hur ligger sadeln? (bilder)

Sv: hur ligger sadeln? (bilder)

Prestige! Appaloosa golden star hoppsadel bomvidd 35 passar raka ryggar, widig kan värmas om, toppskön att rida i:D

ja, det får bli tömkörning framöver. han är lite svår att få i en bra form när man rider i skogen men på banan går det bättre. hur ofta kan man tömköra på bana? det kanske sliter för mycket att gå på volter osv för ofta?

jag orkar knappt promenera med honom ute för han går så fort :o
det är för mig nästan helt omöjligt att få honom i en bra form ute...

han är ju fortfarande under "bantning" så jag vill helst hålla igång honom varje dag. hur ska jag lägga upp det?

hur ska jag göra för att bygga så mycket muskler på honom som möjligt?

Jag anser ju att det är skadligare att rida runt ute i skogen i en dålig, spänd form än att jobba hästen korrekt på bana...

jo det låter ju vettigt. vi har ju en travbana på ca 700m som jag kan tömköra på och även en enorm hed med väldigt bra gräsunderlag.

vad tror ni om det här upplägget:
tömköra i paddocken 2 ggr/veckan,
tömköra på heden 1 ggr/veckan + lite klättring(backar på hemvägen)
tömköra 1 ggr/veckan på travbanan(mer raka spår)
tömköra i paddocken med cavaletti eller löshoppa/studs 1ggr/veckan
promenera ute i skogen resterande eller vila?

stämmer det att hästen bygger muskler bättre om man låter den vila en dag mellan träningarna? typ tömköra, vila, tömköra, vila osv.

då blir det bara tre ggr i paddocken och mer vill jag inte vara där(är för djupt underlag tycker jag).

jo det låter ju vettigt. vi har ju en travbana på ca 700m som jag kan tömköra på och även en enorm hed med väldigt bra gräsunderlag.

vad tror ni om det här upplägget:
tömköra i paddocken 2 ggr/veckan,
tömköra på heden 1 ggr/veckan + lite klättring(backar på hemvägen)
tömköra 1 ggr/veckan på travbanan(mer raka spår)
tömköra i paddocken med cavaletti eller löshoppa/studs 1ggr/veckan
promenera ute i skogen resterande eller vila?

stämmer det att hästen bygger muskler bättre om man låter den vila en dag mellan träningarna? typ tömköra, vila, tömköra, vila osv.

då blir det bara tre ggr i paddocken och mer vill jag inte vara där(är för djupt underlag tycker jag).

Har inte följt tråden, men tänkte bara påpeka. En dags vila för en häst är inte lönt. Om den ska vila är det minst 3 dagar i sträck. Annars mår dem bättre av att röra på sig lite varje dag.:)

då kör jag på enligt ovan och hoppas att det ger lite resultat iaf. han behöver ju även gå ner en del i vikt, så det är ju bra om han kan gå varje dag.

Jag skulle Inte råda dig att gå till en kiropraktor. De fall jag varit med om har alltid blivit till det sämre, för om man "knäcker till" någonstans och så flyttas bara felet nån annanstans. En kompis till mig tex knäckte till höften, och fick istället jävulusiskt ont i ryggen, sedan hittades felet uppe i nacken men att hon gått med det så länge att kroppen anpassat sig, därav kedjereaktionen då man ställde om höften. Det går alltså inte att behandla symtomen utan man måste hitta orsaken, annars flyttar man bara runt felet i kroppen.

En sjukgymnast har btw även massörgrejjen inbakad i sin utbildning/yrke så varför man skulle vinna något på att gå till en massör ist för en sjukgymnast kan jag inte förstå.

Vilodagarna kan du kanske skritta ut på lång tygel? Fungerar han på det eller stressar han runt som en stjärnkikare? Om du tar på dig gympaskor kanske du kan leda honom isf? För att banta en häst är det enligt mig mest effektivt att skritta långa pass på ett par timmar. Det är bra fettförbränning och sliter inte på kroppen. Hästar är som sagt gjorda för att gå i sakta mak större delen av dygnet...

jag tror jag ska prova en naprapat först och se om h*n hittar ngt. dom kan väl även mycket om musklerna runt skelettet?
nä, han kan gå bra på lång tygel :D enda problemet är att sadeln glider mycket, så jag går nog hellre med honom tills jag har köpt ny istället för att bli irriterad varje gång.

tack för svaret :bump:

en kiropraktor har mer utbildning än en naprapat, och ska känna igenom & titta på hela ryggen, höft och bäcken - INTE (som du beskriver att nån gjort) bara knäcka till på ett ställe hux flux. men tyvärr; branchen är som alla andra - full av idioter :crazy:

TS: japp en naprapat kan massor om musklera kring och i ryggen också. ;)
börja där.

Liten: ja det finns idioter överallt tyvärr. det är svårt att veta om någon är bra om man inte får någon rekomenderad... men jag ska höra mig för.

Celoty: tack för din åsikt! jag hoppas att jag kan hitta en ny sadel som passar perfekt, men det verkar ju nästan vara omöjligt :crazy:
får se vad sadelprovaren säger när han kommer. tror jag ska vänta ett par veckor å se om han musklar på sig lite till först. fast det är klart, det kanske tar flera månader innan det börjar synas på honom...

denna sadeldjungel... :cool:
(om du kan tänka dig bomlös sadel så finnes lagerrensning på torsion..)

Hur är det när du rider barbacka? Åker du åt sidan då med?

Det finns ingen sadel som kan fixa detta, eller passa på en sned häst. Det som händer om du lägger en sadel på en sned häst är att sadeln snart trycks sned den med. Och ska hästen musklas rak så kan den inte gå med snedstoppad sadel.

Barbacka är mitt tips. Vet inte hur det är med bomlösa sadlar dock - någon annan som vet? Det kanske kan vara ett alternativ. Kolla hur det funkar som tillfällig lösning medan hästen musklas om.

Och som sagt - checka så att det inte är du som är sned.

Liten: jag skulle kunna tänka mig att prova bomlöst men då vill jag ha någon som provar ut en åt oss... tycker inte jag kan tillräckligt för att göra det själv.

tintilar: jag rider helst inte barbacka på honom :angel: han är hm lite hoppig ibland och inte så bekväm att sitta på utan sadel... men jag kan ju testa en gång för att se om jag åker åt sidan.

nej det är därför jag inte vill använda den sadeln jag har nu. vill heller inte rida på honom innan jag har kollat upp mig hos en naprapat el liknande, ifall jag är sned.
nu sa ju sjukgymnasten att jag inte var det, men jag vill kolla med någon annan oxå för att vara helt säker.

sen är det kanske dumt att prova ut en ny sadel just nu innan han har musklat sig rätt igen, men det kan väl ta väldigt lång tid?

Att muskla om en häst kan ta väldigt lång tid. Men o andra sidan kan man komma så pass långt att man kan lägga på en sadel igen, under lite kortare tid.

Det är ju så att vad man själv vill göra är ganska ovesentligt. ;) Hästen måste musklas korrekt för att hålla. Sen kan man göra detta på olika sätt. Tex. genom tömkörning/ridning/löst arbete eller liknande. Men man måste ta hänsyn till de auspekter som finns, tex att hästen kanske inte kan ridas med bomsadel regelbundet. Eller så kan den det, detta måste man nog diskutera med ngn som har lite mer kunskap om hur musklerna påverkas av konstant tryck. Men enligt min erfarenhet och kunskap så är det inte lämpligt att lägga en sadel på en häst som är snedmusklas, just för att den inte ligger bra på hästen. Men om din häst är så sned som det ser ut på bilden så är den väldigt sned. Vill olikhet är ju sällan ngn fara.

på vilken bild ser han sned ut? ET:n sa inget om att han såg sned eller felmusklad ut men däremot så kände han ju det. nu blev jag väldigt orolig :crazy:

Liten: jag skulle kunna tänka mig att prova bomlöst men då vill jag ha någon som provar ut en åt oss... tycker inte jag kan tillräckligt för att göra det själv.

finns säkert många på distansforumet som kan hjälpa dig med det ;)
en bomlös sadel ger ju också mer frihet för hästens rygg att musklas än en bomsadel.

ja jag kan ju kika där lite. det kanske skulle vara det bästa egentligen eftersom jag planerar att rida en del distans nästa år... dom är ju inte så snygga, men bara den passar mig och hästen bra så är det värt det.

tintilar: såg nu att på första bilden så står han inte helt rakt, det kanske är därför han ser sned ut?

lånar min egna knapp:angel:

jag har idag varit hos en jättetrevlig naprapat! hon såg direkt att jag var lite sned :bump:
kanske konstigt att jag blir glad men det är så skönt att äntligen veta vad problemet är!
mina muskler på den högra sidan är mer ihopdragna så jag fick först massage med hjälp av sånna där elektriska lappar?. sen masserade hon ryggen och jag var väldigt orörlig i den nedersta delen sa hon. det problemet kompenserade jag längre upp på ryggen som sedan kompenserades uppe i nacken! ojojdå!

sedan käckte hon ryggen på tre ställen. det gjorde inte ont alls men gud vad jag tycker det ljudet är läskigt :crazy:
jag ska dit på återbesök på fredag igen.

nu väntar jag bara på den nya sadeln som ska komma denna veckan :bump:
det blev en bomlös Free form shortback light med alla tillbehör(även arabian girth som nog är ett måste)
sen ska det provridas! tänk om allt äntligen faller på plats, det hade varit underbart!
en sak mindre att oro sig för(lastningen nästa! går sämre för varje gång han ska lastas så jag behöver nog proffshjälp)

tack alla för hjälpen :bow::bow:

jag uppdaterar här när sadeln har kommit(kanske med bild tom)!!!

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: aida
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Spyro192
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.