Hur leda grimlös häst?

Sv: Hur leda grimlös häst?

I pannluggen eller i manen eller med ett skärp eller klädesplagg (jacka/tröja/halsduk) runt halsen. Nöden har ingen lag, men det gäller ju att hästen är lite sammarbetsvillig annars går det inte nåt vidare.

Jag hade ju främst velat att hästan gick med frivilligt såklart. Annars hade jag tagit i pannluggen eller manen. Ffa på en fjording som är så lagom liten och ofta har en del lugg. :) På en håröm häst hade jag använt en tröja eller ngt att ha runt halsen på hästen.

Min fjording gick inte att leda i luggen, han hatade det och bara kastade huvudet i en båge åt sidan så man tappade greppet... så att han hade lugg ner till näsborrarna hjälpte inte det minsta.

KL

Usch, det var otacksamt! Du skulle ha svarat att du skulle komma ihåg att inte hjälpa till nästa gång du såg den då så att personen fick sig en tankeställare!

En lös häst utan grimma leder jag med vänster hand på nosryggen och höger hand i manen, på nacken eller på manken. Då kan man böja halsen lite mot sig om hästen blir stark och går iväg.

Man ska absolut inte bremsa hästar i öronen.Man kan skada dom rätt bra sen dessutom får man en häst som är rädd om huvudet.
Ingen har nämt att ta skärpet från sina byxor.
Ta morfar el farsan i skägget och se hur skönt det är. eller dra er själva i luggen eller örat bara för att hästar är stora djur betyder det inte att dom är mindre känsliga en er.
Ös på kritik bara jag kommer inte läsa fortsättningen har inte tid med det var mest nyfiken på hur hon tog hem hästen.
Lugga på ni bara.:rofl:

En lös häst utan grimma leder jag med vänster hand på nosryggen och höger hand i manen, på nacken eller på manken. Då kan man böja halsen lite mot sig om hästen blir stark och går iväg.

Mkt bra bästa svaret hittils.De är häst människa det.:bow:

KL

Usch, det var otacksamt! Du skulle ha svarat att du skulle komma ihåg att inte hjälpa till nästa gång du såg den då så att personen fick sig en tankeställare!

Japp, skulle sagt det oxå tex bra då vet jag de till nästa gång tar ni fångar hästen själv.Tack så hemskt mkt för hjälpen.
(men naturligtvis snäll som man är fångar man den nästa gång oxå.)

Inte alls...:smirk:
Det är en skröna som mycket annat när det gäller bremsning.

AM

Skitsnack jag har mkt erfarenhet av hästar som blivit bremsade i öronen, detta gör mkt i Usa och jag bodde där i 7år och jobbade på samma ställe i 4år och nätan alla hästar var rädda om öronen.
Ta och vrid om dit egena öra och se hur roligt de är prova även med din överläpp vilket är skönast.;)

Man bremsar inte för att det ska vara skönt utan för att det i en situation behövs för att hantering ska vara säker. Sorry, jag köper inte din teori om huvudskyggheten i USA...finns säkerligen andra saker som spelar in:cool:

Kl

Gordon.

Vi har använt den metoden när situationen krävt så.
Och ändå har dessa individer funnits i det mesta sedan.
Och svara då på varför det inte är några problem att klippa huvudet?
Klippa runt öronen.
Klippa i nacken
Hantering överhuvud taget???

Bremsning handlar om knep att ej bringa smärta utan endomorfiner.
Men det lär du ju veta eftersom du varit i USA.

Bremsning gör inte ont.
För i så fall fick man chansen enbart en enda gång.

Och har man framkallat smärta genom bremsning så har man gjort fel.

AM

Ursäkta att jag bara lägger mig i... Men jag tycker att det lät lite konstigt att brems inte är tillför att skapa smärta, utan bara för att utsöndra endorfiner...

Endorfin är ju kroppens eget morfin, som utsöndras för att till exempel lindra smärta. Och om då bremsning leder till en utsöndring av endorfiner så borde det ju betyda att bremsen har tillfogat hästen smärta?

Eller har jag fått allt på bakfoten?:confused:

Senast ändrad:

Det finns många undersökningar som med hjälp av ekg och pulsmätare visar att då hästen är rätt bremsad så går hjärtfrekvensen ner i vilande läge. Likaså pulsen.

Det ser man också vid bremsning. Om den är rätt utförd.
Vid smärt så stiger värdena.

Men många bremsar för snabbt.
Tar tag i öron och bara vrider 14 varv eller i nosen med snörbrems och vrider hur som helst.
Har även sett då okunnigt folk bremsat så främre tandraden kommit emellan..
Bremsning sker i långsam takt för att rätt effekt.

AM

Många gånger är det nog så att den som ska till att bremsa redan är upprörd och utför det hela i affekt och då med våld. Det är helt förkastligt...:cool:

Och för att göra saken ännu värre så börjar dom "behandling" av vad det nu kan vara..alldeles för tidigt. D.v.s. innan bremseffekten startat.
Hästen blir knäpp, kastar sig och skötaren tappar bremsen.

Och stressituationen utökas etthundra procent.

AM

Jag tog lindrigt tag med vänsterhanden över nosen och ett rejält tag i örat med högerhanden. Folk är så pjoskiga,en människonäve kan knappast göra en skinn och broskbit (örat) särskilt mycket illa....

Hade god lust att berätta hur bremsarna ser ut i amerika.....:angel:

Vid tidigare rymningar har jag snurrat en jacka runt halsen på hästen, en annan gång använt mitt bälte till samma sak.

När man ska fånga en rymling så är inte första tanken att bry sig om HUR man leder den så jag tycker du gjorde helt rätt. Men jag måste bara påpeka att hästar är känsligare i öronen än man tror :p de har massor med nerver där och akupunkturpunkter. Hade en kuse som vid några tillfällen fick akupressur-massage i öronen och den blev öronskygg efter det. (Den var lite pjoskig av sig och förstod väl inte att vissa sorters smärta är bra.)

Har aldrig fångat någon rymling som inte haft grimma på sig faktiskt. Hur jag skulle göra skulle nog variera beroende på hästen (om man känner den vill säga) hur stressad och motvillig den är i situationen och hur lärd den är att flytta sig för tryck. I allra första hand skulle jag skaffa åtminstone ett grimskaft att ha som redskap. Troligen skulle jag inte ens ge mig ut efter rymlingen förrän jag har det, man förvärrar lätt situationen om man fångar hästen och den sen lyckas rymma igen.

På en rätt bremsad häst ser man efter relativt kort tid att den får samma drogade uttryck som när den får massage och den blir helt avspänd i kroppen...

På vår treåring används den som leksak-pannkliare vid skoning men tvååringen som blir tvärsur får på den i bland. När han blir arg på ögonen är det ingen mening att försöka övertala honom.

Ursäkta trådkapningen Kadabra, kan du inte ha en vanlig brems i fickan och leda hem kusen i näsan???? :angel:

KL
Om min pålle rymmer är det bara att gå bakom honom och peka var han ska gå. Eller vifta lite med armarna á la NH.
Om inte det går få man försöka med skägget.

om det inte går i pannluggen får man ta av sej en jacka, tröja, skärp eller liknande och lägga runt halsen

Liknande trådar

Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka