Hur lyckas man? *marsvin*

MikaTela

Trådstartare
Jag har kommit fram till att min ena gammelflicka troligen ska få en kull här hos mig (hon har haft kull tidigare med fina och friska ungar).
Men hur lyckas man få tag på en hane?
Tjejen är 2 år och utan känd bakgrund (hon kom till mig i januari efter att förra ägaren tröttnat) så verkar inte vara många uppfödare som vill låta sin hane para sig med henne. :crazy:

Sv: Hur lyckas man? *marsvin*

Jag tycker inte du ska para henne om hon är 2 år för bäcken benet kankse ha ja jag är inte så bra på det men har hört att det kan bli mkt fargligt

Coronas_Marsvin prata med henne hon är bra på sånt :)

Vad är hon för ras ?

Vill du ha renrasiga ungar elelr blandningar ?

Hon är 2 år men som sagt hon har haft kull förut! Dom ska ha sin första kull innan dom är 1 och ingen kull efter 3 eller vad det nu var jag läste.

Hon är virvel, vet inte om hon är renras. Jag själv bryr mig inte om ungarna är renras då jag inte är ute efter rasutställning utan PET och trevliga sällskapsdjur.

Det är andra saker som är farligare än bäcken och dom som faktiskt får för trångt bäcken när elastiken blir sämre är troligtvis dom som redan har det innan.
Det finns uppfödare som väntar til två år och då det gått snett har det snarast handlat om för små utrymmen för maximal rörelser. Det finns marsvin som klämt ut ungar på 150 g och masvin som dör innan 1 års ålder av en unge på 100 g som fastnar.
Största faran ligger i att äldre marsvin tenderar att bli lite för feta.
Alltså måste man titta på kondition, motionsmöjligheter, släkt innan man kan dra slutsatser alls. Sedan är det hög dödlighet när det gäller marsvin och avel. Det är något man inte kommer ifrån helt enkelt.
Alltså ta inga ungr på ett kelmarsvin som man inte under några omstängidgheter vill riskera att mista.

Angående hanne så ring närmaste uppfödare och hör efter.

Som sagt detta marsvinet har haft en kull innan utan komplikationer.
Hon var tjock när hon kom till mig, men hade då suttit ensam i en tråkig och liten bur och bara matats typ. Här har hon en stor bur (trevåning dom springer runt massa i) och hon har gått ner till en bra vikt, nu känns hon inte tjock längre utan verkar vara i fint hull. Jag har läst på myycket om toxicos som kan drabba dom lättare som äldre.

Min tanke är att antingen tar jag kull på henne nu i vår och behåller en unge eller så köper jag ett rasmarsvin och avlar med. kan verkligen inte bestämma mig. :crazy:

Om hon hade en kull för inte allt för länge sen borde det inte vara någon fara. Men har det gått ett bra tag så kommer hon troligtvis få problem med att få ut dom då bäckenet kan ha stabeliseras. Men eftersom det gick bra förra gången borde det gå bra.
Dock är det nog bäst att skaffa ett marsvin från en uppfödare att avla på. Marsvin från djuraffärer är oftast avlade utan kontroll.

Även honor som har haft kullar innan kan dö av att ha ungar igen. Massa saker kan hända. Toxicos, livmoderframfall, eclampsi och så vidare och så vidare. Det är dyrt och inte ens säkert att honan överlever om de får någon av de alla åkommorna. Så precis som Stollan säger så bör man inte ta kull på sina kelisar om man inte vill riskera att de och deras ungar dör.

Finns massor av marsvin som behöver nya hem, bara att söka lite på blocket :p

.. Det är kul med avel, det är det. Men som sagt är det mycket som kan gå fel. Förutom de tre redan nämnda sakerna som kan gå fel så kan det ju även bli så att mamman dör och lämnar ungarna efter sig. Och marsvin är inte allt för lätta att föda upp. Stödmatar man dem med pipett kan de dränkas och de får förmodligen inte samma förutsättningar i starten som ungar som haft sin mamma hela tiden.

Och om nu allting skulle gå bra så vet man ju (förmodligen) inte vad som ligger bakom i generna. Det är nämligen ytterst svårt att få sålt vita rödögda hanar :p som mycket väl kan uppkomma i en experimentkull.

Jag hade inte heller valt att avla på marsvinet i fråga. Mycket kan gå snett och det är inte värt att riskera honan för det, tycker jag.

När jag tog hem 2 djuraffärshonor visade det sig att de var dräktiga (som alla här säkert redan vet :p ) och de fick 3 resp 1 unge. Allt gick bara bra med både ungar och mammor men efter ca 3 månader så slutade ungarna växa.

Jag har kvar alla 4 killarna, vet. är säker på att det är ett genetiskt fel hos alla då de är ca 1/4 så stora som normalstora marsvin och blir 1 år gamla till sommaren.
De får bra foder och är fina i hullet men växer alltså inte mer.

Det är inget som säger att det behöver vara fler fel på ungarna för det, men det går inte veta. De kan födas med värre defekter än mina.
Och som Modig_Korn skrev så är vissa färger som vanligen uppkommer när man experimenterar svåra att få sålda, om man ska det ur den synvinkeln med. Urblekta färger, mycket vitt, udda hårlag m.m. kommer ofta ur just den typen av kullar.

Varför vill du ha marsvinsungar?
Är det för att sälja?
Menar inget illa ,men det finns så många ungar som ingen vill ha :(

Varför vill du ha marsvinsungar?
Är det för att sälja?
Menar inget illa ,men det finns så många ungar som ingen vill ha :(

Varför avlar vi på hästar och hundar?
Det finns MÅÅÅÅÅNGA såna som inte folk vill ha heller, kolla bara på blocket!

Vill du ha en egen hane, eller låna en för parning?
Jag har en hel flock.

Bara att komma och välja :)

Jag har tänkt låna för avel när det väl blir dags.

Jag lägger dig gärna i minnet. :)
Vad är det för hanar du har?

Det är ju lite därför som ingen som känner till problemet rekommenderar att man avlar fram nya djur, i alla fall inte utan kunskap.
Kan tyckas lite riskabelt att vilja riskera att sitt marsvin dör bara för att man vill ha ungar på det :crazy: om man nu inte har något egentligt mål med aveln.

Det är juh just därför jag undrar vad du ska göra med ungarna :D
Ska du ge bort dom på blocket?

Lycka till med dina marsvinsplaner ;)

Jag kommer inte "ge bort" dom på blocket. Jag kommer liksom andra uppfödare satsa för att sätta pris på detta lilla djur och därför sätta ett pris på det.

Kan nu trösta alla här inne med att jag nästa helg åker iväg och hämtar ett nytt marsvin. En renrasig abbessinierflicka som är 2 månader gammal. Denna kommer sen användas till avel och utställning. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 692
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar