Hur liksidig är du?

malumbub

Trådstartare
Vi vill/kräver ofta att våra djur ska vara liksida, men hur liksidig är du själv?

Kan du borsta tänderna lika bra med höger som vänster hand?
Kan du borsta håret lika bra med resp hand utan att vrida nacken av dig, slå dig själv med borsten eller borsta åt fel håll?
Kan du skriva ditt namn lika bra med både höger och vänster hand?
Kan du skriva ditt namn från både höger och vänster?
Kan du mocka/sopa/skyffla lika bra åt båda hållen med höger resp vänster hand "överst"?
Kan du köra bil med höger resp vänster hand på ratten?
Kan du öppna dörren...?
Kan du torka dig på toa lika bra...?

Det finns så många enkla knep som får hjärnan att tänka i andra banor och får våra rörelsemönster att bli mer liksidiga och får oss att bli jämnare mot hästarna.

Hur gör du för att vara lika rättvis mot dig själv som du kräver av hästen?

Sv: Hur liksidig är du?

Jag är inte det minsta liksidig. Brukar försöka att göra saker med vänster sida av kroppen ifall jag inte måste skynda mig (vilket jag iof oftast måste). Det är faktiskt otroligt svårt att tvärtommocka - plötsligt förstår jag hur sambon känner sig när han står och kvider vid mockningen och en box tar 1.5h för honom.

Jag är född dubbelhänt. Som barn gjorde jag alltså saker med den handen som var närmast. Ritade, borstade tänder mm.

Men jag började i skolan tidigt 1800-tal :crazy: och förbjöds använda vänsterhanden. Jäkla lärare! :mad:

Jag är fortfarande relativt liksidig men skriver som en kratta med vänster.

Fördelen är att hästen blir liksidig när man rider den. Min häst har ingen bra och dålig sida. Hon gör allt på samma sätt åt båda hållen.

:love:

:bow:

Kan inte annat än *tummen upp*!

Själv jobbar jag på att få hjärnan att tycka att det är ok att ha hemmanycklarna i vänster jackficka och låsa upp dörren med vänster hand och samtidigt bära TUNGT i höger. Kan borsta o mocka o skriva o allt möjligt, men just bära tungt + låsa upp dörren har min hjärna svårt för...

Jag började med att borsta tänderna på kvällen med fel hand. Det hjälpte hjärnan att jobba vidare sen. :)

De flesta av oss föds liksidiga - men vi förblir inte det. Själv har jag börjat mocka med fel hand; några få tag i början och sedan allt mer. Det gör STOR skillnad på min "muskling" också!

Men visst finns det mycket att öva på. Eftersom jag har islandshäst är det dock från start naturligare att göra allt även från "fel" sida. Det ingår ju redan i unghästtränarprovet som de flesta av våra instruktörer gör förr eller senare.

Testa att börja trappan med fel fot, eller sätta på byxorna med fel fot först. Det finns mycket ... :angel:

Vi vill/kräver ofta att våra djur ska vara liksida, men hur liksidig är du själv?

Kan du borsta tänderna lika bra med höger som vänster hand?
Kan du borsta håret lika bra med resp hand utan att vrida nacken av dig, slå dig själv med borsten eller borsta åt fel håll?
Kan du skriva ditt namn lika bra med både höger och vänster hand?
Kan du skriva ditt namn från både höger och vänster?
Kan du mocka/sopa/skyffla lika bra åt båda hållen med höger resp vänster hand "överst"?
Kan du köra bil med höger resp vänster hand på ratten?
Kan du öppna dörren...?
Kan du torka dig på toa lika bra...?

Det finns så många enkla knep som får hjärnan att tänka i andra banor och får våra rörelsemönster att bli mer liksidiga och får oss att bli jämnare mot hästarna.

Hur gör du för att vara lika rättvis mot dig själv som du kräver av hästen?

Inte liksidig alls skulle jag säga. Jag borstar inte tänder eller skriver lika bra med båda händer. Köra bil (styra), sopa i stallet, mocka, borsta hästen och öppna dörrar går däremot lika bra med båda.
Det är ju träning som saknas. Jag är starkare i vänster sidas ben och bål men starkare i höger arm. Koordinationen är väldigt olika när det gäller att göra saker med höger eller vänster hand.
Stallsysslor gör jag medvetet med båda sidor, men mycket i vanliga livet görs på det sätt som är enklast. Skulle jag skriva med vänster blev det inte mycket skrivet (och inte läsbart)
Vi är lika oliksidiga som våra kära hästar, men vi är nog mera noga med att träna dem än oss själva i allmänhet.

Hehe... Jag är inte det minsta liksidig alls. Tyvärr. Självklart borde jag försöka träna upp min vänstersida, men det tar tyvärr för lång tid... Vilket resulterat i att jag då o då har hemskt ont i min stackars högeraxel. Man får skylla sig...

Kul att du skrev i gästboken!!!:)

Jag övar ofta.

Hoppar lika gärna upp i sadlen från vänster som från höger sida. Helst med pall, men det går utan.

Provde på inrådan från naprapat att hoppa i byxorna på morgonen i omvänd benordning, det blev skittrassligt.

Ryktar leder och hanterar häst så mycket liksidigt jag kan.

Jag använder min vändtra sida lika mycket som min högra...:)
Är nog ganska liksidig...har lite såvrare för att skriva med vänster hand men det går... :)

Hade jag varit häst hade jag nog blivit utdömd för längesedan:rofl:
Jag är totalt värdelös med min vänstra hand, visst jag använder att skriva på datorn med tillsammans med den högra..)
Kan inte borsta vare sig stallgången eller håret med vänster hand.
Skriver inte heller med vänster...
Visst öppna dörrar är OK
sitta upp från vänster? Nope!, har provat och gör det inte igen...

Tänker jag efter har jag nog mest vänsterhanden till att stötta hakan i:D
Hopplöst fall med andra ord:o

Jag har gjort en tråd om detta för länge sen, eftersom jag tycker att det är en sak som en del ryttare faktiskt inte tänker på, men som är väldigt viktigt, med tanke på hur känslig hästen är mot sådant.

Jag gör nästan allting från höger sida, och jag är dubbelt så stark i höger som vänster sida. Men jag försöker att byta ut sida i vardagen, tex genom att trä på mig byxbenet på vänster ben först, borsta tänderna med vänster hand osv.

När jag stiger upp på hästens rygg växlar jag mellan vänster och höger sida, samt att jag leder hästen från olika sidor.

Det är svårt, men det ger resultat!

Hehe... Jag är inte det minsta liksidig alls. Tyvärr. Självklart borde jag försöka träna upp min vänstersida, men det tar tyvärr för lång tid... Vilket resulterat i att jag då o då har hemskt ont i min stackars högeraxel. Man får skylla sig...

Kul att du skrev i gästboken!!!:)

Tar tid från vad? :p

jag är dubbel"händig" :) kan dock inte skriva så bra, men de beror nog mer på att jag inte automatiskt skriver bokstäverna som de ska vara, för de kan vara läsligt som jag anstränger mig..

Annars tar jag den näven som är lättast.. Och jag kör högerstyrda bilar ibland (japanska sportbilar finns inte i vänsterstyrt) och det trivs jag bättre med!

Kommer inte på nåt som jag har direkt problem med att utföra med min vänstra hand även om jag använder den högra som de primära valet.

Ja kan Inte "blinka" med högra ögat och ha det andra öppet. inte kunnat sen ja va liten, heller inte min pappa. nu kan jag stänga det med stor ansträngning, det handlar nog om träningssak... :crazy: :rofl:

har gör svårt för att ställa höger i ridningen .. funderar om det har samband haha

är för övrigt högerhänt. men när jag spelade fotboll använde jag både fötterna och föredrog vänstersida när jag spela. annars blev det omvänt haha ja e nog knepig !! :bump:

Kan man lära sin "svaga" sida att bli lika bra som den andra eller iaf någorlunda bättre?

jag är nog inte så liksidig.. :angel: men brukar träna lite då o då på att använda vänster hand mer (är högerhänt). :)

väldigt bra tråd du skapat, för det är nog ngt man inte tänker på så ofta.. tyvärr. :crazy:

Klart man kan! Det handlar om att få hjärnan att bryta vanor och rörelsemönster och bygga upp nya!

Jag började med att borsta tänderna med "fel" hand och utökade sen med borsta håret, rita med vänster, ha datamusen på andra sidan, klä på mig från andra hållet, mocka och jobba i stallet mer liksidigt o s v. Ju mer man tänker på det, desto mer ser man saker man kan ändra på.

Samtidigt som du tränar hjärnan får du även upp styrka och "balans" i den andra sidan. Jättebra!

(För mig var det jättebra att jag hade tränat liksidigt då jag blev opererad i höger handled i höstas och varken fick eller kunde använda höger på samma sätt.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ han som skriver golits inlägg funderar på hur nationen samlat sig efter Ulf och Ebba von Papens, samt lille Johns upprop till nationen...
Svar
4
· Visningar
566
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25