Hur löser ni dräktiga ston och fölningar ni som inte har egen gård/stall?

Hade sånt flyt att min märr kunde stå kvar på station så nu har jag henne + föl och ett sto till där sen förra sommaren . Annars vet jag inte hur jag hade löst det.
 
Har bott i stallet då.

Annars rekommenderas flytt senast 2 mån innan beräknad fölning för att stoet ska bilda rätt antikroppar.
 
jag har alla mina avelsston 65 mil bort. När det närmat sig (riktigt nära) så har jag åkt dit och vakat på plats. Annars har jag vakat på distans via länk.
 
Jag har övervakning via kamera. En webbcamera faktiskt kopplat till ett mobilt bredband. Var jag än befinner mig kan jag kolla mitt sto via en app i mobilen. Sjukt bra!!
 
Skickar ni iväg dem och isåfall när? Även övrig info mottas tacksamt..
Jag stod i stall där ägaren haft ett eget föl själv och kunde tänka sig hantera föl, jag fick dock fölvaka själv. Hade tur och hon fölade första natten, satt uppe och pluggade på distans medan jag fölvakade.
Denna gång så flyttar jag henne till stuteri där jag kan betala bort att stallägaren fölvakar och gör allt. Finns möjlighet att göra det själv om man vill även med säng i sällskapsrum och löser jag det med skolan så kommer jag vara där och fölvaka själv igen. Men har sedan hjälp med all extra kring hantering av föl och så. Flyttar henne vid omkring 90dygn dräktigt.
 
När jag hade mitt sto inackorderad lånade jag en husvagn och bodde i. Kunde kika på henne från ett fönster, mycket smidigt! Men när det blev tillräckligt mörkt ute var det bara att gå ut och kolla till henne varje halvtimme. ;)

Nu har jag löst det ännu smidigare, lånat mage på två ston = stoägaren sköter om all övervakning. Nästan lite för bekvämt faktiskt... :p
 
På mitt gamla sto vakade jag själv. Hon är så reserverad av sig att jag visste att hon aldrig skulle föla dagtid eller i hagen. Jag vakade på nätterna och dagtid fanns det så gott som alltid någon i närheten.

Nästa år ska jag sätta hennes dotter i avel. Hon är en helt annan personlighetstyp och skulle kunna föla när som helst med hur många som helst omkring sig. Henne kommer jag att inackordera när det blir dags. Jag vet åtminstone två ställen där jag kan tänka mig att lämna henne. Båda är omkring en timmes resväg från mig och det kommer att vara förskräckligt för mig att inte få träffa henne så ofta som jag är van vid, men jag vet att det är omöjligt för mig att själv hålla koll på henne. Hon kommer att flyttas ungefär två månader innan beräknad fölning och så kommer jag att ta hem henne när fölet är en månad gammal. Jag kommer då att ha ordnat fölkompis på betet.
 
Jag har inte haft föl själv, men varit med två vänner vars hästar fölat. Vi sov i stallet när det började dra ihop sig. Väldigt mysigt faktiskt. :D
 
Jag använde fölvakt på min men den behövdes inte. Hon gick med ett sto med bf 3 dagar före min så när hon fölade så tog det inte lång tid innan min började visa tecken. Mjölken sprutade under dagen, på kvällen stod hon och skrek vid grinden så det var bara att ta in och sen fölade hon på morgonkvisten. Jag sov i stallet på en soffa bredvid boxen, vaknade av att hon la sig ner och vattnet gick. Fölvakade en natt då hon var så pass tydlig, jag tror att stoet ville ha mig där som stöd så jag var aldrig orolig för att jag skulle missa det.
 
Jag hade min tant gående i hage bredvid gårdsägarens bostadshus där de såg henne hela dagarna + kameraövervakning i både stallet och hagen plus camping i stallet när det började närma sig. Tog ut semester veckorna runt bf och stallet ligger precis bredvid en sjö så jag låg och solade och läste i närheten och kollade på kameran. Rätt skönt faktiskt ;) Dock så funderar jag på att hitta ett "stopensionat" till henne om jag fortsätter att ha henne i avel.
 
Jag har mina hästar ca 8 km hemifrån på lösdrift. Har använt ett föllarm som de kan gå med dygnet runt och som ringer upp min mobil när det är dags. Var perfekt när ena stoet bestämde sig för att föla 12 mitt på en vardag då jag var på jobbet.... (Fick skicka en granne först). Däremot har de lurat larmet några gånger och jag har testat lite olika varianter. Jag tror jag börjar få kläm på vilka problem som kan uppstå och hur jag ska eliminera dem.
När jag har trott att det varit földags har jag sovit i bilen i hagen - annars har jag tagit det lugnt i och med att jag vet att jag är där på 10 min om larmet ringer.
 
Jag har fördelen att jag kan lämna över allt sånt ansvar till mina stallägare som är vana uppfödare och tar det ansvaret med nöje :)
Men när det närmar sig så kommer jag att följa via kamera och kommer sova hos stallägarna när jag inte jobbar.
Jag är ju intresserad och vill gärna vara med, men det är så himla skönt att ha vana människor tillhands :)
För mig blir det första gången nästa år.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 124
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
92 616
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 502
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 016
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp