Hur låter rikssvenskan?

Är väl inte direkt en dialekt utan att man prövar att dämpa sin egna när man pratar. Tex nyhetsankare, radiopratare och programledare pratar väl till stor del rikssvenska?

Enligt en svenskabok från gymnasiet är det främst nyhetsankare o.dyl. som pratar rikssvenska.
Vissa menar att man kan jämställa rikssvenskan med den "moderna" Stockholmskan (dvs. varken gammal södermalms-dialekt eller stekar-östermalms dito).

Jag hör ingen skillnad på mina vänner i Stockholm och nyhetsankare. Ja, förutom tonläget då. Jag har alltid trott att jag själv pratar rikssvenska men fått höra att jag pratar Stockholmska, vad det nu innebär.

Jag hör ingen skillnad på mina vänner i Stockholm och nyhetsankare. Ja, förutom tonläget då. Jag har alltid trott att jag själv pratar rikssvenska men fått höra att jag pratar Stockholmska, vad det nu innebär.
Nu vet jag inte hur du pratar men det jag tror gör att "vi" blir stockholmare är när och hur vi drar ihop orden och vilka uttryck vi använder. Om vi däremot uttalar alla orden helt och skippar att använda lokala uttryck så tror jag att "vi" hamnar rätt nära :)

Jag är infödd Sthlmare (eller nåja, Stockholms län iaf) och har fått höra samma sak.

Jag brukar få höra att jag pratar rikssvenska, bor sedan några år i Uppsala (så det stärker väl teorin @Görel nämner ovan ;) ) men kommer ursprungligen från ett litet samhälle i Bohuslän. Själv har jag svårt att jag höra att jag skulle tala på något särskilt vis. Jag är mest ledsen över att jag alltid tappar min ursprungliga dialekt så fort jag åker ifrån min hembygd.

Jag har alltid fått höra att man talar rikssvenska i Uppsala. Har dålig koll på ifall det verkligen stämmer.

Jag har också hört att det är Uppsalatrakten (eller typ mellan Mälaren och Uppsala nånstans) som är där man pratar mest likt rikssvenska.
Men "riktig" rikssvenska är det ingen som pratar naturligt eftersom det är avsaknad av dialektala uttal, tonlägen osv. Det är iallafall vad jag lärt mig.

Jag tänker spontant "mälardalska" men tror inte att det finns någon allmänt accepterad version. Jag hade nog kunnat få in de flesta "utslätade dialekterna" under någon form av rikssvenska. De där då det är svårt att placera personen geografiskt.

Jag tycker många stockholmare har en väldigt tydlig stockholmska. Tänkte inte på det när jag själv bodde där men nu med lite avstånd kan jag verkligen haja till nät jag hör den. Något med klangen i vokalerna som är jättetydlig hos många, men givetvis inte hos alla.

Själv får jag höra att jag pratat norrländska. Men det kan bero på att jag är en förrymd stockholmare i Skåne. "Allt norr om Hallandsåsen" etc ...

Även jag brukar få höra att jag pratar rikssvenska, och tror att det är något folk tar till för att säga att jag inte har någon direkt dialekt. Bodde mina första 8 år i Linköping, de kommande 10 i Malmö och de senaste 8 har jag bott utomlands så jag har liksom aldrig "marinerats" i en specifik dialekt under någon längre period :p

Jag har ju nu inblandat dalschlänska som man säger i Dalsland och lite göteborgska mm
Mamma var vansinnig varje gång jag sa att barnet var lite sketet.
”Smutsig heter det” var hennes svar 😂😂

Enligt ”svenska dialektmysterier” som gick för några år sedan är det Nyköping man talar mest likt rikssvenskan.

Men frågan är vad ÄR riksvenskan idag? Den måste vara annorlunda idag än då den lanserades?

Enligt ”svenska dialektmysterier” som gick för några år sedan är det Nyköping man talar mest likt rikssvenskan.

Men frågan är vad ÄR riksvenskan idag? Den måste vara annorlunda idag än då den lanserades?

Men är det inte i Nyköping man har den där märkliga varianten av Ö? :D Eller har jag fel nu. Kan vara Norrköping också, eller någon annan form av köping där det alltid uttalas som i "Ömsom".
Det Kan ju inte vara rikssvenska?!

Jag tänker mig också en svenska som är så fri som möjligt från dialektala utsväv, och välartikulerad.

Men är det inte i Nyköping man har den där märkliga varianten av Ö? :D Eller har jag fel nu. Kan vara Norrköping också, eller någon annan form av köping där det alltid uttalas som i "Ömsom".
Det Kan ju inte vara rikssvenska?!

Jag tänker mig också en svenska som är så fri som möjligt från dialektala utsväv, och välartikulerad.
Ja, välartikulerad utan skorranden och där man tydligt hör skillnad på de olika vokalerna.

• Gilla
Reactions: Sel
När jag gick Turist/Hotellgymnasiet så fick vi lära oss att rikssvenska var utan dialektuttryck och utan dialektprägel i ton och tal. Dvs helt neutral.
Då fick vi träna bort våra dialekter :meh:
Skittrist!

Jag har alltid fått höra att man talar rikssvenska i Uppsala. Har dålig koll på ifall det verkligen stämmer.

Kan visserligen bara tala för den grupp unga (+/- 25 åringar) jag känner från Uppsala med omnejd men - jag har nog inte stött på några "Mälardalingar" som pratat så extremt dialektalt som dessa. Alltså deras dialekter är lika "grova" som typ dalmål eller dylikt. Det låter _verkligen inte_ som rikssvenska, eller för den delen "modern Stockholmska" heller, utan det är en mycket utpräglad dialekt. Dessa personer är alltså födda och uppvuxna i Uppsala med omnejd, kan tilläggas.

När jag gick Turist/Hotellgymnasiet så fick vi lära oss att rikssvenska var utan dialektuttryck och utan dialektprägel i ton och tal. Dvs helt neutral.
Då fick vi träna bort våra dialekter :meh:
Skittrist!

Men så knäppt!
Jag kan absolut förstå att man lär ut vad konceptet för "rikssvenska" är.. men varför i hela friden skulle man viljaträna bort dialekter? Olikheten är väl en del av charmen inom turism?
Jag slår vad om att älgsafarin mina släktingar kör utanför Arjeplog inte skulle sälja in hällften så väl om guiderna pratade som ett nyhetsankare på SVT :D

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 195
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 644
Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 297
Senast: Oknytt
·
Hemmet Har ni tips på bra lakan? Vill inte ha silkiga, mjuka och sladdriga lakan utan såna som är mer som gamla bomullslakan man kunde stärka... 2
Svar
23
· Visningar
1 134
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka