Hur leda grimlös häst?

Sv: Hur leda grimlös häst?

Pannluggen, eller tagit någe runt halsen om jag hade nåt..

Ett annat sätt är att ta tag i "skägget" under hakan med högern och en lätt styrande vänster på nosryggen. Men det förutsätter ju att de har lite skägg i alla fall....;)

*kl*
Tar tag i pannluggen eller i hakskägget. Vi brukar "sortera" hästarna så när dom kommer in i stallet så det är inget problem att leda dom så. Antingen pannluggen eller hakskägget beroende på vad det är för häst.

Hur ser amerikanska bremsar ut?

De jag har sett har varit ca en meter långa träpinnar med kedja/kätting isf nylonrep. Det är ju smart att ha lite längre pinnar,för då kan man stoppa dem tvärs över munnen på hästen. Då bremsar den sig själv genom att leka och tugga på pinnen, och man behöver alltså inte ha hjälp med den biten om man tex pillar sårskorpor. :idea:

Sådana har jag faktist bild på i en gammal "avelsbok"
Där står det två gubbar med meterlånga bremsar och håller i en märr som ska betäckas..:crazy:

AM

Tycker inte att du ledde på fel sätt, dock skulle jag nog inte våga ta tag i öronen eftersom att jag är så rädd för att skada dom :( Även om chansen är liten.
Men jag brukar antingen leda med någon runt halsen, eller ta tag i pannlugg och man för ett extra stadigt grepp. Även runt nosryggen har funkat, och jag vet någon liten ponny som jag tog tag runt halsen och sedan i svansen för att han inte skulle backa undan. Låter kanske inte så humant, men det var ett effektivt sätt att få in den lille bråkstaken med, och jag lovar att han inte tog skada, jag är ändå för mesig för att "ta i" på något sätt.

Du får köpa in en grimma och grimskaft så har du!! :idea: ;)

Tycker inte att du ledde på fel sätt, dock skulle jag nog inte våga ta tag i öronen eftersom att jag är så rädd för att skada dom :(

Varför skulle man skada dom genom att ta i örat? Det är väldigt dominant och de flesta hästar brukar känna sig undergivna och sluta krångla. Man ska givetvis inte hålla på något sätt som gör ont på hästen utan bara "hålla i", det kan absolut inte göra ont på dom. Jag skulle tagit hästen i pannluggen, och beroende på vilken häst kanske även runt nosryggen eller ena örat med andra handen, om det behövs. Däremot skulle jag aldrig hålla ena handen över nacken, eftersom att det skapar en panikkänsla hos många hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar ta dem i pannluggen... brukar faktiskt "träna" detta med dem lite då o då för att det ska funka då det verkigen brhövs...

Pannluggen. Blir så när man släpper in hästarna lösa (OBS! ingen bliväg och staket ända in i stallet). Man tartag i pannluggen eller om det skulle vara väldigt jobbigt örat. Men de flesta av våra hästar accepterar pannluggen (har också en fjording :p)

Om hästen har täcke på sej kan man ju ta tag i det på nått sätt och samtidigt om huvudet. Haha. Vet inte om det funkar, har inte testat.

aah. öronen är en ganska smart lösning.
:)
när vi var hos veterinären med våran russvalack ( 7årig russvalack som trodde han var en unghingst, som dessutom HATADE veterinärer) så höll dom om öronen på honom, för dom sa att dethade en lugnande verkan. ;)
Så.. (inte för att det har med saken att göra) så höll vi honom om öronen, brems runt mulen, gav honom mer lugnande än han skulle ha, en klappade honom, en höll i benet, två stod på varsin sida och försökte hålla honom stilla.. och så veterinären och min syster då, som stod ch försökte prata med honom.
tror vi var SJU st som skulle hålla den lille pojken stilla.. pinsamt nästan ^^

aja.. ;) aah. tyckte det var samrt att hålla i öronen som sagt. :D

*kl*

Jag hade tagit (som du gjort innan) jackan eller liknande runt halsen. Har vid något tillfälle även lett en grimlös häst genom att bara hålla handen runt nosen, fast den kände jag sen innan.

nå när shettisen är på rymmen ur hagen har inga trafikerade vägar nära hagen då springer jag tbx till stallet tar hans middags hink ur hyllan ställer mig på stallplan och skakar då kommer han galopperande och tar tag i pannluggen och leder ner honom i hagen igen
men då ska man ha ett matvrak oxå :D :D

jackan eller tar tag i pannluggen är annars något jag brukar använda mig av

*sett på ridskola*...En lite äventyrlig häst som kunde bli lite uppstudsig vid ledning matades in i stallet med flera nävar socker:eek: ...så, Kadabra....det är bara att proppa fickorna fulla inför nästa rymling. :smirk: (är ironisk ifall någon inte uppfattat det)

Jag vet vad alla gör!
Alla stoppar ned en grimma i hanväskan, kanske en repgrimma då ryms den säkert i fickan med, då har vi problemet löst!
Så fort nån ser en lös häst så kommer dom på att, AHaa! Jag har ju grimman i fickan! :idea:

De ska jag börja göra! :angel: :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag fick i somras, mitt under mitt sommarjobb, jaga en grimlöshäst.

Tog förklädet jag hade och slängde över nacken på hästen, så att det blev som en halsring. Jag kände hästen i frågan från innan, och han är en väluppfostrad herre som snällt följde med mig (som tur var med tanke på att jag var tvungen att gå efter vägen med honom).

Hade jag inte haft något att slänga runt halsen/huvudet på honom så hade jag nog tagit tag i täcke, man, panlugg, öra, vad sjutton som helst som går att leda hästen i.

När en häst är på rymmen så gäller det att få hästen i säkerhet och se till att den inte kan skada någon annan, hur man leder den är för mig inte relevant.

/Lillkumpula - som fick ta skit för att hon satte den rymade herren i X tomma beteshage (då hans hage var borttagen) när hon ringde och meddela X att han stod där.

mina hästar går alltid lösa då jag hämtar dem till hage - stall . då jag är ute å joggar har jag med mig angloaraben lös - utan grimma, har bara ett grimskaft i handen om det skulle hända ngt. så för mig är det inget problem om min häst skulle rymma.
andras hästar kan det ju bli problem med dock :P

Liknande trådar

Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka