Hur liksidig är du?

Sv: Hur liksidig är du?

Tack!

Jag upptäckte efter att ha börjat tänka liksidigt att jag får ont i kroppen om jag är ensidigt, så jag tänker rätt aktivt på det här. Och mår bättre.

Inte minsta liksidig men 2 alternativ klarar jag, att öppna dörrar & köra bil med vänster eller höger handen.
Är högerhänt & så fruktansvärt stel i vänster arm/hand att jag helst inte ens vill utsätta hästarna för att gå på volt i vänster varv med mej som ryttare:angel:

Knapp*
Har fått skäll av min tränare för att jag varit så sned, men igår fick jag loss arselet ur vagnen och pallrade mig till den otäcka benknoteknäckaren. Han konstaterade genast att mitt högra ben var 2 cm längre och att jag hade en bäckenrotation (höger höft går före vänster).
Han bröt loss hela skiten, och idag då jag red kändes det som att hästen blev förvånad och undrade vad som hände med vårt svåra vänstervarv, plötsligt gick det tusen ggr bättre!
Min tanke är att det är svårt att bli helt liksidig, och att det kanske är viktigare med att utveckla sin kroppsmedvetenhet, så att man kan känna av tex var man har sin tyngdpunkt och därmed kunna kontrollera sin balans. Tänker på en dansare jag känner, han säger att det inte går att komma ifrån, helt, att man är vänster eller högersidig, men om man tränar regelbundet och allsidigt kommer kroppskänslan också att utvecklas.
Någon som provat att bowla med fel hand?
När jag tecknar med fel hand, så blir teckningarna mer känsliga...

Jag har pga av skada varit extremt oliksidig, gått omkring i en konstant skänkelbikning åt höger :angel:

Finmotoriken i händerna ( att jag skall kunna skriva med båda bryr jag mig inte om ) men annars jobbar jag hårt på att bli mer liksidig.

För att bli det så måste man ju bli jämnsidigt stark - Man måste mocka åt båda hållen.

Till häst är jag medveten om min oliksidighet och korrigerar den

Just att "testa" sig med att byta hand på toa är väldigt avslöjande...

*räcker upp en hand*
Jag har bowlat med både höger och vänster. Väldigt spännande första gången! :D

Intressanta funderingar...
Jag är inte alls liksidig, extremt högerhänt, men försöker träna på att använda den vänstra sidan mer!

Kan du borsta tänderna lika bra med höger som vänster hand?
Kan du borsta håret lika bra med resp hand utan att vrida nacken av dig, slå dig själv med borsten eller borsta åt fel håll?

Ja till ovanstående

Kan du skriva ditt namn lika bra med både höger och vänster hand?
Kan du skriva ditt namn från både höger och vänster?

Nej.

Kan du mocka/sopa/skyffla lika bra åt båda hållen med höger resp vänster hand "överst"?
Kan du köra bil med höger resp vänster hand på ratten?
Kan du öppna dörren...?
Kan du torka dig på toa lika bra...?

Ja.

Hur gör du för att vara lika rättvis mot dig själv som du kräver av hästen?

Försöker jobba med båda sidorna, t ex så varierar jag vilken hand och vilket 'håll' jag mockar åt, varierar i vilken hand jag bär saker/det tyngsta etc. Dvs i vardagen försöka göra saker med både höger och vänster sida.

Jag är dock (naturligtvis) oliksidig, och därför försöker jag tänka på det när jag rider med, med mer eller mindre stor framgång (den där vänsterhanden lever sitt eget liv ihop med vänsterbenet ibland). Nån gång strax innan pension kanske jag är liksidig, tills dess är det nog bara fortsätta nöta och fortsätta tänka på att kompensera för det.

Jag tror jag lyckas ganska bra i alla fall, då mina hästar är oliksidiga åt olika håll. (Dvs en är starkare i höger, en i vänster etc, inte alla åt ett och samma håll).

Sen jag åkte av med dunder och brak och fick en skada i höger axel (som är i princip utläkt) så har jag blivit ganska liksidig, även finmotoriskt.

Jag är otroligt o-liksidig. Jag skriver värdelöst med vänster hand och jag rider 100 gånger bättre i höger varv. Detta är någonting jag verkligen får kämpa med :D Hästen och jag är oliksidade åt samma håll - osis - !

kl
idag har jag diskat bakvänt. skvätte lite mer vatten än vanligt!

det som är bra med en lapptop...är att man inte blir fast med högerhanden på musen :p

Jag ar liksidig muskulart idag. Har varit hos massoren och rattat till kroppen. Jag kan gora sakerna ovan hyfsat liksidigt dock inte alla.

Liksidigheten sitter ju inte bara i armarna eller axlarna utan aven i backenet och ryggen.

Ursakta konstiga ord men sitter vid en engelsk dator eller vad man ska saga.

- Inte 100% lika men det går nästan lika bra.

Kan du borsta håret lika bra med resp hand utan att vrida nacken av dig, slå dig själv med borsten eller borsta åt fel håll?
- Jajamen.

- INte lika bra, men kan skriva med båda händerna.

- Jajamen.

Kan du mocka/sopa/skyffla lika bra åt båda hållen med höger resp vänster hand "överst"?
- Absolut. Kan även spela badminton/bowla/spika/skruva skruvmejsel med bägge händer lika bra.

- Jajamen, även prata i mobil med luren i höger hand och växla med vänster hand som jag korsar över knäet. :p Dessutom kan jag köra högerstyrd bil och växla med vänster hand i manuell låda.

Kan du öppna dörren...?
- Japp, vem kan inte det? :crazy:

- Jajamen.

Behöver jag säga att jag är nästintill bådahänt? :angel:

nja... nästan!!

det kan jag faktist!

kan kan alltid..:angel:

låååångsammt

inte utan ryggskott

japp! (fråga mig inte hur jag vet det:angel:(jag är minderårig))

kan du öppna dörren?

ja

det har jag ingen aning om:D

Jag var på ett föredrag genom skolan med Ulf Johansson (författare till "Ryttare är Idrottare") där han gick igenom vad som krävs av våran egen kropp för att kunna rida bättre. Däribland var liksidighet, det är väl klart som f:angel:n att hästen blir oliksidig om vi är det.. Men han sa också att om man var väldigt vältränad skulle man kunna "balansera" upp hästen på ett bättre sätt. Jag har alltid annars hört att det blir svårare att få kontakt med hästen genom kroppen om man är för musklad, att man inte kommer ner riktigt i sadeln eller blir för hård i hand/skänkel/säte.. Vad har ni för erfarenheter av det?

Nej, men det har blivit bättre sedan jag börjat träna på det.

Kan du borsta håret lika bra med resp hand utan att vrida nacken av dig, slå dig själv med borsten eller borsta åt fel håll? Har aldrig testat, men ska börja med det :)

Kan du skriva ditt namn lika bra med både höger och vänster hand? Nope, skriver lika illa med båda händerna ;) Vänster är dock snäppet fulare.

Nej, ser egentligen ingen anledning till det.

Kan du mocka/sopa/skyffla lika bra åt båda hållen med höger resp vänster hand "överst"? Nej, men har försökt träna på det, men det tar en sådan tid. Inget man hinner med med all stress. Men defenitivt något jag vill kunna.

Kan du köra bil med höger resp vänster hand på ratten? Kör med båda händerna på ratten.

Kan du öppna dörren...? Det känns avigt med fel hand men går hyffsat.

Kan du torka dig på toa lika bra...? aldrig testat, ska göra det nästa gång ;)

Jag funderar ofta på hur man gör saker med höger eller vänster. Mockning och sådant är defenitivt ngt man bör kunna för att inte bli överansträngd i en sida. Får ofta ont i nacken när jag mockar många boxar... Skulle velat lära mig att göra både från höger och vänster när jag började med hästar.

Jag har inga vetenskapliga svar. Men min tanke är att man borde kunna kontrollera sina muskler om man är vältränad. Det förutsätter att man även kan slappna av/spänna av musklerna. En omusklad ryttare borde i mitt tycke bli hårdare och mer okänslig eftersom hon/han inte har lika stor kontroll på sina muskler. Den måste typ ta i hårdare för att få samma verkan som en tränad och då blir rörelsen mer oprecis.

Jag vet inte hur en proffissionell body-builder skulle sitta i en dressyrsadel, men den "normalt" vältränade ryttaren skulle nog ha mer fördel än nackdel av sina muskler.

Gahh...mitt största problem är att jag är såå mycket svagare i vänster sida. Jag går på gym och försöker träna upp vänster sidan d'r. Samt som jag har börjat ryckta med vänder han och försöker göra lite andra gejer med venstern.

Är jag starkare i mig själv och kan bära upp mig själv bättre så sitter jag mycket bättre och lugnare på hästen.

Det är ju inte med musklerna jag rider, men med en bättre musklad kropp kan jag tänka på annat än att bara sitta kvar och hålla kroppshållningen.

M a o så orkar jag koncentrera mig mer på hästen om det inte finns annat (som t ex min kropp) som är "i vägen" och snor energi, ork och tankekraft.

Sen ska man ju inte sitta o spänna sig t ex i benen för att sitta kvar, utan precis tvärtom sitta och slappna av för att kunna följa med hästens rörelser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ han som skriver golits inlägg funderar på hur nationen samlat sig efter Ulf och Ebba von Papens, samt lille Johns upprop till nationen...
Svar
4
· Visningar
566
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25