Sv: hur ligger sadeln? (bilder)
Kantern kostade 14 000 kr (eller typ 13 950 eller nåt) ny när jag köpte min i våras. Kanske går att hitta lite billigare nånstans om man vill det med.
Mäta anläggningsyta tycker jag är APSVÅRT, jag överlämnar sånt där med varm hand till sadelmakaren numera. Annat är också så lätt att 'se fel' på. T ex fuxen, kolla på 'helfigursbilden'. Jag skulle ju velat säga att han har SVÄNGD rygg, men det är monstermanken som luras, anläggningsytan är rak och han ska ha hyfsat rak bom. Manken kommer 'framför' när det är sadel på.
Som sagt, jag överlåter numera sådana där bryderier till min sm som jag har fullt förtroende för efter våra år 'tillsammans'.
Kanterns färg är riktigt snygg ja, dock är den tvåfärgad, eller i två nyanser, syns på bilden. Jag är mindre förtjust i att rida i den jmf med den Crown Warmblood jag hade innan (som också låg utmärkt på hästen, den är dock längre), men jag är lite pipig. Och det är en riktigt skön sadel inget snack om det. Men jag vill eg ha djupare säte och större knästöd.
Nya M&N är lite vidare i vidden än innan, Zaldi har jag ingen koll på numera men tycker de är ganska små i sina vidder. Men de har samma system som M&N, men jag tycker ändå inte det går att jmf, då är det dock ett tag sen jag hade Zaldi.
Men M&N ponny finns upp till 34 i vidd, den är VID, riktigt VID.
CB Kantern finns upp till fit 5, den är också riktigt VID. Fbl har fit 3, som är normal eg, men den är lika vid som M&N:en i 32 t ex.
Kanter går ganska lätt att hitta begagnad, finns en hel del om man bara har lilte tålamod.
Kanalen är 4 fingrar längst bak, 3 fingrar på smalaste stället. Breda bossor, ganska platta (inte 'takformade')
CB:n TROR jag btw skulle passa hyfsat till allroundridning då den inte är så djup. Kom på två saker ang den med.
I orginal så den har ungefär tre mil långa stroppar. Och främre stroppen fäster uppe i ortspetsen och ligger lös därifrån. Det första sadelmakaren gjorde när jag bestämt mig för den var att kapa av stropparna (är sju miljoner hål på dem med så inga problem så), och så tog han håll och trädde främre stroppen genom knästödet, han hade en jättebra motivering till det som jag dock inte minns. Men som sagt om du får tag på en så var beredd på att stropparna är sådär sju mil långa om ingen kapat dem.
Helfigursbild med Kantern, dock lite oskarp:
SLänger in en bild på min Crown Warmblood med, den är lite längre men fortf kort. Finns även den i VIDA bomvidder. Deras bruna är APSNYGG (dock blev det en svart för mig)
Den är dyrare än Kantern dock (fast inte så mkt, om den inte ökat väldigt, jag köpte min maj 07 och då kostade den 15 000 kr), och inte lika lätt få tag på beg. Och inte alls lika allround. Men gud så jag ÄLSKADE den sadeln.. emla fblherre att vara pipig (sadeln passade honom perfekt, men han var aningens, aningens boglåst med den.. mummel..)
Crown/Ideaal Jessica har lite mindre djupt säte men är storasyster till Crown, låg precis lika bra på hästen och jag tyckte lika bra om den. Hästen HATADE dock Jessican, enda anl vi kunde komma på jag & sadelmakaren var att Jessican har bredare kanal. Jessica finns det hyfsat gott om på begmarknaden.
Ett annat märke som är värt att prova (men inte billigt det heller, stor spännvidd i pris dock beroende på modell) är Jeremy Rudge, iaf hoppsadlarna finns i vissa modeller ivf lika korta och vida som de andra sadlar jag talat om. (Dock var prislappen på den JR jag kärade ner mig i lite för hög, och jag valde som sagt lägga mest pengar på dressyrsadeln, som jag anv mest, och talite budgetalt vad gäller hopp.)