hur lära stor hund att sluta dra i kopplet?

tipsy

Trådstartare
en liten eller medelstor hund kan det ju funka med att stanna, backa eller gå åt andra hållet när den drar. men hur gör man med en hund som väger 65 kg och inte bryr sig eller knappt märker att man stannar?

Sv: hur lära stor hund att sluta dra i kopplet?

börja träna den i att ha uppmärksamhet på dig INOMHUS=) med koppel, inne, och ha typ nåt superjättegott godis som kycklingbitar, korv eller lever...skaffa nosgrimma att ha på den i början när du tränar ute...ha både sele och halsband. finns även selar som man sätter kopplet på framtill så hunden inte kan dra lika mkt.
MEN mer lydnad och kontakt och börja inne!!

Håller med om att det är en bra idé att börja träna inne. Hur är kontakten och lydnaden i allmänhet?

Om hunden har halsband och är van vid att dra mycket så kan den ha utvecklat ett slags beroende av den känslan. Tydligen skapar det en sorts eufori när kopplet trycker mot halsen.

Tycker ni ska skaffa en antidrag-sele, typ WGV-bältet. Det är skonsamt mot hunden men gör det omöjligt att dra eftersom kopplet fästs fram.

Träna mycket kontakt! Min förra hund, leonberger, drog mycket om unghund och jag testade diverse övningar så som stanna, vända tvärt åt andra hållet, backa osv. osv. under en halv evighet. När jag började träna kontakt på promenaderna så blev han en helt annan hund och efter en vecka med kontaktträning på varje promenad så hade jag helt plötsligt en hund som gick fint i kopplet :)

Hon som kom på det där med euforin har en väldigt långsökt förklaring så det skulle jag ta med en nypa salt ;).

Visserligen, men min erfarenhet är att hundar som drar, drar mer om de har strypkoppel på sig.

KL
Halti kan fungera som ett redskap medans man tränar, dessutom bör man själv ha broddar när det är halt.

Visserligen, men min erfarenhet är att hundar som drar, drar mer om de har strypkoppel på sig.
Exakt det hände de få gånger min grabb fick ha stryphalsband på sig, helt plötsligt hade jag en dragande hund igen om halsbandet ens drogs åt det minsta lilla. I vanliga fall använde jag ett vanligt brett läderhalsband och så fort jag använde det igen så slutade han dra...

Det är också min erfarenhet, men jag tror inte att det beror på att hunden blir beroende av att bli hög på syrebristen.

Det är också min erfarenhet, men jag tror inte att det beror på att hunden blir beroende av att bli hög på syrebristen.

Kommer ihåg artikeln, höll på att fnissa ihjäl mig

Till TS, en sak jag altid rekommenderar på mina kurser är meta-signaler, något som talar om att "Nu ska vi...." och något som talar om att "Nu har vi slutat med..."
Just när det gäller koppelträning är det viktigt av den anledningen att man sällan orkar träna 24 timmar om dygnet. Så ta på ett halsband eller sele, som du bara använder vi träning. Om du sen kommer 25 meter så är det skitsamma, byt sedan mot ett koppel eller annan sele där det är ok att dra.
Jag föredrar också typ WGV med kopplingen framtill på selen när hunden får dra. Sen byter du till träningkoppel/halsband, och då får hunden inte dra en cm.

Min hund är dock bara 11månader men ändå lite större, hon väger bara 27kg men kan nästan dra omkull min pappa på änstan 100kg. Jag tycker att du ska börja inomhus och träna koppelträningen, träna att när du stannar så ska hunden sätta sig ner och såfort den drar så stannar du, vänder och går tillbaka kanske 1-2m och sen vänder igen. Min hund har aldrig dragit speciellt mycket då jag varit mycket hård med just den biten men jag tar alltid med mig godis ut. Så om hon skulle försöka dra iväg så kan man nästan alltid locka tillbaka om man visar lite godis. När du tränat lite inomhus kan du alltid gå till t.ex en inhägnad gräsplan eller t.ex hundrastgård osv. och träna koppelträning därinne också, som nästa steg liksom. Glöm inte belöningen! Var inte rädd för att övergöda hunden utan såfort den tar ett-två steg utan att dra så är det godis.
Jag har även en anti-drag grimma på min hund om vi ska någonstans där jag vet att hon drar, den funkar faktiskt jättebra men den är som "reserv" så inget jag har varje dag. Men om det inte hjälper så rekomenderar jag faktiskt en sådan som hjälpmedel, min hund får inte ont av den och jag använder mig utav två koppel och bara grimman när hon drar.
Jag kanske också ska rekomendera att du kanske låter hunden dra ibland? Alltså nu menar jag inte i kopplet utan typ som att dra en trehjuling (barncykel) med något mindre barn på, i sele då. Så din hund får också "träna" lite. Ha såklart koppel på hunden samtidigt och håll i den så kanske den lugnar ner sig om den får göra det i omgångar? Min hund är somsagt bara 11månader men har dragit både mig (ca 45kg) och min kusin (ca 20kg) på trehjuling och det gick utan problem. Men jag har det så att när min hund har sele på sig så SKA hon dra hela tiden, när hon har halsband så ska hon inte.
Hoppas jag kunde hjälpa till!

För att dom får som dom vill kanske? komma fram fortare till parken/hundkompisen/kiss stället/skogen eller annat. Klart att om det lönar sig att dra en gång så är det värt att pröva igen :D Sen verkar hundar reagera med att dra i vissa halsband/selar. Min hund drar som en dåre i sele och vanligt halsband men är märkbart lugnare med halvstryp! (måste ha det för hon backar ur allt annat)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 460
Senast: tanten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18