hur ligger sadeln? (bilder)

Sv: hur ligger sadeln? (bilder)

Hur har det gått för er? Nu har det ju någon månad sedan du fick din Free Form.

oj jag har glömt av denna tråden. jag har nu ridit i min freeform ett tag och den funkar bra. enda kruxet är att jag tycker den ligger an lite för mycket över manken. jag får inte in mer än ett litet finger emellan och knappt det ens.

idag skulle jag prova att böja kopparjärnet lite men jag hittade inget :confused:
det ska vara ett på denna sadeln men jag har letat och det finns inget...

sedan har han även fått skav längst bak på båda sidorna av ryggraden. kollade med hon från stall v*å och hon sa att många hade problem med detta nu pga att vinterpälsen är extra känslig och att fällningen börjar.

jag blir ändå lite orolig att den inte passar. kanske är så att han är lite för böjd i ryggen så att den ligger lite i brygga, eller så är sadeln lite för lång. han är inte öm och verkar inte har ont när jag trycker och klämmer på ryggen.

jag har även varit hos naprapaten flera gånger men jag märker tyvärr ingen större skillnad :cry:
det enda jag kan göra är att stretcha varje dag och gå på massage.

däremot så glider inte denna sadeln så som min zaldi gjorde! jag kollar detta noga efter varje ridtur och stigbyglarna är i samma höjd på båda sidorna!
så det känns ju bättre med denna.

frågan är ju nu om jag ska fortsätta använda freeformen eller om jag helt enkelt behöver byta igen?
första ritten i år är ju 4:e april så det är inte så långt kvar. jag har inte ridit mer än någon mil i denna sadeln så jag vet inte hur hästen upplever det efter längre sträckor.

Jag tycker också att den ser för bananformad ut i bommen. Sen tycker jag även att du sadlar rätt långt bak...

för långt bak? jag har lagt den ett par fingrar bakom bogbladet som det ska vara...
jag har som jag skrev i mitt inlägg ovan köpt en ny sadel ;)

Har också haft en Free form och med samma problem som du har. Jag hade en shortback men den blev ändå lite lång och rörde sig därför bak och pälsen skavdes av. Köpte ett renskinn som jag lade under vintertid och det funkade. Däremot kändes det väldigt högt så jag köpte ett fårskinn, modell tunnt, istället och det var super!
Angående manken så kan du köpa lösa ilägg på Stall Vrå så padden blir tjockare och manken får mindre tryck.
Skumt med mankjärnet, det brukar ju sitta precis under sätet. Du får väl beställa ett nytt.

Free Formen har ingen vidare mankfrihet så det kan också vara en anledning. Men jag hade definitivt efterlyst mankjärnet och sett vad som hände när det kom i först och främst! Det ingår ju i köpet av sadeln.

ja det var mycket skumt... jag tyckte mig känna ett järn när jag klämde på själva sitsen men det gick inte att komma åt :confused:

jag har nu en grandeur pad, undrar om det kanske är bättre att köpa en ny skitopad och även sådana att fylla upp den med. har hört att skiton är bättre men det kanske inte är någon skillnad på själva fodralet?
kan man köpa bara järnet till sadeln löst?

vart kan man köpa ren/får skinn?

josefinefreed: ja det är alldeles för lite, som tur är så verkar han inte besvärad av det men så kan det inte vara en längre tid.

Tror nästan du kommer undan billigare om du bara köper nya skitopaddar och lägger i Grandeurpaden. Är inte säker men har för mig att Grandeurpaden är mer skuren som Free Formen.
Renskinn sökte jag på nätet efter och det visade sig vara billigast att köpa av någon som garvar eller present/inredningsaffär. Alltså ett helt skinn, man kunde även få med något smärre skönhetsfel vilket blev billigare. Kvittar ju när man ändå ska klippa i det. Fårskinn köpte jag en stuvbit från en lokal gårdsbutik. Det var som sagt mycket tunnare och funkade lika bra mot skavet. Däremot är renskinnet super som stötdämpare.
Angående järnet så hade jag ringt Stall Vrå och hört mig för.

Jag tycker inte sadeln sitter så bra. Den är på tok för bananformad bossorna. Sen tycker jag sadeln såg lång ut...

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: aida
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 221
Senast: Spyro192
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.