Hur löser ni hundägandet med heltidsjobb?

Sv: Hur löser ni hundägandet med heltidsjobb?

Min mamma o styvfar passar mina hundar ...jag jobbar natt eller kväll, har 4 hästar ( hundarna gillar INTE att vara med istallet), så ibland känns det som att det inte är mina hundar..:(
Men nu när jag slutar 22 hämtar jag hundarna så vi får sova ihop iallafall :D ....sen i morrn ska dom dit vid 06.30 igen

*KL*

Förr var jag sambo och kunde dessutom jobba en hel del hemma + att han jobbade hemma. Då var allt väldigt enkelt.

Nu har jag betydligt fastare tider och är singel. Jag har skaffat en jättebra hundvakt där hundarna är tre dagar i veckan (+ ibland lite extra). De två andra dagarna löser jag det så gott jag kan: jobbar hemma någon dag, tar med dem i bilen någon dag (av någon anledning är det URKUL att åka med i bilen!) och någon dag är de hemma själva. Det blir max en dag i veckan och då försöker jag jobba lite kortare och ta igen det de dagar jag har hundvakt.

Just nu jobbar jag ute och då kan jag ha med mig hundarna de dagar de inte är hos hundvakt. Jag trivs otroligt bra med att ha dem med mig och de tycker det är jätteroligt och är dessutom oerhört populära bland många av kollegorna.

Men - jag känner att jag inte vill ha hund på det här sättet, d.v.s. ha de hos hundvakt så mycket som jag måste nu. Så om inte saker ändras dramatiskt i min jobb- och livssituation så blir det inga fler hundar när de här än gång är borta. Nu hoppas jag ha dem än i flera år (båda är sju år), men sedan får vi verkligen se. Just i sommar, när jag har kunnat ha dem med mig, har jag verkligen känt att det är så jag vill ha det, inte lämna bort dem största delen av vår vakna tid.

Ett jobb för Pensionärspoolen?

Ja - hur gör ni alla bukefalister? Många jobbar/ går i skolan hela dagarna. Vore intressant att veta hur ni löser det så inte hunden ska behöva vara ensam många timmar i sträck.

Jag har ofta tänkt att det här kunde vara ett lämpligt jobb för en någorlunda frisk pensionär.

Själv var jag utan hund i 15 år, när jag jobbade heltid med mycket övertid och dessutom veckopendlade till Berlin. Men samma dag som berlinuppdraget slutade och jag trappade ner till halvtid inför pensionen skaffade jag hund igen.

Sedan passade jag under många år mina släktingars hundar - båda jobbade heltid, och var borta nio timmar i sträck. Innan de flyttade hit, så att vi blev grannar, hade de hundarna på hunddagis. Det var långt ifrån idealiskt. Hundarna måste hämtas och lämnas, vilket gjorde de långa arbetsdagarna ännu längre, det var några incidenter på dagiset med gruff mellan hundarna, och dessutom kostade det skjortan.

Vår lösning fungerade utmärkt. Jag gick hem till dem på förmiddagen och hade då min egen hund med förstås. Sedan var jag där några timmar, då jag mest satt och jobbade vid deras dator med en forskningsrapport jag höll på med. De har en stor inhägnad tomt, men jag gick också långa promenader med alla hundarna, eftersom jag är en frisk och aktiv pensionär.

Men även en lite äldre och skröpligare pensionär kunde göra en insats, bara genom att vara med hunden så den slipper vara ensam. (Och även ta den på en kissrunda, om jycken är tillräckligt liten och/eller lydig i koppel).

Sen dag jag inte längre vågar skaffa en ny hund p.g.a risken att jag skulle dö före hunden, kommer jag förmodligen att försöka få till ett sådant arrangemang med någon, bara för nöjet att få umgås med jycken. Och det finns nog många i min ålder som skulle kunna tänka sig samma sak.

Jag jobbar mest kvällar och maken har tidiga passet som busschaufför så han börjar 04-05 och slutar oftast innan kl 14 ibland redan 10. Jag börjar oftast kl 16 men ibland kl 14. Barnen kommer hem från skolan ca kl 14. Ibland jobbar maken långa skift till 16 eller så men det är inte ofta och då är ju ändå barnen hemma. Om jag jobbar dag så går jag hemifrån kl 7 och kommer hem på lunchen allt mellan 10.30 och 12 och stannar allt mellan 30 min till 2 timmar innan jag jobbar av det sista till kl 16. Då kommer ju även där barnen hem och ofya maken före mig. Så som mest är de hemma ensama 4-5 timmar på fm och de bara sover ochb njuter då de är morgontrötta som jag =) De går direkt och lägger sig efter den tidiga frukosten och bryr sig inte ett smack om att vi går, vilket bara det är ett tecken på att de trivs. Däremot gillar de INTE att vara ensamma på kvällarna ens 2 timmar. Då är de hysteriskt lyckliga när vi kommer hem och blir 5-6 timmar så är de ännu galnare. Lustigt. Men därför så burkar hundvakt bara behövas när vi går på kalas och sådant egentligen.

Just nu är sambon arbetslös och "tur" är det då unghunden inte riktigt tycker att det är okej att vara ensam ännu.

Men målet är att han ska jobba dagtid, jag jobbar tre-skift och de dagar vi jobbar samma tider så ska de få vara hos någon trevlig dagmatte. I genomsnitt kommer det i så fall att handla om två dagar i veckan hos dagmatte och 1-2 dagar i veckan som de får vara ensam i 3-4 timmar från det att jag har farit tills husse kommer hem.

Just nu pluggar jag och då är min hund hemma själv 4-6 timmar om dagen. Funkar kanon.

KL

Nu jobbar jag personligen inte heltid men är uppväxt med hund och heltidsarbetande föräldrar. I vårt fall jobbade mamma först hemma, senare jobbade hon på skola och började oftast senare samtidigt som vi (barnen) inte gick några långa dagar. Vi passade även på att bygga en hundgård på baksidan av huset så att det fanns möjlighet för hunden att gå ut samt hade min mormor boendes så nära att hon kunde ta ut hundarna eller passa den om det behövdes.

Numera har mammas sambo hund och den följer med honom på jobbet. Moster har också hundar och de jobbar båda skift vilket gör att de oftast går om varandra i tid. Om inte finns både min mamma, hennes sambo och min mormor som har möjlighet att hjälpa till med hundarna. Själv har jag stundtals när jag gått sysslolös och innan jag fick mina egna även passat andras hundar så har väl upplevt ganska många lösningar på samma problem. :)

Senast ändrad:

Jag kunde när min äldsta var valp & unghund ha med honom till jobbet. Jag har bytt jobb och utökat hundskaran med en liten odåga.

På mitt nuvarande jobb så är hundar icke välkomna och de kan inte vara ensamma så länge.

Lösningen är att båda två går på dagis.

Det är ett otroligt bra dagis och jag har haft min lillgrabb där sen han var 6 månader. De har hjälpt mig med pinscherns rehab och lillknattens uppfostran. Det var tills för ett litet tag sen bara de två i ett rum, men nu har de fått sällskap av en liten tik på 6 månader som blivit bästis med min unghund & som även ordnings-pinschern har accepterat som en i flocken :)

Jag har en man som valt att inte arbeta så han passar hundarna när jag jobbar. De är ensamma tre, max fyra timmar när han tränar. Annars är de med honom hela dagarna. Går långpromenader osv. Lyxhundar och lyxhusse.

Min mamma o styvfar passar mina hundar ...jag jobbar natt eller kväll, har 4 hästar ( hundarna gillar INTE att vara med istallet), så ibland känns det som att det inte är mina hundar..:(
Men nu när jag slutar 22 hämtar jag hundarna så vi får sova ihop iallafall :D ....sen i morrn ska dom dit vid 06.30 igen

Har de aldrig gillat att vara i stallet? Krångligt. Vad händer om du tvingar dem? DSG trodde jag var typiska stallhundar.

Min går på dagis på dagarna när jag har jobbat och de dagar han behöver vara hemma har jag löst det med hjälp av sambon, snälla föräldrar och vänner/familj som är hemma av olika anledningar.

Nu när jag inte jobbar går han på dagis halvtid ändå men annars är han hemma med mig :)

Mannen jobbar 7-16 och jag 8-17.
Jag tar morgonen och lunchen, han går ut med dem direkt han kommer hem.
När jobbade på annan ort gick de på pick up-dagis.

Hade vi bara haft en hund hade vi inte velat/kunnat lämna ensam så länge i sträck.

KL

Har tre hundar, både jag och min man jobbar heltid. Bor ca 1,5 mil från jobbet, men mina föräldrar bor bara 1 km från mitt jobb, så där är hundarna dagtid. Mina föräldrar jobbar också heltid

En helt vanlig dag lämnas de hos mina föräldrar nån gång mellan 7-9 (jag har flextid på jobbet). Mellan 12-13 är min mamma hemma med dem på lunch, mellan 13-14 är jag med dem hemma på lunch. Sen hämtar jag dem mellan 16-16,30 på eftermiddagen.

Eftermiddag/kväll ägnas oftast åt träning, skogspromenader, kurser och dylikt.

KL

Min sambo jobbar (mer än) heltid i eget lantbruksföretag och jag är heltidsstudent med flexibelt schema. Sambo kan ibland ha dem med på jobbet och ibland kan ha ta en stunds ledigt och gå ut med dem. Annars kollar han till dem och rastar när han har fikarast och lunch.
Jag är oftast inte borta hela dagarna utan pluggar mycket hemifrån.

Jag skulle vilja ha en bra hundvakt för dagar när jag måste vara länge i skolan och sambo har mycket på jobbet så han inte kan ge hundarna så mycket tid, men än så länge har vi inte hittat något som funkar för oss.
Får se hur vi gör sen när jag börjar jobba om två år, allt beror egentligen på hur sambons företag har utvecklats och vilka typer av arbetsuppgifter han kommer utföra.

Vi har svärföräldrarna som hundvakter på dagarna. Vi jobbar skift så ibland behövs det inte alls. Jättepraktiskt att ha det så. Om vi ska gå på bio någon kväll så kan han vara hos dom istället för ensam hemma :) Alla nöjda och glada.

Vi fick en hund som inte klarar mer än 3 timmar ensam. Vi har tränat efter konstens alla regler men där går hans gräns och varför utsätta han för mer stress? :)

Jag går i skolan ungefär från 8 på morgonen till 2-halv 4 på dagen och hon klarar sig. Hon har helt enkelt fått göra det, tills hon var ca 8månader cyklade mamma hem på rasten (vid 11) och gick ut med henne och hon klarade sig. Så vi klarar oss bra. Hon skäller inte fast man typ kallar på henne och knackar på när hon är hemma själv och hon sover mest haha, tror jag iallafall. Hon kommer alltid innifrån sovrummet yrvaken när man kommer hem *humm*

kl
Jag o min man jobbar på tåg, dvs oregelbundna tider. Vi går om varandra en del så det är sällan det behövs ngn hjälp. Men blir det mer än fem sex timmar går grannen över o släpper ut dem på tomten en stund o busar lite med dem. Är det en hel dag eller över natt har vi ett pensionerat par som gärna tar hand om dem.
Brukar vara ungefär två dagar per månad som vi behöver lite hjälp :)

KL

Jobbar natt och sambon jobbar dag så vi går om varandra. Ibland jobbar jag extra dagtid och då får de vara i hundgåden.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 615
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?