Sv: hur lära stor hund att sluta dra i kopplet?
Min hund är dock bara 11månader men ändå lite större, hon väger bara 27kg men kan nästan dra omkull min pappa på änstan 100kg. Jag tycker att du ska börja inomhus och träna koppelträningen, träna att när du stannar så ska hunden sätta sig ner och såfort den drar så stannar du, vänder och går tillbaka kanske 1-2m och sen vänder igen. Min hund har aldrig dragit speciellt mycket då jag varit mycket hård med just den biten men jag tar alltid med mig godis ut. Så om hon skulle försöka dra iväg så kan man nästan alltid locka tillbaka om man visar lite godis. När du tränat lite inomhus kan du alltid gå till t.ex en inhägnad gräsplan eller t.ex hundrastgård osv. och träna koppelträning därinne också, som nästa steg liksom. Glöm inte belöningen! Var inte rädd för att övergöda hunden utan såfort den tar ett-två steg utan att dra så är det godis.
Jag har även en anti-drag grimma på min hund om vi ska någonstans där jag vet att hon drar, den funkar faktiskt jättebra men den är som "reserv" så inget jag har varje dag. Men om det inte hjälper så rekomenderar jag faktiskt en sådan som hjälpmedel, min hund får inte ont av den och jag använder mig utav två koppel och bara grimman när hon drar.
Jag kanske också ska rekomendera att du kanske låter hunden dra ibland? Alltså nu menar jag inte i kopplet utan typ som att dra en trehjuling (barncykel) med något mindre barn på, i sele då. Så din hund får också "träna" lite. Ha såklart koppel på hunden samtidigt och håll i den så kanske den lugnar ner sig om den får göra det i omgångar? Min hund är somsagt bara 11månader men har dragit både mig (ca 45kg) och min kusin (ca 20kg) på trehjuling och det gick utan problem. Men jag har det så att när min hund har sele på sig så SKA hon dra hela tiden, när hon har halsband så ska hon inte.
Hoppas jag kunde hjälpa till!