Ett jobb för Pensionärspoolen?
Ja - hur gör ni alla bukefalister? Många jobbar/ går i skolan hela dagarna. Vore intressant att veta hur ni löser det så inte hunden ska behöva vara ensam många timmar i sträck.
Jag har ofta tänkt att det här kunde vara ett lämpligt jobb för en någorlunda frisk pensionär.
Själv var jag utan hund i 15 år, när jag jobbade heltid med mycket övertid och dessutom veckopendlade till Berlin. Men samma dag som berlinuppdraget slutade och jag trappade ner till halvtid inför pensionen skaffade jag hund igen.
Sedan passade jag under många år mina släktingars hundar - båda jobbade heltid, och var borta nio timmar i sträck. Innan de flyttade hit, så att vi blev grannar, hade de hundarna på hunddagis. Det var långt ifrån idealiskt. Hundarna måste hämtas och lämnas, vilket gjorde de långa arbetsdagarna ännu längre, det var några incidenter på dagiset med gruff mellan hundarna, och dessutom kostade det skjortan.
Vår lösning fungerade utmärkt. Jag gick hem till dem på förmiddagen och hade då min egen hund med förstås. Sedan var jag där några timmar, då jag mest satt och jobbade vid deras dator med en forskningsrapport jag höll på med. De har en stor inhägnad tomt, men jag gick också långa promenader med alla hundarna, eftersom jag är en frisk och aktiv pensionär.
Men även en lite äldre och skröpligare pensionär kunde göra en insats, bara genom att vara med hunden så den slipper vara ensam. (Och även ta den på en kissrunda, om jycken är tillräckligt liten och/eller lydig i koppel).
Sen dag jag inte längre vågar skaffa en ny hund p.g.a risken att jag skulle dö före hunden, kommer jag förmodligen att försöka få till ett sådant arrangemang med någon, bara för nöjet att få umgås med jycken. Och det finns nog många i min ålder som skulle kunna tänka sig samma sak.