Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har varit intresserad av hästar så länge jag kan minnas. Min mamma och äldre syskon red när jag var liten, så efter mycket tjat fick jag äntligen börja på ridskola när jag börjat skolan. Mamma tyckte jag var för liten innan. Red lektion en gång i veckan tills jag var 14, sen blev jag rädd när jag trillat av en häst ett par gånger i galopp.Hej!
Jag har en annan tråd som heter "Nybörjare - HJÄLP MIG!" där jag bett om tips och råd. Sammanfattningen av tråden har blivit att jag avråds från att skaffa häst i dagsläget. Jag förstår och respekterar åsikterna och har fått massor av bra argument till det.
Men av ren nyfikenhet så skulle jag ändå vilja höra något från er som en gång i tiden var nybörjare och kanske tog på er ett alldeles för stort ansvar genom att skaffa egen eller foderhäst. Hur gick du tillväga, vilka misstag gjorde du och var det värt det eller inte? Och framförallt - hur gick det?!
Tack på förhand!
Jag har varit intresserad av hästar så länge jag kan minnas. Min mamma och äldre syskon red när jag var liten, så efter mycket tjat fick jag äntligen börja på ridskola när jag börjat skolan. Mamma tyckte jag var för liten innan. Red lektion en gång i veckan tills jag var 14, sen blev jag rädd när jag trillat av en häst ett par gånger i galopp.
Hade paus med ridningen ett halvår, åkte sen på ridläger vid ett fjordstall (därifrån köpte jag häst 11 år senare..) och sen till hösten hittade jag min underbara medryttarhäst. En snäll, äldre men mycket envis new forest som jag lärde mej massor med. Ridmässigt kunde jag grunderna men i övrigt nästan ingenting. Där lärde jag mig det där "extra" som det innebär att ha häst. Hade samma medryttarponny i åtta år innan hon fick tas bort pga ålder och sjukdom.
Vid den här tiden var jag 23, hade studierna på slutrakan och visste att jag ville ha egen häst när jag studerat klart, flyttat hemifrån och haft ekonomisk möjlighet till egen häst. Var medryttare ca 1 år innan jag köpte min första häst.
Med den första hästen blev det fel. Råkade tyvärr ut för en oärlig försäljare, även om jag var ärlig och realistisk med vilken typ av häst jag skulle ha. Säljaren "glömde" att berätta en hel del viktiga saker. Hade jag vetat och kunnat det jag kan idag hade jag inte köpt. Stallade upp hästen i fel stall utan tillgång till kunniga människor och det tog ca 1 månad innan jag insåg att jag tagit mig vatten över huvudet. Tog hjälp av en duktig kompis och vi kom en bit på väg. Men ridningen funkade inte, hanteringen gick sådär. Flyttade hästen till ett annat stall (där jag är kvar fortfarande) men beslöt att sälja efter ca 1 år.
Köpte min nuvarande häst för 2,5 år sedan. Han var då ung, inriden och inte så mycket mer. Men framför allt lugn och jättesnäll. Köpte honom från samma fjordstall där jag ridit tidigare, så jag visste vad jag fick och att han varit vettigt hanterad. Med hjälp av kunniga vänner och bra tränarhjälp har vi tagit oss en bra bit framåt, det har tagit massor med tid men är så värt det!
De hade inte hästarna som ridhästar. Hästarna arbetade på gårdarna och de som ägde dem hade ärvt kunskaperna om dem i generationer.Jag har tittat och tänkt jättemycket på fjordhästar. Det verkar vara en väldigt fin ras.
Efter den här tråden är jag åtminstone väldigt säker på att jag vill stå i ett stall med människor jag litar på och där det finns erfarenhet. Får se om det innebär köp eller om jag satsar på att hyra häst på plats till en början. Förmodligen det sistnämnda, känns klokt.
Men nu kommer en tanke som kanske är lite knäpp, ni får förlåta mig, men jag tänker mig att "förr i tiden" hade ju varenda människa häst, på gårdarna var dem oumbärliga. Då fanns det ju inte alls denna kultur med massa instruktörer att tillgå o.s.v. utan kunskapen ärvdes bara.
Endast bland riktigt rika människor användes hästarna som "sport", men på varenda liten gård brukades jorden med hjälp av hästar och de reds av både stora och små (tänk lite Emil i Lönneberga)..
Den här "hästvärlden" som vi nu ser som självklar fanns ju inte då. Men ändå verkar det ha funkat? Vad tänker ni?
Jag har tittat och tänkt jättemycket på fjordhästar. Det verkar vara en väldigt fin ras.
Efter den här tråden är jag åtminstone väldigt säker på att jag vill stå i ett stall med människor jag litar på och där det finns erfarenhet. Får se om det innebär köp eller om jag satsar på att hyra häst på plats till en början. Förmodligen det sistnämnda, känns klokt.
Men nu kommer en tanke som kanske är lite knäpp, ni får förlåta mig, men jag tänker mig att "förr i tiden" hade ju varenda människa häst, på gårdarna var dem oumbärliga. Då fanns det ju inte alls denna kultur med massa instruktörer att tillgå o.s.v. utan kunskapen ärvdes bara.
Endast bland riktigt rika människor användes hästarna som "sport", men på varenda liten gård brukades jorden med hjälp av hästar och de reds av både stora och små (tänk lite Emil i Lönneberga)..
Den här "hästvärlden" som vi nu ser som självklar fanns ju inte då. Men ändå verkar det ha funkat? Vad tänker ni?
De hade inte hästarna som ridhästar. Hästarna arbetade på gårdarna och de som ägde dem hade ärvt kunskaperna om dem i generationer.
Absolut, men det var i regel inte deras huvudsyfte. Och själva hästkunskapen hade man.Klart man red på hästarna men inte på det sättet man gör idag.
Min mormor född- 11 var född och uppvuxen på bondgård. Min morfar född samma år var uppvuxen som torpare. De hade många och långa diskussioner (nu menar jag diskussioner, inte gräl) om hur djuren skulle hanteras, vad de behövde osv. Min morfar visste ju inte. Han hade inte växt upp med djur, han visste inte hur man mjölkade, hur mycket foder de behövde eller vad de behövde så som min mormor hade utan fick lära sig som vuxen. Min mormor visste genom erfarenhet sedan barnsben vilka år de var tvungna att ge korna extra kraftfoder för att de skulle mjölka för att grovfodrets innehåll inte skulle räcka. Det stod såklart min morfar som ett frågetecken inför i början. Gräs som gräs liksom...Jag har tittat och tänkt jättemycket på fjordhästar. Det verkar vara en väldigt fin ras.
Visst är fjordingar härliga, det har alltid varit en av mina favoritraser. Min valack är som sagt jättesnäll, men trots det ingen nybörjahäst. Han är smart (på gott och ont) och lär sig fort, både bra och dåliga saker. Dessutom kan han bli stark och dra iväg dit han vill om man inte kan tolka hans signaler. Om nån som är ovan rider så är han jättesnäll och försiktig, sen när man vill göra mer än åka häst behöver man ha erfarenhet. Annars går han dit han vill, i den fart han vill. Vågar man kräva (och är lagom bestämd) så är han riktigt fin.Jag har tittat och tänkt jättemycket på fjordhästar. Det verkar vara en väldigt fin ras.
Fast det är ju inte otur, det är okunskap om man inte själv kan avgöra hur rutinerad och välutbildad hästen är. Personligen tycker jag just det är ganska svårt, och tar lång tid att lära sig.Jo, jag förstår att det var okunskap. Men det måste väl ändå varit lite otur om du trodde att hästen var inriden och tränad, men inte var det?
Och jag är öppen med att jag inte besitter all kunskap och att det är därför jag ber er om råd
Men efter i dag förstår jag på de flesta av er att jag ska ta ett steg tillbaka. Så nog har jag fått råd, som jag bad om.
För det första hade de kallblod, de var inte avlade på samma sätt som dagens ridhästar. En ardenner t ex är inte explosiv på samma sätt som ett halvblod kan vara. Man vill inte ha en explosiv häst när man arbetar i skogen, utan en som är lugn och sansad.Jag har tittat och tänkt jättemycket på fjordhästar. Det verkar vara en väldigt fin ras.
Fast det är ju inte otur, det är okunskap om man inte själv kan avgöra hur rutinerad och välutbildad hästen är. Personligen tycker jag just det är ganska svårt, och tar lång tid att lära sig.
Hej!
Jag har en annan tråd som heter "Nybörjare - HJÄLP MIG!" där jag bett om tips och råd. Sammanfattningen av tråden har blivit att jag avråds från att skaffa häst i dagsläget. Jag förstår och respekterar åsikterna och har fått massor av bra argument till det.
Men av ren nyfikenhet så skulle jag ändå vilja höra något från er som en gång i tiden var nybörjare och kanske tog på er ett alldeles för stort ansvar genom att skaffa egen eller foderhäst. Hur gick du tillväga, vilka misstag gjorde du och var det värt det eller inte? Och framförallt - hur gick det?!
Tack på förhand!
Jag har tittat och tänkt jättemycket på fjordhästar. Det verkar vara en väldigt fin ras.
Hej!
Tack på förhand!
Förlåt jag måste fråga om detta har nåt att göra med Min häst-serien om en oerfaren tjej som köper ett ungt och ouppfostrat fjordsto vid namn Habina?Jag fick min första egna häst när jag hade ridit på ridskola i tre år. Hästen ifråga var dessutom bara insutten (fick jag veta senare). Det gick som tur var inte helt åt skogen, ingen av oss dog.
Men den stackars hästen blev felskött, felriden och felkörd. Jag ramlade av en hel del, blev rädd för att rida och tyvärr sökte jag inte hjälp när det gick dåligt heller.
Det är svårt så här i efterhand att säga att det var värt det. Jag lärde mig massor om hästar (och ffa hur mkt slit det är med eget stall), men jag hade egentligen på tok för mkt tur.
Till exempel skar hästen upp ett större sår rakt över ballarna på ett bakben. Då först lärde jag mig att hästar ska vaccineras. Hästen fick inte stelkramp, och jag började läsa faktaböcker för att lära mig hur man tog hand om en häst.
Tilläggas bör att jag hade henne själv på vår gård, så jag hade verkligen ingen att fråga. Hade jag kunnat åka tillbaka i tiden skulle jag sagt åt mig själv att inte skaffa egen häst förrän jag åtminstone tagit ryttarmärke tre samt hade möjlighet att stalla upp hästen på ridskolan.
När jag haft egen häst i tio år (inklusive fött upp och utbildat en unghäst) kände jag mig redo för att köpa min första häst.