Hur leda grimlös häst?

Sv: Hur leda grimlös häst?

Pannluggen :angel: eller om det går så tar jag armen runt huvudet liksom. runt nacken. inte så barbariskt som det låter :rofl:

Det finns många undersökningar som med hjälp av ekg och pulsmätare visar att då hästen är rätt bremsad så går hjärtfrekvensen ner i vilande läge. Likaså pulsen.

Det ser man också vid bremsning. Om den är rätt utförd.
Vid smärt så stiger värdena.

Men många bremsar för snabbt.
Tar tag i öron och bara vrider 14 varv eller i nosen med snörbrems och vrider hur som helst.
Har även sett då okunnigt folk bremsat så främre tandraden kommit emellan..
Bremsning sker i långsam takt för att rätt effekt.

AM

Japp och det är därför man inte ska bremsa i öronen.Hur många vetrinärer bremsar i öronen.INTE MÅNGA.

Japp och det är därför man inte ska bremsa i öronen.Hur många vetrinärer bremsar i öronen.INTE MÅNGA.

Så fort de har en häst som inte går att bremsa näsan på eller att det inte räcker....

Förra året när åringen u-ljudade bäckenet bremsades örat direkt.

*kl*

annans häst, vad jag kan få fatt i fort som går att göra en "grimma" av..

mina hästar, pannluggen, hand på manken, hand under ganaschen. Typ... alt. en klapp på låret och en vissling, det funkar det med - iaf på shettisarna...

Sen kan man ju vänta ett tag och se dom lära sig vad orden "Du är på fel sida staketet" betyder... Shettisstoet sprang tillbaka in i hagen av sig själv tillslut när man ropade just den meningen... :rofl:

och de ställen jag varit på i usa har man också använt öronbremsning, o där var ingen häst huvudskygg. :smirk:

aah. öronen är en ganska smart lösning.
:)
när vi var hos veterinären med våran russvalack ( 7årig russvalack som trodde han var en unghingst, som dessutom HATADE veterinärer) så höll dom om öronen på honom, för dom sa att dethade en lugnande verkan. ;)
Så.. (inte för att det har med saken att göra) så höll vi honom om öronen, brems runt mulen, gav honom mer lugnande än han skulle ha, en klappade honom, en höll i benet, två stod på varsin sida och försökte hålla honom stilla.. och så veterinären och min syster då, som stod ch försökte prata med honom.
tror vi var SJU st som skulle hålla den lille pojken stilla.. pinsamt nästan ^^

aja.. ;) aah. tyckte det var samrt att hålla i öronen som sagt. :D

Ja, dom blir lugna när man tar i öronen, för att det är mkt dominant. En häst blir lugn och trygg när den känner sig säker på sin "ledare"
:idea:

Det är inte dominant, vart har du fått det ifrån? Vilken häst i en flock tar tag i örat på en annan?

Nej bremseffekten får man pga sk triggerpunkter som alla har, på mulen sitter en liten "grop" precis där man bremsar, man kan lika gärna ta en finger o nypa tag där o få samma effekt...samma med öronen, öronen är som zonterapi med mycket punkter på.

I pannluggen eller så tar jag i hakskägget om/när sådant finns. Eller tar ett rep/snöre/bälte runt halsen straxt bakom öronen om jag har tillgång till sånt.

Jag brukar ta tag under munnen ungefär vid hakan, men det kanske inte alltid funkar:crazy: .Men min pålle tycker verkligen INTE om att bli tagen i pannluggen, lite känslig;) men om jag tar honom ungefär vid hakan då går det bra, då är han sammarbetsvillig;)
Ser inge fel med att ta vid örat och de, är det nödvänligt så är det, bättre än att den ska springa iväg och kanske göra illa sig, istället för att bli tagen i örat lite, va löjligt att de reagerade så starkt på att man tar i lite:crazy:

MVH vickan

Jag bor nära en stor ridanläggning, med tillhörande hagar. Ibland kommer hästar lösa, rymmer ur hagen eller sticker ur stallet, sådant som händer.

Nyss infångade jag en grimlös häst och återförde till stallet. Det var inte så lätt att få den uppspelte krabaten en fjording, att följa med.
Istället för "tack, snälla du" så fick jag gnäll för mitt sätt att leda hästen till stallet i brist på grimma.

Hur skulle ni leda en häst utan grimma, eller andra hjälpmedel?
(Jag låter några svar droppa in, innan jag berättar hur jag gjorde för att bli syndabock)

Inte alls. Då leder man inte. Däremot så kan man ju träna hästen till att följa dig. Fast så garanterat säkert kan det då aldrig vara.

Hälsning Maja

Det låter som som några bråkstakar du har att göra med. Jag brukar ta ena handen i panluggen och andra armen runt hästens hals..

Inte alls. Då leder man inte. Däremot så kan man ju träna hästen till att följa dig. Fast så garanterat säkert kan det då aldrig vara.

Hälsning Maja

Precis vad jag skulle börja med om jag hittade en lös häst när jag var ute och gick.... :angel:

Nog sjutton skulle man försöka återbörda den dit den hörde hemma om man visste var den bodde, man kan ju inte bara lämna den??? :confused: :confused:

skulle nog ta tag över nosryggen o manen om jag inte hade en tröja eller jacka tillhands...

i bilen brukar jag ha ett grimskaft eller hundkoppel ligga... har kommit till användning ett par gånger... en gång kom jag o min kompis åkande på en väg o ser en lös hund bara att koppla o gå hem med den... fick dock inte ens ett tack... :mad:

Jag tog lindrigt tag med vänsterhanden över nosen och ett rejält tag i örat med högerhanden. Folk är så pjoskiga,en människonäve kan knappast göra en skinn och broskbit (örat) särskilt mycket illa....

Hade god lust att berätta hur bremsarna ser ut i amerika.....:angel:

Tycker de att det var elakt skulle de se hur hästarna behandlades på stallet jag jobbade på i USA (rav, svensk tränare och försteskötare)
Hästarna skulle klippas över benen och nacken med klippmaskin en gång i veckan. Första månaden tog jag det lilla lugna och lät det ta sin tid men sen bytte vi försteskötare (litet stall,vi hade ingen second trainer utan det var jag och denne sk försteskötare) och då hade vi helt plötsligt inte tid längre. En av märrarna bremsades med klämma (typ klädnypa av modell stor, används här till att sätta fast presenningar och dylikt. kan tillägga att fjädern var hård = nöp rejält!) i både över och underläpp + kedja under överläppen (så hårt åtdragen som möjligt) samt rejält grepp om örat, i vissa fall användes också repbrems med en meter lång pinne.

Allt detta samtidigt - och ändå sparkade hon mig flera gånger under varje procedur - trodde ju kräket skulle ha svimmat av av smärta vid det laget men inte då...

Kajsa - vars svenska hästar har kvar känseln i läpparna

När jag började läsa tråden, så tänkte jag att du har säkert lett den i tungan. Det vet jag en tränare som ofta gör och då följer hästen snällt med, kan jag säga. Men en ridskoleunge skulle nog bli förskräckt. När jag har försökt leda ponnyer i pannluggen så har de bara stuckit iväg när de inte har lust att gå åt mitt håll längre.

Jag tog lindrigt tag med vänsterhanden över nosen och ett rejält tag i örat med högerhanden. Folk är så pjoskiga,en människonäve kan knappast göra en skinn och broskbit (örat) särskilt mycket illa....

Måste kritisera lite där, via örat går ju massa balansnerver/grejjer/stuff ;) och drar man i örat kan man någorlunda lätt rubba dessa och ge hästen problem...

Å andra sidan var det ju en nödlösning. Jag har själv använt örat en gång, det var på en fjording som hade grimma, och grimskaft, men helt lugnt struntade fullständigt i mig och drog ändå, jag hade inte mycket möjlighet att hålla koll på honom, dessutom var två andra hästar lösa..
Så jag tog ett lugnt bestämt tag i örat och grimman, så gick det lättare.

Men man ska i regel vara väldigt försiktig med just öronen och även tungan (allt är sammanlänkat.. :angel: )

Farmors tvillingsyster gick hästhanterings och ridkurs för militären (Blå Stjärnkurs) på 40-talet ngn gång. De var tvugna att lära sig leda hästen i örat, så att de skulle kunna fånga dem utan grimma om något gick snett.

Därmed inte sagt att det är speciellt bra eller ngt, bara att det inte verkade vara speciellt konstigt då och antagligen bättre än en lös häst.

Senast ändrad:

Just vad jag menade ju :P
Det är inte särskilt bra och man ska vara försiktig, men är det ett nödfall så är det..

Liknande trådar

Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka