hur lära?

S

shallowxx

Hur började ni lära era hundar fot?
tänkte börja träna lite och vill börja rätt...
vill få en bra fot med ögonkontakt och inte en hund som bara kollar på eventuella godisar eller leksaker...
TIPS???

Sv: hur lära?

Nu ska vi se *tänker tillbaka*...

Jag började med att lära henne att det var bra att gå på min vänstra sida redan som valp. Det gjorde jag genom att visa henne rätt med min kropp, och sedan när hon gjorde rätt fick hon beröm, alltså lite slumpvis. Det gjorde ju att hon sökte sig dit eftersom hon fick beröm där. Detta helt kravlöst och UTAN kommando.

Sedan utvecklade jag det genom att lära henne att sitta rakt på min vänstra sida. Detta eftersom jag tycker att det är svårare att få ett snyggt sättande, dessutom utgår du alltid från sitt. Så sitt rakt och beröm. Om hon satt snett så tog jag bara ett steg till så att det blev rätt, dvs utan något "bättre fot" eller "ordentligt".

Sedan började jag med att ta ett steg och sen sitt igen. Det gjorde att hon inte reflekterade så mycket över själva steget. Sen har jag byggt på det, så min hund väntar på sättandet hela tiden och det blir inget sitt om hon inte tittar på mig. Men jag tog inte två steg förrän hon kunde ett steg osv, så idag har jag ett bra fot och min hund älskar att gå fot. När hon förstod att hon skulle gå med mig och sitta när jag stannade så började jag lägga in ordet "fot". Så jag säger det EN gång, sedan går jag, varje gång jag sedan börjar efter sitt så lägger jag in ordet.

Du kan själv bestämma om du vill berömma under själva gåendet, själv har jag bara berömt muntligt när vi går och sparat godis eller lek tills momentet är avslutat, men ibland när hon har gått fint med bra ögonkontakt så släpper jag henne från kommandon med "hopp och lek" också leker vi.

Det viktiga tycker jag är att du är nogrann från början, för du tjänar på det. Dock behöver man INTE vara sträng, det är ju inte samma sak, men tänk innan du agerar. Använd INTE koppel, man styr för mycket med det omedvetet, själv har jag nästan problem om jag ska ha koppel på :o Snubblar och har mig... :angel:

Gör det roligt bara, metoderna är olika. Själv har jag inte accpeterat nosande och sådant under lydnadsarbete, så min hund gör det inte och hon mår inte sämre för det. Kör korta pass och träna det du märker ger resultat.

För ögonkontakt så har ett fusk faktiskt innan tävling. Jag har tränat med att ha godis i munnen ibland (ost), så om jag stoppar in det i munnen och sedan spottar ut det så tittar hunden på munnen i stället. Dvs jag slipper allt det där med handfixering, jag använder dessutom hellre leksaker. Vet hunden vad "bra" betyder så kan du berömma på vilket sätt du vill.

Själv hade jag ett bra fot redan under valpkursen, för att jag tränade mycket själv och hade väl lite högre mål än resten. Missbruka inte ordet sen, jag har bara fot på planen, annars har jag "HÄR" som är en ledigare variant av fot som jag använder dagligen.

//E

Sv: hur lära?

Använder mig av boll i snöre som beröm när jag tränar in fot,
tycker att det är enklare att ha en boll i handen än att krångla med godis..

Jag gjorde så att jag lekte med min hund med bollen, MEN lät
henne inte få bett i den mer än någon gång ( på så vis ökar man intresset för hunden att just få utdelning-bett-kampa)

Sedan så höll jag bollen i handen mot bröstet, gick några steg
och när hon då gick vid min sida med kontakt fick hon beröm
dvs leka/jaga/kampa med bollen.

Efter ett tag lade jag in kommandot "fot", när hon tittade på mig
och var vid min sida sade jag fot, och berömde med bollen.

Jag lät även husse distrahera henne, genom att jag hade henne sittandes "fot" vid sidan, när hon titta bort mot honom, sade jag "fot"
( snällt uppmuntrande tonläge) och när hon tittade upp på mig berömde jag med bollen.

Jag har även gjort så att när jag har bollen i min hand är det förbjudet att hoppa efter bollen, belöningen kommer när bollen släpps ut i snöret då är det fritt fram att leka med den.

När jag tränar med henne så får hon ibland bara beröm genom röst,
el en klapp, så bollen är bara en bonus :smirk:

Att berömmet med bollen bara kommer ibland, eller att hon inte får
bett i den alltid triggar henne till att vilja ha den !

Svårt att förklara så här, enklare att visa i verkligheten.. :smirk:

Nu tränar vi IPO-lydnad, och ska tävla det, där får man poäng
på att hunden ser GLAD ut, den ska gå med kontakt och verkligen
se lycklig ut vid sidan av sin förare. (man får alltså avdrag om hunden
ser "låg" ut men går där den ska)

Jag har fattat det så att i den "vanliga" lydnaden så tittar man mer på den precisa positionen på hunden, mer än att den håller kontakt
och ser "glad" ut?

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
559
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka