Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns många undersökningar som med hjälp av ekg och pulsmätare visar att då hästen är rätt bremsad så går hjärtfrekvensen ner i vilande läge. Likaså pulsen.
Det ser man också vid bremsning. Om den är rätt utförd.
Vid smärt så stiger värdena.
Men många bremsar för snabbt.
Tar tag i öron och bara vrider 14 varv eller i nosen med snörbrems och vrider hur som helst.
Har även sett då okunnigt folk bremsat så främre tandraden kommit emellan..
Bremsning sker i långsam takt för att rätt effekt.
AM
Japp och det är därför man inte ska bremsa i öronen.Hur många vetrinärer bremsar i öronen.INTE MÅNGA.
aah. öronen är en ganska smart lösning.
när vi var hos veterinären med våran russvalack ( 7årig russvalack som trodde han var en unghingst, som dessutom HATADE veterinärer) så höll dom om öronen på honom, för dom sa att dethade en lugnande verkan.
Så.. (inte för att det har med saken att göra) så höll vi honom om öronen, brems runt mulen, gav honom mer lugnande än han skulle ha, en klappade honom, en höll i benet, två stod på varsin sida och försökte hålla honom stilla.. och så veterinären och min syster då, som stod ch försökte prata med honom.
tror vi var SJU st som skulle hålla den lille pojken stilla.. pinsamt nästan ^^
aja.. aah. tyckte det var samrt att hålla i öronen som sagt.
Jag bor nära en stor ridanläggning, med tillhörande hagar. Ibland kommer hästar lösa, rymmer ur hagen eller sticker ur stallet, sådant som händer.
Nyss infångade jag en grimlös häst och återförde till stallet. Det var inte så lätt att få den uppspelte krabaten en fjording, att följa med.
Istället för "tack, snälla du" så fick jag gnäll för mitt sätt att leda hästen till stallet i brist på grimma.
Hur skulle ni leda en häst utan grimma, eller andra hjälpmedel?
(Jag låter några svar droppa in, innan jag berättar hur jag gjorde för att bli syndabock)
Inte alls. Då leder man inte. Däremot så kan man ju träna hästen till att följa dig. Fast så garanterat säkert kan det då aldrig vara.
Hälsning Maja
Jag tog lindrigt tag med vänsterhanden över nosen och ett rejält tag i örat med högerhanden. Folk är så pjoskiga,en människonäve kan knappast göra en skinn och broskbit (örat) särskilt mycket illa....
Hade god lust att berätta hur bremsarna ser ut i amerika.....
Jag tog lindrigt tag med vänsterhanden över nosen och ett rejält tag i örat med högerhanden. Folk är så pjoskiga,en människonäve kan knappast göra en skinn och broskbit (örat) särskilt mycket illa....