur tid och pengar ska räcka till och när man anser att man har det fixat så kanske man tar steget och skaffar hunden.

Men INGEN kan veta hur sitt liv kommer att se ut de kommande 10-15 åren och att i förväg ha klart för sig hur passning, jobb, förhållanden kommer att se ut. Man måste ta livet som det kommer och då får man lösa problemen när de dyker upp, det kan man inte göra i förväg. Som så många i den här tråden har gjort. Tex försökt ordna med dagmatte eller ta med hunden på jobbet när situationen ändras.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Nej, inga villkor heller annat än att hunden skulle vara "snäll". Evita kanske inte kan klassas som typiskt snäll, men det finns inget ont i henne och övriga på jobbet smörar in sig med korv hos henne. Överlag fungerar det riktigt bra.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Det är klart att det är ett privilegium att kunna ha husdjur! Lite ledsamt om någon tror något annat... Anledningen till varför jag skrev tråden är för att jag vet att det finns så många människor som jobbar heltid och har hund.

Verkar kanske som en bättre idé att skaffa en lite äldre hund än 10-veckors valp möjligtvis? Just för att det kan bli svårt för att få valptiden att bli bra och vettig för både hund och ägare.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Men vet du om det finns någon lagstiftning mot att ha hundar på arbetsplatsen? Eller är det upp till varje ställe att sätta sin egen policy? Gissar på det senare...
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Finns ingen lagstifning annat än lokaler där man hanterar livsmedel och dylikt. I övrigt är det upp till företagets ägare.
 
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Synd att du uppfattat mig som hemskt otrevlig. Det är bara ett beklaga. Dock kan jag inte riktigt förstå det HEMSKT otrevliga i mitt svar, för jag har knappast använt tråkigt språk eller liknande. Jag bara argumenterade emot ditt första inlägg där du uttryckligen skrev att du inte tyckte man skulle skaffa hund om man inte själv kunde sköta den fulla skötseln. Ditt sista meddelande förklarade dock på ett sätt som jag bättre kunde förstå då du skrev att man ska garantera hunden skötdel av sig själv eller någon annan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lyckas med hund när man är ensamstående?

Det är bara att skaka av sig.
Jag tror de flesta här på Buke inser skillnaden mellan hemsk/otrevlig och att argumentera emot/inte hålla med personen ifråga...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 198
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp