Hur lyckas man?

Sv: Hur lyckas man?

Jag har gjort exakt detsamma i LB, dock såg jag att det var fel galopp innan ökningen, så den fick vi poäng på i alla fall.. men hon var så attans stadig och jag kände inte att det var fel.. trodde öht inte ens att hon skulle fatta fel.. det brukar lixom inte hända :(

:angel:

Kom på en sak till jag gjorde på en LC:2 för några år sedan. Jag satt och red i collecting ring i trav och det gick så bra, så bra, så när de öppnade banan och jag fick signal så red jag in i trav - i lättridning! Gjorde halt och när jag skulle igång i trav igen så insåg jag vad jag gjort! :o

Lånar

Jag har ridit en LA med bara tre hörn. I det fjärde hörnet stod faktiskt en barnvagn bara en meter i från staketet, och det vet vi ju alla hur hårt en barnvagn bits.
Jag var så j*vla förbannad att sporrarna måste ha suttit i tjocktarmen på hästen, och vad jag sa till barnvagnsägaren efteråt skall inte uttryckas i skrift. Kan tilläggas att så fort barnvagnshörnet var passerat gick han som en klocka, det var både åttor och nollor i protokollet.

ja kommer ihåg när jag var pytteliten ( 10 år ) och skulle tävla en bekants b ponny.

Visserligen bara ett Lc program, tur de.

Den lilla rackaren gick så bra på framridningen. Hade ridit volterna i trav och gjort en jättefin halt, fick till en bra skritt snett igenom och skulle korta tyglarna och så småningom börja trava vid a.

Ponnyn som var van vid ridövningarna man gjorde när man var mindre. galopp från a-c drog iväg som ett skott.liggandes i kurvan.

fick som tur va stopp på honom och kunde göra en ny fattning och komma in på volten, efter ett varv drar han ner huvet och sticker sidles (stavas?) iväg i en jädrans fart till ett hörn där han stannar och vägrar flytta sig ifrån.

efter mycket om och män fick ägaren komma in och leda mig ut från banan :D

protokollet var inte det vackraste ;)

Hmm min första häst var helt övertygad om att det skulle vara byten på snett igenom i galopp å när jag försökte få henne att sluta blev hon lack och for i väg i värdens fart runt ridhuset några varv innan vi kunda fortsätta (det var en lätt C) Senast jag tävlade (lätt B) så var jag så säker på att jag kunde programmet så jag pluggade inte inn det innan som jag brukar och red såklart hela skrittprogrammet i trav... pinsamt!

Tre pinsamma saker :)
På min första tävling (jag var väl 9) så red jag Ryttarmärke 1 (det var CR) och i volten så stannade såklrt min ponny och bajsade! Klen, som jag var då, haha, kunde jag ju inte driva framåt, så han bajsade lugnt innan han fortsatte i trav, pinsamt...
En annan gång var när jag red LC i bara skritt och trav för att jag inte fick galopp på ponnyn, uscha!
Sedan så har vi den gången när jag åkte av när jag fick startsignal. Skrittade på långa tyglar, tog tyglarna i starten och vad händer? jo, ponnyn drar iväg, tvärnit och ner med huvudet. Jag flyger av och tappar andan. Gissa vad speakern sa? "Tack Elin för den..ja..öö.. Tack Elin" hahaha ^^
Elin

har gjort mycket dumt på dressyrtävlingar... *skrattar åtminnena*

bla. en gång för kanske 6 år sen, dressyrkm på ridskolan för övrigt. hade av någon anledning valt en häst jag ridit endast en gång förut, en seg (stoig!) liten häst som vägrade blankt att fatta galopp i ena varvet, red följaktligen två mittvolter och en diagonal i trav istället för galopp. resultatet? jag kom 4a iallafall, av 10 starter (vilket säger ganska mycket om konkurrensen :D )

och med lånehästen jag ridit senaste året har jag lyckats (eller misslyckats?) med galoppdiagonalerna i varje progrm (lc1 och lb1)
hästen är gammal och välutbildad (märk väl, i HOPPNING, och kan med andra ord byta galopp extremt lätt). de flesta gångerna när jag bett om en ökning på diagonalen har hon sagt "Men vi ska ju byta varv därnere!!!" och glatt börjat byta galopp i varje språng...
brukar skoja om att lb1 är alldeles för lätt för oss... :crazy:

när jag började min "karriär" på en mindre vacker pålle så red jag in och gjorde halt å hälsade, sen visste jag inte vilket varv jag skulle ta så jag fick chansa och tog givetvis fel... innan den tävlingen hade jag bara ridit programmet utan bokstäver, så nu mera tränar/rider jag ALLTID programmet efter bokstäverna:)

Jag har fått höra om tjej som ramlade av precis framför startlinjen, blir inte utesluten eftersom hon inte hade passerat startlinjen. var ju bara o slänga sig upp så fort som möjligt. Hoppar banan felfritt. Men något händer över sista hindret och hon hänger på sidan, över halsen över mållinjen och ramlar av igen. Men blir ändå nolla eftersom hon ramlar av bakom mållinjen :D

Red programträning för någon vecka sen. Hästen var verkligen SÅ FIN :love: , aldrig varit finare. Allt gick super bra. Men varje gång jag rider förbi min tränare och domare hör jag hur dom sitter o skrattar. Vart jätteförvirrad, gjorde jag något fel? eller vad? När jag gör halt sitter domaren och gapskrattar. Då måste jag ju såklart fråga vad det är! Så säger hon "Jo, jag visste ju att du köpt en fin häst, men såå häär fin häst!!"
Då vart jag glad :) :love:

Samma domare har berättat för mig om en flicka som red att la program. Istället för halt-ryggning, så gör hon bara halt och fortsätter sen framåt. Domaren blåser och säger att det ska vara ryggning, och ryttaren svarar " det kan vi inte" och fortsätter rida. :rofl:

Senast ändrad:

_Twilight skrev:
hahahahaha dagens bästa!!! "det kan vi inte"
Ja, fatta vad paff man måste bli som domare!

Samma domare berättade för mig om en händelse som hände för ganska länge sen. Då var det ryggning vid X längs medellinjen (tror jag :crazy: , om jag inte minns fel). I vilket fall så vägrar hästen att rygga. Ryttaren sitter o sparkar o sliter för att hästen ska backa, men den totalvägrar. Till slut tröttnar hästen och börjar backa, backar 4 steg, fortsätter backa. Backar och backar trots att ryttaren sitter och skänklar allt vad hon har. Men hästen fortsätter att backa tills går rakt in i väggen, då börjar den gå framåt igen som om inget har hänt. Fatta att se detta, hästen som tröttnar på ryttaren och verkligen bestämmer sig för att nu jävlar ;)

kicki71 skrev:
Har lyckats med den bedriften att göra 4 byten i varje, på en galopp ökning. Istället för att öka, så började hon att byta!!!
Till saken hör, att varken jag eller hästen kan det, vi har inte ens försökt göra byten,någonsin. Hoppas att detta sitter i, till den dagen vi ska börja(men jag gissar att den "kunskapen" är som bortblåst då...)

Sådär gjorde mitt fullblod på framridningen till en hoppklass med mig! Hon kunde enligt uppgift inte heller byten när vi köpte henne, men när jag red diagonalen över banan i galopp för att det var en massa folk ivägen överallt så bytte hon glatt i varje :eek: steg längs hela diagonalen! Jag blev helt paff..
Hon kunde sedan efter det göra nåt enstaka byte. Vet inte om hon hade kunnat det innan eller om hon bara kom på det, men hon gjorde då aldrig mer i varje iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 299
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 384
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna