hur ligger sadeln? (bilder)

Sv: hur ligger sadeln? (bilder)

å så har jag varit och kollat upp mig själv idag... tyvärr hittade han inget fel :cry: jag känner mig sned när jag sitter i sadeln, det vänstra knät ligger längre fram än det högra. jag hade lite scolios i mitten av ryggen, men detta var så vanligt och lite att det inte skulle märkas av.
jag som så gärna ville att det skulle vara något!(självklart lätt att behandla då). det kan väl inte vara hästens snedhet som gör att det känns så?

lite besviken är jag faktiskt...

Vart var du o kollade upp dig?

Enligt min sjukgymnast var jag helt symetrisk men när jag gick till massören var det en skillnad på 6 cm i bäckenet...

ojdå! jag var oxå hos en sjukgymnast. han kände, klämde och drog i nästan en timma men hittade inte orsaken till mitt problem...

jag har förut varit på massage genom företagshälsovården och frågat samma sak där, men dom har inte kunnat känna något heller. det enda problemet har varit knutor och det är pga arbetet.

tror du det är bättre att boka en tid hos en kiropraktor?
man tycker ju att sjukgymnaster borde kunna sånt här oxå. han verkade iaf väldigt noggrann.

Naprapat är nog bättre än kiroprakter. I allafall enligt min erfarenhet! Kiropraktern knäckte rätt kotorna och nästan genast åkte de tillbaka och jag hade ONT. Provade en naprapat istället som ju även behandlar musklerna och äntligen blev det bättre. Har snett bäcken som ger låsningar i bröstryggen som i sin tur låser nacken.
Det kanske är så som du själv varit inne på att du snedbelastar din muskulatur pga att hästen är sned.

Jag körde igenom läkare, naprapat, sjukgymnast, fysioterapeut etc, alla hade olika åsikter och teorier. Alla missade att jag var sned, det var min equiatriker som upptäckte det.

Dock så min brors kiropraktor upptäckte han var sned, så kan vara helt beroende på 'vem man hamnar hos' med. Det är en djungel tyvärr.

det låter som om jag ska prova nån mer typ av behandlare då.. typ naprapat.
var för ett bra tag sen hos en homeopat som kostade skjortan, men jag märkte ingen skillnad efteråt.

jag ska rida en sväng idag och se hur det känns nu när hästen iaf är rak. problemet är väl om det är jag som snedbelastar honom, så kommer han aldrig att bli helt rak om inte jag fixar till mig själv.
verkligen en djungel det här...

Det är ju tyvärr så, jag skulle uppsöka en massageterapeuth först och sedan en naprapat/kiropraktor.

Det är bra att du tar ut ET. Men tänk på att snedmuskling är ngt du måste träna om och det tar tid, om det nu är så att detta stämmer. Jag vet inte vad en ET gör helt och fullt men om en häst är snedmusklad kan det ligga bakom ett kiropraktiskt fel som måste åtgärdas. Vet inte om ET bara masserar eller om de också utför kiropraktik.

Lycka till. :)

jo det är klart att vi behöver träna på detta.
han som var ute hos oss gjorde både akupunktur och kiropraktik, först nålar som han lät sitta i typ 20 min och sen tryckte han osv.

jag red honom lite lätt idag i alla gångarter bara för att känna på honom. han kändes lite bättre i höger galopp och var som ET:n sa lite svajjig nu i början, spec i skritt och trav.
men sadeln glider så förbannat fortfarande :cry:
när jag hade ridit färdigt så var stigbygeln på vänster sida många cm längre ner än den högra! det kan ju bara inte vara bra... det känns jättetydligt när man rider så jag visste ju det med en gång...

vet inte riktigt hur jag ska göra nu. antingen får jag försöka rida så lite som möjligt(tömköra mkt) eller så får jag helt enkelt byta sadel nu och kanske igen om nån månad eller så, om han nu musklar upp sig mycket som ET:n tror han kommer göra och som jag hoppas!

jag ska försöka leta upp någon annan behandlare som kan ta en titt till på mig. när jag står framför spegeln så ser jag ju att vänstra sidan(i midjan) är mer böjd än den högra, så nått måste det ju vara.

Hur gör jag :confused:

alexandra: dressyrsadeln var riktigt snygg!
jag mätte hans rygg och fick den till 35cm :eek: nu kanske det inte blev helt rätt för det är väldigt kort..

åjo, det kan stämma.. min et (också mycket duktig och erfaren ryttare) fick honeys rygg till ca 35-37cm.. välkommen till klubben :o :rofl:

Vart var du o kollade upp dig?

Enligt min sjukgymnast var jag helt symetrisk men när jag gick till massören var det en skillnad på 6 cm i bäckenet...

det där med bäckenet låter bekant.. samma hos mig. mitt högra ben blir ca 5cm kortare än vänster när bäckenet vrider sig framåt. :crazy: måste gå till naprapat och dra ut med jämna mellanrum, märker dock inte att det är dags förrän det gör ONT i ryggen (= aldelles för sent egentligen)..

å så har jag varit och kollat upp mig själv idag... tyvärr hittade han inget fel :cry: jag känner mig sned när jag sitter i sadeln, det vänstra knät ligger längre fram än det högra. jag hade lite scolios i mitten av ryggen, men detta var så vanligt och lite att det inte skulle märkas av.
jag som så gärna ville att det skulle vara något!(självklart lätt att behandla då). det kan väl inte vara hästens snedhet som gör att det känns så?

lite besviken är jag faktiskt...

låter som att du skulle kunna ha samma fel som jag.
gå till en naprapat. ett riktigt proffs, en erfaren som jobbat länge. hade du bott i stockholm hade du kunnat få numret till min..
scolios har jag också, men bara några grader. enligt både naprapat och läkare ska detta inte påverka.

du påverkas av om hästen är sned, javisst. men hästen påverkas också av om du är sned. det kan bli så att ni påverkar varandra hela tiden.

jag ska försöka leta upp någon annan behandlare som kan ta en titt till på mig. när jag står framför spegeln så ser jag ju att vänstra sidan(i midjan) är mer böjd än den högra, så nått måste det ju vara.

Hur gör jag :confused:

låter absolut som min rygg.. naprapaten nästa!

ja det får bli så. jag känner att jag måste få detta utklarat nu, det har stört mig så länge och börjar bli väldigt påfrestande...

jag tror att det är jag som har belastat honom snett så han oxå har fått problem eftersom det var lite samma sak med min förra häst.

jag tror jag ska tömköra mer än att rida nu ett tag framöver och sen höra med sadelmakaren hur han tycker vi ska göra med sadeln.

Tack så jättemycket för alla svar :bow:

Mycket möjligt att det är så.

I 8år sa alla läkare o.s.v. att min rygg är heelt symetrisk. när jag sen fick vidrigt ont i 8an kollades detta supernoga upp, och viola - ett fel som jag haft hela mitt liv! *mutter*
död åt alla skolläkare som mäter ryggens rakhet med vattenpass stående!!! idioter.. och alla "proffs" som inte ser :devil:
men som sagt; iväg till en bra naprapat med dig.
jag har detta fel:
bäcken som vrider sig framåt, vilket gör höger ben betydligt kortare och dessutom tränger ihop min ryggrad till ett slags kantigt spegelvänt S. alla får inte ont av detta, men i min rygg strålar smärtan i muskler och senor när det är som allra allra värst. + ett par grader scolios som inte ska påverka men som knappast kan göra det bättre iaf..:cool: detta är kroniskt, det enda jag kan göra är att räta ut det med jämna mellanrum.

lycka till!

oj, vad hemskt att det tog så lång tid innan du fick rätsida på problemet!
det är mycket möjligt att jag har något liknande. han kollade faktiskt aldrig hur det såg ut när jag satt ner...

jag får ju inte ont eller så när jag rider. ett problem till jag har som kommer ibland, är när jag lyfter upp höger ben för att spänna sadelgjorden, så kan det knäppa till i höftleden och sen fastnar benet i det läget.
det gör svinont! det kan ta en stunds knixande för att det ska släppa, men det är ju inte varje gång det händer...
sjukgymnasten visste inte heller vad det kunde bero på.

man kan omöjligt få en ärlig syn på en rygg om man inte ligger ner och är lite uppvärmd ;) står man upp eller sitter ner så belastar man naturligt om för att stå/sitta ordentligt = problemet döljs, iaf delvis.

vet inte om höften kan kopplas till ryggen, men det är mycket möjligt.

Jag har äntligen börjat känna när det är dags, och det är väldigt skönt för nu kan det nästan vara lite skönt o gå till massören, innan så låg jag en hel dag efteråt nu handlar det bara om ett par timmar :p Man vill ju få loss det även om det gör f*rbannat ont.

tezzie82 Jag skulle enbart tömköra under tiden som du är under behandling, på så sätt får även hästen en möjlighet att muskla upp sig över ryggen. Tänk på att hästen ska vara rakriktad när du tömkör i skogen, i början får du säkert gå och parera lite men när du inte behöver det längre så är det toppen! Jag skulle inte sätta mig på hästen igen förrän du är rak och du har en ny sadel.

Du kommer märka gigantisk skillnad!

Sjukgymnaster och skolläkare är värdelösa, så är det bara!

Det angående benet du har säkert någon låsning som krampar när du tar i uppåt.

åh vad skönt.. kunna få loss det i tid utan att ryggen mördar en efteråt.. :p

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: aida
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Spyro192
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.