Hur lyckas man?

K

Kung Bob

En kompis till mig skulle för ett tag sedan på programridning rida upp ett Lb dressyrprogram. Allt är frid och fröjd, så kommer vi till det att vänstergaloppen ska fattas...
Kompisen fattar galopp, en fin fattning kan vi tillägga, men fel galopp. Hon får alltså högergalopp i vänster varv. Glatt fortsätter hon fel galopp genom hörnet. Hon går in i 15 metersvolten i fel galopp, rider igenom två hörn till, ingenting tycks stoppa henne, snett igenom mellangalopp och så avbrott. :eek:

Jag o syrran bara gapar, kompisen har ridit länge och kan definitivt skillanden mellan höger o vänster galopp! :rofl:

I all fall hon rider klart programmet och när hon ska få sin muntliga kritik börjar domaren lite tveksamt "alltså... märkte du inte att du red i högergalopp hela tiden?" Kompisen "va?". :rofl: :bow:

Ja, hur lyckas man? Gissa om hon fått höra det några gånger sen... Men lite plåster på såren blev väl domarens kommentar "ja, han är ju stadig i förvänd iaf...".

Nån annan som varit med om nåt sånt riktigt illa nån gång? Nån sån dundertabbe, som man definitivt borde veta bättre än att göra? Kom igen nu! :D

Sv: Hur lyckas man?

Kan ju för all del svara först själv...

Har lyckats med att på dressyrtävling glömma bort att hälsa i halten... :smirk:
Jag är visserligen förlåten, då det var en på framridningen (som låg bakom domaren) som gick omkull... Men ändå... :D

Har lyckats med den bedriften att göra 4 byten i varje, på en galopp ökning. Istället för att öka, så började hon att byta!!!
Till saken hör, att varken jag eller hästen kan det, vi har inte ens försökt göra byten,någonsin. Hoppas att detta sitter i, till den dagen vi ska börja(men jag gissar att den "kunskapen" är som bortblåst då...)

Själv har jag lyckats fatta galopp med litet pip och bockat mig runt två varv på volt i en LB, blev knappt ett enda rent galoppsprång. :o Kusen var ju glad och gillade att galoppa... :rofl:

det bästa (eller kanske värsta) jag sett var när jag satt och tittade på en lektion på ridskolan där jag red förut.
gubben hade iaf ridit i ca 5-6 år, och har alltid hävdat att han är "störst, bäst och vackrast" men just den hopplektionen funkade ju inte helt bra!
han hoppade en hel bana åt fel håll! med oxrar och, stigsprång och hela köret...
ridläraren höll ju på att få ett sammanbrott. hon gjorde verkligen allt för att få honom att stanna och uppmärksamma att han var helt fel ute, men han fortsätter hela banan runt och stannar sen snällt och glatt för att få sitt omdömme när han var färdig.
han tyckte han klarat det bra. och hade ingen aning om att han gjort något fel!
tur att de har snälla hästar där iaf!

Jag har gjort samma sak. I mitt första LC program på min pålle. Galopperade ett varv på volten i fel galopp ( :smirk: ) och sen bockade pålle och passade på att byta. :p
Jag var så djupt koncentrerad på att sitta kvar (studspålle som gärna ville hoppa ut så fort han fick chansen ;) ) och grymt nervös! Så jag märkte det helt enkelt inte. Jag tänkte bara "ah, galopp". :o

hihi alla kan göra misstag i livet när man är lite nervös och koncentrerad ;)

på min första tävling (på annan klubb än hemma) red jag LC 1 dressyr och min ponny galopperade inte ett språng i vänster galopp hihi blev många nollor där men jag var glad ändå :D behöver väl inte tillägga att jag kom sist i klassen delat med min kompis som red fel väg 4 gånger men domaren hade inte hjärta att utesluta henne utan hon fick sina poäng ändå.

så kan det gå haha

jag har lyckats att vinna två klasser på en dag, LB-LA och på andra prisutdelningen går hästen i korsgalopp i två varv utan att jag lyckas vare sig byta eller bryta av och fatta ny....gissa om man kände sig som en riktig dressyr stjärna då?

Min kompis häst är ganska högt utbildad, men efter skada och lång tid i boxhage (5 månader) började dom med ett lättare program på en lokal tävling.
Hästen tyckte att de var skit lätt och simpelt och gjorde byten i vartannat steg i galoppen för att piffa upp de hela.
Den ingick inte ett enda byte i programmet. :rofl:
Gud som jag skrattade när jag hörde de!

Igår lyckades jag med bedriften att sadla, tränsa, hoppa upp, rida iväg, (nästan ändå fram till ridskolan) innan jag upptäckte att jag inte hade hjälm på huvudet utan bara en keps :o :D det var bara att vända. Hade nog inte varit så uppskattat att komma in i ridhuset utan hjälm :angel:

en kompis till mej startade en LD hoppning med sin ponny o startade utan startsignal o red hela banan (hade 2 stopp oxå) med en domare som sa avbryt 3 ggr innan han gav upp o lät henne rida klart...hon var så nervös så hon hörde inget!!!

:rofl: :bow:

Lyckades starta utan startsignal i helgen! Första o sista gången jag gjorde det... :o
Men jag kom i alla fall bara över andra hindret innan jag hörde domarens AVBRYT!

Jag har lyckats tappa bort traven på min förra häst. Inte så kul när man tävlar msv B:3 och helt plötsligt säjer hästen att trav inte finns tillgängligt på hårddisken för tillfället. Öppna i galopp eller skritt kan ordnas. :o

För ett antal år sen när min nuvarande häst fortfarande var en glad ridskolehäst.. Så var vi med i LC1 o lyckas med bedriften att ha fel galopp i BÄGGE galopperna :o :o

Förklara varför jag köpte honom.. :D :D

Själv har jag inte ställt till med så mycket på banan, men för ca en månad sedan var min dotter ute på sin första lokaltävling. Hon skulle rida en LC:1 i div III på min tränares gamla sto.

Allt gick jättebra och jag som mamma stod stolt som en tupp (eller ska jag säga tuppelina) och darrade av spänning vid sidan av banan.

Dottern galopperar då sina andra två galoppvolter och kommer ut på långsidan i fin avslappnad stil. Då ser jag hur hästen helt plötsligt spetsar örona, spänner kroppen lite, taxerar och gör ett elegangt hoppsprång över staketet. Hästen stannar lite förvånat men nöjd utanför banan, tittandes på publiken.

Dottern sansade sig fort och red klart programmet. Vad som är surt i det hela är att hon hade varit placerad om hon inte hade gjort sitt lilla skutt. Kan tillägga att hästen är en hopphäst.

Kul tråd!

Själv lyckades jag också få fel galopp i bägge galopperna på min hästs andra dressyrtävling, en LB:1 där man ska komma in på diagonalen och gå över till mellangalopp. Varje gång jag kom ur hörnet så slog han om till andra galoppen och jag mitt dumma nöt tänkte att "det är bättre att han mellangalopperar än att jag byter..." så vi hade två fina nollor i protokollet! ;)

fotnot: jag var heller ingen erfaren dressyrryttare vid tillfället och var hyfsat nervös!

/Camilla

hehe, jag har förretsen också lyckats med att mellan två bokstäver fatta galopp (dock lite tidigt) bryta av fatta ny, som blev fel, bryta av igen och fatta rätt (nu för sent)....

Första gången jag stulle starta FEI på min ponny så gjorde jag framdelvändnind iställer för bakdelsväning :o :D så nervös var jag :rofl:

Kommer ihåg en julshow på ridskolan för ca 1 år sedan när jag skulle rida en bit av ett lätt dressyrprogram. Red då en häst som för övrigt tävlade mycket svår dressyr, och i ren nervosite lyckades jag göra både en galoppiruett, som igentligen skulle varit en bakdelsvändning och passage när det skulle vara samlad trav. I vilket fall som hälst så var publiken mäkta imponerade och stod upp och klappade när jag red ut :o :p

Jag klarade å rida en bakdelsvänding fel väg 2gångor rätt äfter varann!! hehe.. Var en av mina första gångor i FEI nationellt så var väldigt nervös och nu förrige tävling, 3 veckor senn eller nått skulle jag rida Msv och klarade av at först rida inn med spö, fick genomföra programmet ändå men klarade ride 3 fel så blev dubbel diskad :o :crazy: haha :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 384
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka