karamelldrottningen
Trådstartare
Finns den ens? Och vem talar sån?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt en svenskabok från gymnasiet är det främst nyhetsankare o.dyl. som pratar rikssvenska.Finns den ens? Och vem talar sån?
Enligt en svenskabok från gymnasiet är det främst nyhetsankare o.dyl. som pratar rikssvenska.
Vissa menar att man kan jämställa rikssvenskan med den "moderna" Stockholmskan (dvs. varken gammal södermalms-dialekt eller stekar-östermalms dito).
Nu vet jag inte hur du pratar men det jag tror gör att "vi" blir stockholmare är när och hur vi drar ihop orden och vilka uttryck vi använder. Om vi däremot uttalar alla orden helt och skippar att använda lokala uttryck så tror jag att "vi" hamnar rätt näraJag hör ingen skillnad på mina vänner i Stockholm och nyhetsankare. Ja, förutom tonläget då. Jag har alltid trott att jag själv pratar rikssvenska men fått höra att jag pratar Stockholmska, vad det nu innebär.
Jag hör ingen skillnad på mina vänner i Stockholm och nyhetsankare. Ja, förutom tonläget då. Jag har alltid trott att jag själv pratar rikssvenska men fått höra att jag pratar Stockholmska, vad det nu innebär.
Jag har alltid fått höra att man talar rikssvenska i Uppsala. Har dålig koll på ifall det verkligen stämmer.
Jag hör ingen skillnad på mina vänner i Stockholm och nyhetsankare. Ja, förutom tonläget då. Jag har alltid trott att jag själv pratar rikssvenska men fått höra att jag pratar Stockholmska, vad det nu innebär.
Enligt ”svenska dialektmysterier” som gick för några år sedan är det Nyköping man talar mest likt rikssvenskan.
Men frågan är vad ÄR riksvenskan idag? Den måste vara annorlunda idag än då den lanserades?
Ja, välartikulerad utan skorranden och där man tydligt hör skillnad på de olika vokalerna.Men är det inte i Nyköping man har den där märkliga varianten av Ö?Eller har jag fel nu. Kan vara Norrköping också, eller någon annan form av köping där det alltid uttalas som i "Ömsom".
Det Kan ju inte vara rikssvenska?!
Jag tänker mig också en svenska som är så fri som möjligt från dialektala utsväv, och välartikulerad.
Jag har alltid fått höra att man talar rikssvenska i Uppsala. Har dålig koll på ifall det verkligen stämmer.
När jag gick Turist/Hotellgymnasiet så fick vi lära oss att rikssvenska var utan dialektuttryck och utan dialektprägel i ton och tal. Dvs helt neutral.
Då fick vi träna bort våra dialekter
Skittrist!